Bilbatterier.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Bilbatterier.

Inlägg av danei »

När det gäller olika varianter av bilblybatter tycks det finnas många åsikter och en heldel omotiverade påståenden. Både gällande vilken batterityp am måste har och om de måste registreras i bilens mjukvara. Finns det vettig information att hitta.

Det jag primärt funderar på är hur stor skillnad det är på agm och konventionella batterier. De är klart dyrare och vissa påstår att de är mycket bättre.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Bilbatterier.

Inlägg av Glenn »

Beror väl lite på vad man ska ha det till ? AGM och gel-batterier har man väl traditionellt mest i jobbiga miljöer, typ slutande och skakigt.

Dock ska dom väl vara bättre för många cykler också, mend et är jag mer skeptisk till.

Huruvida det måste ändras i bilens mjukvara beror nog mest på bilen, vissa bilar måste ju alla nya batterier kodas in på.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Start och stop automatik brukar kräva lite mer av batterierna, om man nu har det.
På min bil är det ett uttalat krav på AGM med start/stop, just för att det ska tåla lite mer urladdning utan att påverka livslängd.
Sant eller ej, brukar bara köpa kvalitetsbatterier, men brukar leta upp ett prisvärt ställe att handla av. Kan skilja tusenlapp...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo, jag har start stop. Men kör inte mycket stadstrafik, så den används inte mycket.

Nu kör jag på ett litet 50Ah konventionellt batteri från Jula som jag inte kodat in. Fungerar gör det, men varför borde man koda in batteriet? Att jag borde ha ett större är uppenbart, men är det värt dubbla priset för ett AGM?
ASEA

Inlägg av ASEA »

Varför koda in? För att det ska kunna laddas på ett mer intelligent sätt för bästa livslängd.
AGM eller ej , ja använder du knappt start och stopp klarar du säkert utan.
Men det kan ju vara bra med ett lite större för bättre startegenskaper.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På de Optima som jag har haft så har inte livslängden varit bättre än på vanliga.
Däremot ger de högre startström.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Många utryckningsfordon har gjort samma slutsats, ej överlägsen livslängd på optima. Och kostar en slant att byta...
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

danei skrev: 7 april 2026, 14:29:28 När det gäller olika varianter av bilblybatter tycks det finnas många åsikter och en heldel omotiverade påståenden. Både gällande vilken batterityp am måste har och om de måste registreras i bilens mjukvara. Finns det vettig information att hitta.

Det jag primärt funderar på är hur stor skillnad det är på agm och konventionella batterier. De är klart dyrare och vissa påstår att de är mycket bättre.
Jag körde med AGM som förbrukningsbatteri i båten initialt. Men efter ett antal år och några byten så
blev det vanliga "fritidsbatterier", prisskillnaden mot AGM gjorde att jag kunde köpa nya varannat år och ändå gå plus.

Funderade svagt på litium, men det kunde inte räknas hem, billiga blybatterier är fortfarande mest ekonomiskt. Båten hade
inga problem med den ökade vikten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I min gräsklippare har jag ett billigt litiumbatteri från Biltema. Det har faktiskt klarat sig rätt bra. Större blir ju rätt dyrt, men bly batterier trivs ju inte som förbrukningsbatterier.
hsd

Inlägg av hsd »

Det var länge sedan jag provade optima ,röda, och det var otroligt mycket tåligare äv de vanliga, däremot var de mycket dyrare
Numera finns det olika varianter, gula blåa och röda
Provade senare Tudor/exide motsvarande, lite lägre pris
Hållbarheten var inget problem
Numera har det blivit vanligt blybatteri, då det varit bråttom
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

AMG mm kräver ju en betydligt olika laddprofiler så om bilen har en "smart" laddfunktion bör man koda in rätt typ.

Min CTEK gick sönder igen så jag var less att laga den så jag köpte en Victron 15A Blue Smart IP65 laddare och kan verkligen rekommendera den.
BT-uppkoppling mot telefon, flera färdiga profiler, recond, förrådsladdning 24/7, 15A 13,8V nätaggregat, låg nivå för mindre batterier och mer därtill.
Till ett billigare pris än CTEK. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur skiljer profilen menar du?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Typiska absorptionsspänningar för 12V blybatteri
Vått bly 14,4V
AGM 14,7V
Gel 14,1V
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

danei skrev: 7 april 2026, 16:02:13 I min gräsklippare har jag ett billigt litiumbatteri från Biltema. Det har faktiskt klarat sig rätt bra. Större blir ju rätt dyrt, men bly batterier trivs ju inte som förbrukningsbatterier.
Jag tog isär ett nytt batteri från deras 36V system (om jag minns rätt) och vart förvånad över att hitta Panasonic celler av sjysst kvalitet.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Perfekt med litiumbatteri på gräsklippare och dyl som man inte använder året runt.
Skriv svar