Hur kopplar jag in dosdimmern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Magnus26

Hur kopplar jag in dosdimmern?

Inlägg av Magnus26 »

Tjena alla!!
Har ett litet problem.
Har en dosdimmer från claes olssons jag tänkte koppla in,kronströmbrytaren (två knappar) är av märket Eljo med återfjädrande knapp.
Någon som har lust att rita lite pilar på hur det ska kopplas?
Maila gärna mig,så skickar jag över ett par högupplösta bilder på hur det ser ut.
Kan inte posta bilderna här,pga dom blivit för otydliga lågupplösta..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns två anlednignar till att du kanske inte får svar. Dels finns det inte information så att det räcker. Fanns det ingen instruktion med? Dels är det vanskligt att förklara för folk som inte vet vad det håller på med. klenspänning kan vara farligt om man inte vet vad man håller på med. Men om du vill ha svar så bör du ge mer information.
Magnus26

jo

Inlägg av Magnus26 »

men de va just därför jag skrev att jag kan maila bilder...
Du kanske kan hjälpa mig med de?
Jag kan en del om el...men denna nya brytaren ärjag lite osäker på,så de va därför jag ville ha lite hjälp för säkerhets skull.
Annars hade ja väl inte frågat?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så här ska brytaren kopplas: Fas till "ingång". Kan va betecknad L kanske? Sen tändtråden till "utgång" som kan vara märkt med en pil ut. Om du är osäker så kolla brytaren med en multimeter så ser du vilka stift som får kontakt när knappen är intryckt.

Dosdimmern: Fas till plinten som är betecknad L. Tändtråd till ingånen brevid, kommer dock inte ihåg vad den har för betäckning. Det är en liten grafik på framsidan som gör att man kan lista ut vilken som skall vara tändtråden. Vidare till lampan från den plint som finns kvar, kommer inte ihåg vad den heter heller... Om jag inte minns fel är det tändtråd från brytaren till vänster, fas i mitten och tändtråd till lampan till höger.

Edit: Hittade en bild, och den säger som bekant mer än 1000 ord.
Bild

Edit2: Lite mer övergripande:

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker ju att bilden som är på är bättre. Varför la inte Magnus26 upp den? Där står det ju.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ok, nu kommer jag vara elak och kapa din tråd. Men jag hoppas att min skiss gjorde att ditt problem är löst, annars får du säga till!

Jag har själv flera såna dimmrar (kanske 5?) och de funkar kanon att styra etc. Dock flimmrar de en del och gör att transarna brummar. 50Hz såklart. Det är absolut inte så mkt att jag tänker slita ut dom och ersätta med 600-kronorsdito, men det är ju lite irriterande.

Så här ser dom ut inuti:
Bild
Bild

Nån som förstår sig på dimmrar och kan föreslå en modd som tar bort flimmret? Är inte riktigt haj på hur dessa dimmrar funkar, men jag tänker mej nån konding eller så som kirrar biffen.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Yay! Den är ju PIC-styrd :P
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

gunne skrev:Dosdimmern: Fas till plinten som är betecknad L. Tändtråd till ingånen brevid, kommer dock inte ihåg vad den har för betäckning. Det är en liten grafik på framsidan som gör att man kan lista ut vilken som skall vara tändtråden. Vidare till lampan från den plint som finns kvar, kommer inte ihåg vad den heter heller... Om jag inte minns fel är det tändtråd från brytaren till vänster, fas i mitten och tändtråd till lampan till höger.

Edit: Hittade en bild, och den säger som bekant mer än 1000 ord.
Bild
Är det någon fler än jag som tycker att det är tveksamt att sälja en dosdimmer där man avsäkrar på nollan? Är det krav på att fasen ska brytas ska väl avsäkringen ske på fasen också! :evil:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Nödvändigt med outlines för komponenterna de klämt ner på baksidan... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

gunne: testa med att trä igenom sladd för sladd genom större ferritkärnor för låga frekvenser eller mindre induktanser, det kan kanske jämna ut något.
Magnus26

Inlägg av Magnus26 »

Tackar!!
Nu fattar jag hur de ska vara....
Koppla in den.....funka kanon..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mindmapper: kan du vara snäll att citera lite kortare? Säkringen sitter inte i dimmern den ska man sätta dit i instalationen. Men jag håller med den borde vara ritad på fasen.

gunne: är det verkligen transistorer i den? Det brukar vara triac. Och ljudet borde vara 100Hz. Det brukar vara effektfrekvensen som hörs.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

När jag skrev transarna menade jag trafosarna och syftade på de som driver mina 12V-halogenlampor. Jag var lite otydlig där...

Som sagt, säkringen sitter såklart inte i dimmern. Håller med om att de borde ha ritat den på fasen.

Henry: Du menar altså sladden från dimmern till lampan eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur i hela friden ska man fatta att du menar en transfomator? Du kan ju testa att lacka trafon. Dessutom står det på clas att den inte ska kopplas till en trafo.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

gunne skrev:Som sagt, säkringen sitter såklart inte i dimmern. Håller med om att de borde ha ritat den på fasen.
En snabb säkring på 3,15A brukar vara en glasrörssäkring. Följer den med vid sidan om med säkringshållare. Och var tusan monterar man den isåfall. Du får ursäkta men meningen med en dosdimmer är väl att få in den i en eldosa att då få in en lös säkring om än i säkringshållare verkar inte så genomtänkt :!: :?:

Edit. Ursäkta det är ju inte ditt fel, kanske jag fick det att låta så. Utan den som säljer verkar inte ha nog kunskap som släpper ut sånt.
Skriv svar