Binokulär / förstorningsglasögon

millen

Binokulär / förstorningsglasögon

Inlägg av millen »

Hej, jag såg tandläkaren idag som hade förstorningsglasögon och kom att tänka på om det funkar bra vid småpill. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur är det med fokus distans, kan man sitta när och se bra eller är fokus på långt avstånd?

Sett att det finns för ngr hundra. Dom i bilen ser ut att gå på omkring 4000.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Binokulär / förstorningsglasögon

Inlägg av GeekJoan »

Jag har ett par av den billigare varianten där man inte behöver gå via en optiker. De har bara 3.5x förstoring och arbetsavståndet är ca 30 cm.
Tyvärr är det inget jag kan rekommendera alls. Svårt att jobba med, lite som att titta genom ett sugrör.

Då rekommendera jag ett par "läsglasögon" med +3 i styrka som ett mycket bättre alternativ. Kostar typ 200:- på Clas i sjön: https://www.clasohlson.com/se/p/44-1526-300
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är lite närsynt redan, passar till att gå runt hemma utan glasisar på.
Ska jag pilla elektronik/sy eller liknande, har jag +1, +2 och +3 läsglasögon från Biltema liggande.

Såklart även urmakarelupp också men DÅ blir det pilligt.
millen

Inlägg av millen »

Har en O.C. White Co. på jobbet som jag är nöjd med. Funderar vad som är skillnaden mot tex en Mustool från Banggood. Någon som har provat båda och kan säga skillnaden förutom priset?

TKSZ-LV2 $2600
Mustool Ca 4000 kr

(MUSTOOL 3,5X 90X Simul-Fokal)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mgrufman
Kontakt:

Inlägg av mgrufman »

Hej! Fel tråd kanske men är det någon som har provat digitalt mikroskop? Jag funderar på att köpa ett men har förstått att det kan vara svårt med avståndsbedömningen eftersom man inte får något stereoseende.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vi har ett på jobbet.
Förstorningen är väl OK - men bristen på stereosyn gör att det fungerar prutt.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Och jag tycker det fungerar fantastiskt. Jag har tidigare försökt med förstoringsglas av olika typer, men detta har varit överlägset för min del. Både för att inspektera, men även för att arbeta med lödning.

Jag tror att det är detta jag har: https://www.electrokit.com/digitalt-mik ... -10.1ad409
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar vara ungefär 50% av befolkningen som tycker ett stereomikroskop med djupseende är helt nödvändigt, och den andra halvan löder gärna med bara ett öga aktivt i digitalt mikroskop.

När jag hade reparationsverkstad och nyss skaffat ett begagnat Mantis-mikroskop var det en kollega som tyckte det var helt värdelöst och inte hade några fördelar.
En vecka senare när jag kom tillbaka älskade han det och ville inte använda något annat. Nu fem år senare sitter han där dagligen och löder med samma Mantis.

Jag tror att när man vant sig att löda med stereomikroskop och har nytta av fördelarna kommer man aldrig vilja byta ned sig till enögt mikroskop igen.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Provat det mesta. För medium småsaker använder jag ibland urmakar-skärm med rätt stora och riktiga glaslinser.
Hade en liknande men med plastlinser som nu är slängd. Man såg inte bättre än utan linser och dåligt siktfält.
Fördelen annars med sådan skärm då linserna hänger 5 cm framför är att man lätt kan skifta och titta nedanför linserna.

Enkelöga mikroskåp duger inte till kvalificerade lödarbeten. Det finns ingen som yrkesmässigt ser sådan som alternativ till ett stereomikroskåp.
Tyvärr är det en omöjlighet hur skicklig man än är att se med ett öga.
Det är samma besked man får från alla andra som sysslar med liknande arbeten. Två ögon betyder mycket på flera sätt, inte bara djupseendet.

Har en Mantis som förmodligen är en av de bättre syn-verktygen när det kommer till inte allt för små lödarbeten då man får bättre helhetssyn på exempelvis lödningar även från sidorna av komponenter. Även fördelar för de med glasögon som slipper ta av dom och ändå kan se hyffsat. Tyvärr upplever jag det som jobbigt med långa arbetspass men det är individuellt.
Inom elektronik-industrin är Mantis populärt bland de som jobbar med avsyning. Kostar mer än de flesta Kina-mikroskåp, men det händer att de dyker upp som begagnade till hyggligt pris.

Stereomikroskåp har jag använt mycket länge, ungefär samtidigt som 0402 blev vanligt innan år 2000. När kunder ställde krav på mina SMD lödjobb var det nödvändigt att kunna inspektera egna jobb.
Ett mikroskop för god funktion kräver bra stativ, så stadigt att man ska kunna luta huvudet mot gummiskydden utan att fokus ändras. Stativet ska samtidigt medge att man kan täcka hela arbetsområdet resp kunna vrida undan det när man vill ha arbetsområdet helt fritt för annat. Kostnaden för stativet i mitt fall är nog lika högt som resten av mikroskåpet och kräver även mycket stadig arbetsbänk. Mitt arbetsbord har tung bordsskiva och kraftigt stålstativ. där mikroskåpstativet är bultat i ena bordbenet.

