Adressabe LED
Adressabe LED
Håller på och göra en APOC mask till min son
Har adresserbara LED och tänkte försörja det med en usb powerbank då han ska kunna gå omkring med den.
Det är inga problem med att försörja hela slingan när den är på en rad, testade även en del parallell sp försörjning, dock kanske inte så här lång.
Nu när jag fått allt på plats och försöker koppla samman det så är det något som krånglar och jag lyckas inte reda ut det riktigt.
Tanken var att man ska kunna byta belysning mm och att det då ändras från botten och upp.
Provat fler alternativa sp förs, men det verkar inte hjälpa. Nu har jag kopplat det så att det är två parralella sp.slingor
Är problemet att jag delar upp data signalen på för många slingor? kan kolla på att bygga om det också.
Tänkte jag kollar med er som förmodligen pysslat med detta mera än de flesta
Vad är mina troliga problem?
När jag hade det ihopkopplat flimrade den ena sidan som om den inte fick instruktioner, jag funderade på om det var sp brist eller sviktande data signal.
Och JA, jag vet att dessa lödningar inte är dom snyggaste, planerar att fixa till det när jag har en fungerande setup
Alla idéer mottages tacksamt, börjar bli frustrerad
//Johan
Har adresserbara LED och tänkte försörja det med en usb powerbank då han ska kunna gå omkring med den.
Det är inga problem med att försörja hela slingan när den är på en rad, testade även en del parallell sp försörjning, dock kanske inte så här lång.
Nu när jag fått allt på plats och försöker koppla samman det så är det något som krånglar och jag lyckas inte reda ut det riktigt.
Tanken var att man ska kunna byta belysning mm och att det då ändras från botten och upp.
Provat fler alternativa sp förs, men det verkar inte hjälpa. Nu har jag kopplat det så att det är två parralella sp.slingor
Är problemet att jag delar upp data signalen på för många slingor? kan kolla på att bygga om det också.
Tänkte jag kollar med er som förmodligen pysslat med detta mera än de flesta
Vad är mina troliga problem?
När jag hade det ihopkopplat flimrade den ena sidan som om den inte fick instruktioner, jag funderade på om det var sp brist eller sviktande data signal.
Och JA, jag vet att dessa lödningar inte är dom snyggaste, planerar att fixa till det när jag har en fungerande setup
Alla idéer mottages tacksamt, börjar bli frustrerad
//Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Adressabe LED
Felet är nog att du tolkat dem som addresserbara. De kallas för det, men är i praktiken inte adresserbara. Alla måste ligga i serie på dataledningen.
Min omedelbara tanka:
* Varifrån skickar du data?
* Har du verifierat att de fungerar?
Som danei skriver består varje LED av ett shift-register med en del timing för sync. så data ska skickas i ett långt pulståg.
* Varifrån skickar du data?
* Har du verifierat att de fungerar?
Som danei skriver består varje LED av ett shift-register med en del timing för sync. så data ska skickas i ett långt pulståg.
Insignalen på data ska egentligen vara 5V även om det oftast fungerar med 3.3v. Parallellkopplar du flera slingor så kan det nog tippa över till fel sida om den gränsen. Så om du använder en mikroprocessor me 3.3v ut kan det vara problemet.
Rätt sätt är förstås en levelshifter från din mikroprocessor, men ett fulhack kan vara att använda en första, ensam, LED som nivåskiftare för om den bara kan tolka din insignal rätt så kommer det i sin tur skicka ut 5V.
Rätt sätt är förstås en levelshifter från din mikroprocessor, men ett fulhack kan vara att använda en första, ensam, LED som nivåskiftare för om den bara kan tolka din insignal rätt så kommer det i sin tur skicka ut 5V.
Lödningarna är, som Du själv säger, inte OK. Är Du absolut säker på att där är kontakt där det skall vara och att inga spretande kardeler kortsluter något? Har Du en multimeter så kontrollera detta genom att mäta resistans med spänningen bortkopplad. Riktig felsökning kräver oscilloscop. Utan det blir allt gissninar.
Du kan använda t.ex. en 74HCT00, INTE 74HC00, som nivåskivtare. Koppla samman de båda ingångarna på samma grind och skicka signalen genom TVÅ sådana grindar i serie. Då får Du nivåskift samt större drivförmåga än en arduino har. Två i serie därför att grinden vänder signalen och den måste vara rättvänd.
Om det därefter delvis funkar men är ostabilt så prova att sätta några kondensatorer parallelt med strömförsörjningen. T.ex. 100nF på ett antal ställen samt t.ex. 100µF där strömmen kommer in.
Du kan använda t.ex. en 74HCT00, INTE 74HC00, som nivåskivtare. Koppla samman de båda ingångarna på samma grind och skicka signalen genom TVÅ sådana grindar i serie. Då får Du nivåskift samt större drivförmåga än en arduino har. Två i serie därför att grinden vänder signalen och den måste vara rättvänd.
