Hur kopplar jag in dosdimmern?
Hur kopplar jag in dosdimmern?
Tjena alla!!
Har ett litet problem.
Har en dosdimmer från claes olssons jag tänkte koppla in,kronströmbrytaren (två knappar) är av märket Eljo med återfjädrande knapp.
Någon som har lust att rita lite pilar på hur det ska kopplas?
Maila gärna mig,så skickar jag över ett par högupplösta bilder på hur det ser ut.
Kan inte posta bilderna här,pga dom blivit för otydliga lågupplösta..
Har ett litet problem.
Har en dosdimmer från claes olssons jag tänkte koppla in,kronströmbrytaren (två knappar) är av märket Eljo med återfjädrande knapp.
Någon som har lust att rita lite pilar på hur det ska kopplas?
Maila gärna mig,så skickar jag över ett par högupplösta bilder på hur det ser ut.
Kan inte posta bilderna här,pga dom blivit för otydliga lågupplösta..
Det finns två anlednignar till att du kanske inte får svar. Dels finns det inte information så att det räcker. Fanns det ingen instruktion med? Dels är det vanskligt att förklara för folk som inte vet vad det håller på med. klenspänning kan vara farligt om man inte vet vad man håller på med. Men om du vill ha svar så bör du ge mer information.
Så här ska brytaren kopplas: Fas till "ingång". Kan va betecknad L kanske? Sen tändtråden till "utgång" som kan vara märkt med en pil ut. Om du är osäker så kolla brytaren med en multimeter så ser du vilka stift som får kontakt när knappen är intryckt.
Dosdimmern: Fas till plinten som är betecknad L. Tändtråd till ingånen brevid, kommer dock inte ihåg vad den har för betäckning. Det är en liten grafik på framsidan som gör att man kan lista ut vilken som skall vara tändtråden. Vidare till lampan från den plint som finns kvar, kommer inte ihåg vad den heter heller... Om jag inte minns fel är det tändtråd från brytaren till vänster, fas i mitten och tändtråd till lampan till höger.
Edit: Hittade en bild, och den säger som bekant mer än 1000 ord.

Edit2: Lite mer övergripande:

Dosdimmern: Fas till plinten som är betecknad L. Tändtråd till ingånen brevid, kommer dock inte ihåg vad den har för betäckning. Det är en liten grafik på framsidan som gör att man kan lista ut vilken som skall vara tändtråden. Vidare till lampan från den plint som finns kvar, kommer inte ihåg vad den heter heller... Om jag inte minns fel är det tändtråd från brytaren till vänster, fas i mitten och tändtråd till lampan till höger.

Edit2: Lite mer övergripande:

Ok, nu kommer jag vara elak och kapa din tråd. Men jag hoppas att min skiss gjorde att ditt problem är löst, annars får du säga till!
Jag har själv flera såna dimmrar (kanske 5?) och de funkar kanon att styra etc. Dock flimmrar de en del och gör att transarna brummar. 50Hz såklart. Det är absolut inte så mkt att jag tänker slita ut dom och ersätta med 600-kronorsdito, men det är ju lite irriterande.
Så här ser dom ut inuti:

Nån som förstår sig på dimmrar och kan föreslå en modd som tar bort flimmret? Är inte riktigt haj på hur dessa dimmrar funkar, men jag tänker mej nån konding eller så som kirrar biffen.
Jag har själv flera såna dimmrar (kanske 5?) och de funkar kanon att styra etc. Dock flimmrar de en del och gör att transarna brummar. 50Hz såklart. Det är absolut inte så mkt att jag tänker slita ut dom och ersätta med 600-kronorsdito, men det är ju lite irriterande.
Så här ser dom ut inuti:

Nån som förstår sig på dimmrar och kan föreslå en modd som tar bort flimmret? Är inte riktigt haj på hur dessa dimmrar funkar, men jag tänker mej nån konding eller så som kirrar biffen.
-
Är det någon fler än jag som tycker att det är tveksamt att sälja en dosdimmer där man avsäkrar på nollan? Är det krav på att fasen ska brytas ska väl avsäkringen ske på fasen också!gunne skrev:Dosdimmern: Fas till plinten som är betecknad L. Tändtråd till ingånen brevid, kommer dock inte ihåg vad den har för betäckning. Det är en liten grafik på framsidan som gör att man kan lista ut vilken som skall vara tändtråden. Vidare till lampan från den plint som finns kvar, kommer inte ihåg vad den heter heller... Om jag inte minns fel är det tändtråd från brytaren till vänster, fas i mitten och tändtråd till lampan till höger.

Mindmapper: kan du vara snäll att citera lite kortare? Säkringen sitter inte i dimmern den ska man sätta dit i instalationen. Men jag håller med den borde vara ritad på fasen.
gunne: är det verkligen transistorer i den? Det brukar vara triac. Och ljudet borde vara 100Hz. Det brukar vara effektfrekvensen som hörs.
gunne: är det verkligen transistorer i den? Det brukar vara triac. Och ljudet borde vara 100Hz. Det brukar vara effektfrekvensen som hörs.
-
En snabb säkring på 3,15A brukar vara en glasrörssäkring. Följer den med vid sidan om med säkringshållare. Och var tusan monterar man den isåfall. Du får ursäkta men meningen med en dosdimmer är väl att få in den i en eldosa att då få in en lös säkring om än i säkringshållare verkar inte så genomtänktgunne skrev:Som sagt, säkringen sitter såklart inte i dimmern. Håller med om att de borde ha ritat den på fasen.

Edit. Ursäkta det är ju inte ditt fel, kanske jag fick det att låta så. Utan den som säljer verkar inte ha nog kunskap som släpper ut sånt.