Det ska vara tredo original, men på tredjepartsfilter brukar det följa med koppar eller alubrickor, som är sämre.
Man kan köpa tredo styckvis på swedol, det brukar jag göra när jag har behovet.
Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Minns inte om jag redan tjatat om det, men medan du ändå mekar så kan det vara värt att mäta upp slitage på remskivorna. Dvs mät hur mycket de avviker från en sluttning med fast vinkel.
Hmm det var en pärs att få dit remskivan till vevaxeln så den plockar jag inte av igen. Men den såg ju extremt bra i skick ut, zinkpläteringen helt intakt och ren. Remskivan till spännaren var helt ny också.
Igår kom det en flaska med trevärt gulkromateringsvätska.

Gjorde en bromslinje också

Skulle vilja ha lite bättre väder nu så jag kan börja måla axeln och andra delar.
Igår kom det en flaska med trevärt gulkromateringsvätska.

Gjorde en bromslinje också

Skulle vilja ha lite bättre väder nu så jag kan börja måla axeln och andra delar.
Dålig design av Saab tycker jag.

Detta är naven, det ena är kört. Jag trodde det bara var att pressa ut gammellagren. Men nej det är inte så, själva navet är den yttre delen av lagret. Så man kan inte byta lager utan hela navet ska bytas.
OK gick att köpa för 50€ styck, än så länge. Vem vet hur det är i framtiden. Vore mera framtidssäkert med utbytbara lager.

Detta är naven, det ena är kört. Jag trodde det bara var att pressa ut gammellagren. Men nej det är inte så, själva navet är den yttre delen av lagret. Så man kan inte byta lager utan hela navet ska bytas.
OK gick att köpa för 50€ styck, än så länge. Vem vet hur det är i framtiden. Vore mera framtidssäkert med utbytbara lager.
Jag tycker ändå att man hade kunnat borra upp hålet lite mera, kanske gjort det lite grövre på samma gång, så hade man fått in ett lager eller två. Då kunde ju grejerna hålla 100 år.
Jag ska kolla om det går att byta delar, packa om med nytt fett osv. Så jag har framtida reservdelar vid behov. Man vet ju inte om kvalitén på nya delar så det kan bli aktuellt förr eller senare.
Jag ska kolla om det går att byta delar, packa om med nytt fett osv. Så jag har framtida reservdelar vid behov. Man vet ju inte om kvalitén på nya delar så det kan bli aktuellt förr eller senare.
Jag gissar att dom bara beställt ett nav med visa specar, och sen valde tillverkaren att göra så ?
Vet att jag bytt lager på någon annan bil nån gång och enl tillverkaren ska hela navet bytas, och dom säljer det bara komplett, men med hjälp av en press kunde man byta själva lagret med.
Vet att jag bytt lager på någon annan bil nån gång och enl tillverkaren ska hela navet bytas, och dom säljer det bara komplett, men med hjälp av en press kunde man byta själva lagret med.