Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Sinclair miniräknare
Tysk V2 raket
Överskitsbild
En bild på en del av ett serverrack från det tidiga google. Inga fancy servrar. Kortmatta och pappkartong... Kan det vara P2 eller P3 CPU:er (slot-1).
Rysk stordator
PDP-10 frontpanel (vill ha).
CDC6600
Enigma
PDP-8 (vill också ha)
CRAY.1
Mer Babbage
Mer övsikt
Nu är det lite off-topic. Men det få vara så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Nu har jag fixat vidare med PC05 pappersremsläsaren/punchen. Jag har lyckat laga kontrollerkortet delvis och köra igenom nästan hela MAINDEC ZPCAE0 testet med hjälp av XXDP!
Lästestet körs:
Punch testet kör, men jag körde inte hela eftersom jag var för snål med pappersremsa. Jag har inte stora mängder remsa, bara någon enstaka rulle. Punchen är möjligen modifierad, detta eftersom man kört med remsa på rulle. Normalt körde man med veckad remsa som den som används vid lästestet. Sådan remsa har jag väldigt lite av.
Av samma anledning körde jag inte heller den kombinerade läs och skrivtesten, på grund av att jag inte har så mycket remsa.
Trots att testerna av kortet nu fungerar så fungerar datorn inte att boota RT-11 med kontrollerkortet i maskinen. Det är lite irriterande. Jakten på fel fortsätter.
En sak till är intressant, PC11 kontrollerkortet och PC05 är mycket äldre än datorn. Kontrollerkortet är tillverkat i Maj 1972 men PDP-11/34 lanserades först 1976. Min verkar vara tillverkad 1979...
Lästestet körs:
Punch testet kör, men jag körde inte hela eftersom jag var för snål med pappersremsa. Jag har inte stora mängder remsa, bara någon enstaka rulle. Punchen är möjligen modifierad, detta eftersom man kört med remsa på rulle. Normalt körde man med veckad remsa som den som används vid lästestet. Sådan remsa har jag väldigt lite av.
Av samma anledning körde jag inte heller den kombinerade läs och skrivtesten, på grund av att jag inte har så mycket remsa.
Trots att testerna av kortet nu fungerar så fungerar datorn inte att boota RT-11 med kontrollerkortet i maskinen. Det är lite irriterande. Jakten på fel fortsätter.
En sak till är intressant, PC11 kontrollerkortet och PC05 är mycket äldre än datorn. Kontrollerkortet är tillverkat i Maj 1972 men PDP-11/34 lanserades först 1976. Min verkar vara tillverkad 1979...
Fanns det veckad remsa att köpa som var ostansad?anders_bzn skrev: ↑12 april 2026, 09:31:00 Normalt körde man med veckad remsa som den som används vid lästestet. Sådan remsa har jag väldigt lite av.
- anders_bzn
- Kontakt:
Om XXDP fungerar, men inte RT-11, så kolla allt runt interrupt. XXDP och de mesta av diagnostik kör utan interrupt, men RT-11 med.
Pappersremsa - förr brukade man varna för den på rulle, eftersom den ofta var inoljad, och man rekommenderade inte oljad remsa i PC05. Men jag vet inte hur pass viktigt det var/är.
Pappersremsa - förr brukade man varna för den på rulle, eftersom den ofta var inoljad, och man rekommenderade inte oljad remsa i PC05. Men jag vet inte hur pass viktigt det var/är.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På 70-talet sålde jag hålremsor av alla slag. Den "bästa" var den av mylar, troligen avsedd för NC-maskiner.
- anders_bzn
- Kontakt:
XXDP testar interrupt till viss del. Det första felet jag lagade var en del av interruptkretsen.bqt skrev: ↑12 april 2026, 11:37:17 Om XXDP fungerar, men inte RT-11, så kolla allt runt interrupt. XXDP och de mesta av diagnostik kör utan interrupt, men RT-11 med.
Kod: Markera allt
PGR0: Reader logic tests
ERROR P 0000 T 0021 PC 007010
ERROR P 0000 T 0023 PC 007142
ERROR P 0000 T 0024 PC 007210
ERROR P 0000 T 0025 PC 007312
Dessa fungerar nu. Men som du skriver, det är nog fler fel som har med interrupt att göra.
anders_bzn skrev: ↑12 april 2026, 16:33:22XXDP testar interrupt till viss del. Det första felet jag lagade var en del av interruptkretsen.
Åh, det finns definitivt program som testar interrupt. Men bortsett från dom så används inte interrupt. Så all PC11 testning sker utan interrupt, förutom tester som explicit ska testa interrupt-delen av PC11.
RT-11 använder PC11 med interrupt hela tiden, och det fungerar inte alls om det är något problem med interrupt.
Hoppas det gjorde mitt svar lite klarare.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ah, okej. Men jag håller med. Letar vidare!