H.O skrev: ↑15 april 2026, 21:38:24
Med väldigt långa slingor kan det behöva matas från två håll eller på mitten. I ditt fall har jag svårt att se att det skulle behövas.
Du undviker att svara på om du kör med 5V eller 3.3V...om 3.3V så har du förslag på eventuella lösningar i tråden.
Har du tillgång till ett oscilloskop?
Aha missade det, i detta fallet använder jag köpt kontroller "led2017-rd-din", den ska mata 5v ut, vad den skickar på signal linan vet jag inte.
Använder en köpt kontroller då mon 10åring ska ha det hela på huvudet så det kan inte vara så tungt och skrymmande.
RoAd skrev: ↑15 april 2026, 12:39:27
Insignalen på data ska egentligen vara 5V även om det oftast fungerar med 3.3v. Parallellkopplar du flera slingor så kan det nog tippa över till fel sida om den gränsen. Så om du använder en mikroprocessor me 3.3v ut kan det vara problemet.
Rätt sätt är förstås en levelshifter från din mikroprocessor, men ett fulhack kan vara att använda en första, ensam, LED som nivåskiftare för om den bara kan tolka din insignal rätt så kommer det i sin tur skicka ut 5V.
Hmm inte säker att jag hänger med här, det var för många år sedan jag konstruerade elektronik (typ minst 30år)
Jag vet inte om det går att förklara mycket enklare. Insignalen på Din ska vara 5V. Om du matar den med 3.3v så KAN det fungera trots att det egentligen är under den specade minimispänningen (som jag har för mig är 3.5V). Men om du kopplar på fler slingor kanske det räcker för att belasta ner så det inte längre fungerar.
Så RÄTT lösning är att höja spänningen till 5V. En FUL lösning kan vara att sätta EN LED först som tar emot signalen. Den kommer sedan skicka ut 5V vilket ska klara att driva flera parallella LEDar.
Men allt detta är ju bara spekulationer då du inte verkar vilja svara på frågan hur du driver slingan.
Aha en led ifrån samma slinga menar du
Jag var lite osäker på om varje led matade vidare med "ny" spänning eller om alla bara lyssnar av samma gengående lina
Det är just det som är grejen. Det är en lina in och en lina ut. Det är inte samma data in som ut. Det är inte en buss med adresserad data utan som tidigare nämnts skiftregister som skiftar igenom data och skickar vidare.
Hmm inte säker att jag hänger med här, det var för många år sedan jag konstruerade elektronik (typ minst 30år)
Jag vet inte om det går att förklara mycket enklare. Insignalen på Din ska vara 5V. Om du matar den med 3.3v så KAN det fungera trots att det egentligen är under den specade minimispänningen (som jag har för mig är 3.5V). Men om du kopplar på fler slingor kanske det räcker för att belasta ner så det inte längre fungerar.
Så RÄTT lösning är att höja spänningen till 5V. En FUL lösning kan vara att sätta EN LED först som tar emot signalen. Den kommer sedan skicka ut 5V vilket ska klara att driva flera parallella LEDar.
Men allt detta är ju bara spekulationer då du inte verkar vilja svara på frågan hur du driver slingan.
Aha en led ifrån samma slinga menar du
Jag var lite osäker på om varje led matade vidare med "ny" spänning eller om alla bara lyssnar av samma gengående lina
Ja precis, den får agera "förstärkare".
Men det känns märkligt om inte den där kontrollern du har klarar att styra insignal på mer än en LED. Ingången på WS2812 har väldigt hög impedans så att dina 6(?) skulle dra ner signalen till ogiltig nivå låter osannolikt. Men jag har varit med om att såna där billiga produkter hållit en vansinnigt låg kvalitet, så jag utesluter det inte. De kan ha fuskat och använt 3.3v ut.
Och gå över lödningarna för de ser ut som en klockren felkälla
Joxade runt lite idag och flyttade kablar och lödpunkter
Det jag märkte nyss var att vänster sida lös med halva styrkan, och mycket riktigt var det bara 2.5 volt över plus och jord på den sidan.
När jag mäter så får jag avbrott på jord i den första ljusslingan (mitten vänster)
Jag förutsätter att den slingan då är trasig, men hur kan det komma sig att den fortfarande kan lysa och just med halv spänning?
Sen vet jag inte om det är mitt enda fel, men det är en början
OK, jag tror att jag hittade något!
Det ser omedelbart ut som att dataledningen STARTER på data UT.
Pilarna på modulerna visar riktningen data skickas, alltså pekar spetsen av pilarna på Data Ut - varför den ANDRA ändan är Data In.
Men det är mycket otydligt hur det är kopplat då kortet inte riktigt visar var det sker.
H.O skrev: ↑15 april 2026, 21:38:24
Med väldigt långa slingor kan det behöva matas från två håll eller på mitten. I ditt fall har jag svårt att se att det skulle behövas.
Du undviker att svara på om du kör med 5V eller 3.3V...om 3.3V så har du förslag på eventuella lösningar i tråden.
Har du tillgång till ett oscilloskop?
Aha missade det, i detta fallet använder jag köpt kontroller "led2017-rd-din", den ska mata 5v ut, vad den skickar på signal linan vet jag inte.
Använder en köpt kontroller då mon 10åring ska ha det hela på huvudet så det kan inte vara så tungt och skrymmande.
Tyvärr inget oscilloskop, använde ett i jobbet då och då men inget på hemmaplan. Och nu har jag bytt jobb och där har vi inget alls
Icecap skrev: ↑16 april 2026, 20:01:08
I så fall är det något mysko på den vänstra lodräta slinga. Vad jag kan se är det ett löst modul som sitter åt fel håll.
Jag har tittat några gånger på det och kan faktiskt inte se något som sitter åt fel håll. Kan du ringa in i bilden eller beskriva lite tydligare vilken LED det rör sig om?