CE-Märkning - Elektronik och mekanik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: CE-Märkning - Elektronik och mekanik

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 16 april 2026, 09:16:01 Så vad är det egentligen radioamatörer får göra som Svensson inte får? Mer än att sända på licens frekvenser? Bygg apparater är ju fritt fram för alla....
bygga och använda..

Utan licens får du ju inte använda en hemmabyggd radiosändare oavsett vilken frekvens den går på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

bygga och använda RADIOSÄNDARE ja, men all annan elektronik får Svensson bygga helt fritt, Svensson kan också bygga apparater med 230V i utan problem (och använda själva)

Radiosändare på licensfria band? såsom 2.4 och 860MHz, vem får bygga enheter där? Vilken lag stoppar en?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock är det så att, en privatperson fortfarande måste följa kraven i de olika direktiven, oavsett om den används själv eller inte.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

AndLi skrev: 16 april 2026, 09:16:01 Bygg apparater är ju fritt fram för alla....
Egentligen inte, men verkar se mellan fingrarna. -Fram till den dan man väljer göra något annat och då kan alla hemmabyggare betraktas som lagbrytare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vilka lagar stoppar mig från att bygga egna apparater för eget bruk?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bygga går inte att stopp men att använda är en annan sak, dock, lär väl eventuella lagar mot detta vara tämligen meningslösa.
RogerJoensson

AndLi skrev: 16 april 2026, 17:54:27 Vilka lagar stoppar mig från att bygga egna apparater för eget bruk?
Du får nog bygga, men om du inte har ett godkänt och RF-säkert skyddsrum eller har fått testat konstruktionen i ett sådant så får du inte ta apparaten i bruk.
Det är inte svårt att av misstag skapa en sändare som stör ut annan utrustning. Det räcker med en sladd på fel ställe vid en timer, processor osv. Eller ett slutsteg som självsvänger.
Jag diskuterade detta med Elsäkerhetsverket när lagarna var nya och dom mer eller mindre skrattade mig åt mig när jag tog upp hur hobbyisterna ska göra med egenbyggen och experiment. Det var typ; det kan man glömma i fortsättningen.

Jag är inte för att hobbyn ska vara kriminell, men lagarna kan användas så.
Senast redigerad av RogerJoensson 16 april 2026, 19:08:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För ett par år sedan så mätte jag upp ett antal sändare, inskickade från förbundsmedlemmar, allt i från enkla Josty HF 65 till mer avancerade saker.
Vissa av dem, bl.a. HF 65 sände i princip på alla frekvenser. Det är bara att söka för att hitta tråden.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

:D
Nej jag byggde ingen, däremot en rörbestyckad mellanvågssändare (AM) som räckte några hundra meter. Men den gav skapliga brännmärken i fingrarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RogerJoensson

HF-65 var kul att greja med när det begav sig. Ja, den var rätt skitig, men det mest av energin hamnade i alla fall på en frekvens (som gärna drev lite lagom över tid). Jag undersökte övertonsenergin med hjälp av TV-apparater och liknande. Riktiga precisionsmätningar... :) Att det var förbjudet att både inneha och använda minskade inte glädjen precis (som fjortis).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samma här, byggde en bunt åt släktingar, billiga walkie-talkies, typ
Nerre

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 16 april 2026, 15:56:24 bygga och använda RADIOSÄNDARE ja, men all annan elektronik får Svensson bygga helt fritt, Svensson kan också bygga apparater med 230V i utan problem (och använda själva)
Det finns dock ett litet krux där, när personen som byggt apparaten dör måste den skrotas, för om den överlåtes eller säljes till nån annan kommer den placeras på marknaden...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det måste ju vara det minsta problemet? Hur mycket slängs inte bara rakt ut från ett dödsbo? En mackapär helt utan manualer säkert med en del egenheter och buggar som konstruktören lärt sig leva med.. Det lär ju vara elskrotbingen direkt för 99.9999% av alla som städar ut dödsbon..
Skriv svar