Om det därefter delvis funkar men är ostabilt så prova att sätta några kondensatorer parallelt med strömförsörjningen. T.ex. 100nF på ett antal ställen samt t.ex. 100µF där strömmen kommer in.
Tanken var att de två sidorna skulle vara likadana, då borde det fungera tänker jag
Kanske får testa med lösa delar bara för att säkerställa om det fungerar eller inte.
Det blir enklare att hjälpa om du beskriver hela systemet. Drivs exempelvis datasignalen med 3.3v? Om så är fallet så kan problemet ligga där, och då är det min finlösning (samma som Martas) eller fullösning (extra LED) som gäller.
Att hela slinngan fugerade seriellt tyder på att det är ovanstående problem, för så länge den första LEDen kan tolka signalen så kommer resten också fungera.
Att återigen dela slingorna och konstatera att det fungerar är inte det jag skulle börjat med att göra. Möjligtvis för att göra om de horribla lödningarna.
Att hela slinngan fugerade seriellt tyder på att det är ovanstående problem, för så länge den första LEDen kan tolka signalen så kommer resten också fungera.
Att återigen dela slingorna och konstatera att det fungerar är inte det jag skulle börjat med att göra. Möjligtvis för att göra om de horribla lödningarna.
Om 2 eller fler slingor får liknande signal - med rätta nivåer - kommer de att göra det samma.
Så ditt tänk är helt OK - men ÄR signalnivåerne OK?
Så ditt tänk är helt OK - men ÄR signalnivåerne OK?
Marta skrev: ↑15 april 2026, 13:47:31 Lödningarna är, som Du själv säger, inte OK. Är Du absolut säker på att där är kontakt där det skall vara och att inga spretande kardeler kortsluter något? Har Du en multimeter så kontrollera detta genom att mäta resistans med spänningen bortkopplad. Riktig felsökning kräver oscilloscop. Utan det blir allt gissninar.
Ja det kan vara ett av problemen, som det är nu splittar jag signalen i som mest 6 delar, har dock för mig att det fungerade en gång åtminstone.
Låter som att jag får göra lite tester och se vad som fungerar.
Har en hel del överblivna led meter, kanske skulle testa på bänk så att säga, enklare med lödning kablar och så iaf
Hmm inte säker att jag hänger med här, det var för många år sedan jag konstruerade elektronik (typ minst 30år)RoAd skrev: ↑15 april 2026, 12:39:27 Insignalen på data ska egentligen vara 5V även om det oftast fungerar med 3.3v. Parallellkopplar du flera slingor så kan det nog tippa över till fel sida om den gränsen. Så om du använder en mikroprocessor me 3.3v ut kan det vara problemet.
Har en extra fråga, spelar det någon roll hur man spänningsätter slingorna och finns det någon fördel att mata slingorna från båda hållen. Eller är det snarare ett problem då jag bara har en sp källa och då delar upp spänningen ännu mera
Hör själv att jag har mina misstankar, men det är lika bra att fråga
Hör själv att jag har mina misstankar, men det är lika bra att fråga
Med väldigt långa slingor kan det behöva matas från två håll eller på mitten. I ditt fall har jag svårt att se att det skulle behövas.
Du undviker att svara på om du kör med 5V eller 3.3V...om 3.3V så har du förslag på eventuella lösningar i tråden.
Har du tillgång till ett oscilloskop?
Du undviker att svara på om du kör med 5V eller 3.3V...om 3.3V så har du förslag på eventuella lösningar i tråden.
Har du tillgång till ett oscilloskop?
Jag vet inte om det går att förklara mycket enklare. Insignalen på Din ska vara 5V. Om du matar den med 3.3v så KAN det fungera trots att det egentligen är under den specade minimispänningen (som jag har för mig är 3.5V). Men om du kopplar på fler slingor kanske det räcker för att belasta ner så det inte längre fungerar.Joshen skrev: ↑15 april 2026, 20:43:14Hmm inte säker att jag hänger med här, det var för många år sedan jag konstruerade elektronik (typ minst 30år)RoAd skrev: ↑15 april 2026, 12:39:27 Insignalen på data ska egentligen vara 5V även om det oftast fungerar med 3.3v. Parallellkopplar du flera slingor så kan det nog tippa över till fel sida om den gränsen. Så om du använder en mikroprocessor me 3.3v ut kan det vara problemet.
Så RÄTT lösning är att höja spänningen till 5V. En FUL lösning kan vara att sätta EN LED först som tar emot signalen. Den kommer sedan skicka ut 5V vilket ska klara att driva flera parallella LEDar.
Men allt detta är ju bara spekulationer då du inte verkar vilja svara på frågan hur du driver slingan.