Gummiskydd på okularen är stor del av att kunna se tydligt. Därför om man är kraftigt astigmatisk bör man ha korrigeringar i okularen då glasögon samtidigt med gummiskydd fungera kass. Det är bara om det skiljer kraftigt i linsbrytning mellan ögonen som man behöver korrigera även för det. Att vara när eller lång-synt kan man korrigera med skärpe-inställning och mindre brytningsskillnad mellan ögonen kan man justera på okular-delen.

Specifikt för lödarbeten är medlevererade belysningar oftast kass. Ej ställbara och allt för svaga och med dålig belysningsvinkel.
Belysning typ belysningsring tätt runt linsen är ok om man vill studera detaljer på matta ytor men ger snäv belyssningsvinkel.

För snäv belysningsvinkel och blanka lödningar ger direktreflektion så att man inte kan se t.ex. rippel i lödytan eller sprickor.
Har man inga direkta krav på lödkvalitet utan bara är nöjd med att se att lödningen hamnade ungefär på rätt ställe så är all belysning bättre än ingen. Blir belysningen onödigt stark, dämpa med polarisationsfilter.

En viktig del i att kunna jobba med småpilliga saker länge är att ha bra inställda okular och vilsam arbetsställning för huvud och armar. Armen ska avslappnat vila på arbetsbänk och nacken ska inte vara för mycket krökt.
För de som tycker att det är oviktigt med arbetsställningen orkar sämre att hålla upp koncentration och får ofta kraftigt ångra sej 20 år senare när nacke värker och armen darrar pga överspända muskler.

Bra inställd okular så att det passar olikheter mellan ögonen och så att fokus inte tappas när man zoomar är något som många inte tänker på. De har inte lärt sej hur mikroskåpet ska ställas in och är nöjda med att det verkade förstora men god inställning ger bättre helhetssyn och man slipper justera fokus så fort man vill zooma för annan storlek på arbetsområdet.
Samma med gummipluppar som skärmar av rumsbelysningen. Det ger ögonen bättre chans att anpassa sej det man vill se.

En viktig skillnad vad gäller kostnad av ovan efterfrågade mikroskåp, ett bra mikroskåp har möjlighet till en kamera så att man kan dokumentera jobb via datorn. Ger motsvarande funktion som de sk. enögda digitala mikroskåpen men det ger mycket annat också såsom att man kan göra noggranna längd-mätningar i de flesta mikroskåp programvaror för PC, lägga på filter av olika slag mm.
Det finns många varianten av stereomikroskop. En viktig skillnad är stereo-mikroskåp där man får skifta bort ena synvägen fölr att ge strålväg till kameran. Det är väl värt merkostnaden att köpa ett riktigt trinoscope, dvs mikroskåp med tre samtidiga optiska strålvägar så ögonen slipper konkurrera med kameran.

Köper man av de mer namnkunniga Kina-mikroskåp-märkena så får man oftast linser av av tillräcklig kvalitet och tillräckligt ljusstarka. Köper man Leica-linser blir det synbart än bättre skillnad men kostar minst 10 ggr mer.

Behöver man se bättre vid lödjobb är belysningen en viktig faktor som många missar. Bra belysning både för att ge skuggfri arbetsyta och bra punktbelysning kan man ofta bygga själv.
Några som ofta är noga med sin belysning på arbetsplatsen är kirurger. Därför skapar man alltid "skuggfri" belysning över operationsbord och med möjlighet till hög ljusnivå. Som punktbelysning använder man ofta pannlampa. Kirurger är inte så krävande då de inte störs av reflekterande metallytor på samma sätt som vid lödjobb.
Kirurger som vill kunna tillfälligt få lite extra förstoring använder ofta denna typen: https://www.gosupps.com/2-5x-lighted-he ... -gift.html
Har testat sådana i professionell prisklass. Ger för dåligt synfält för mina önskemål. Urmakar-hjälmen är betydligt smidigare.
Situationen kan vara annorlunda när man ska skarva ihop blodådror så att det blir tätt användandes nål och tråd.

Se vilka synhjälpmedel professionella jobbar med, både i form av linser men även arbetsplatsens utformning.
Världen bästa mikroskåp är odugligt i halvskum belysning. Billiga linser är alltid billiga. Två ögon ser mer på flera sätt än vad ett öga kan se. Samma med synhjälpmedel, monoskåp och man ser sämre vad man håller på med än för ett riktigt steromikroskåp.
Bra arbetsställning och belysning är viktig både om man jobbar i kassan på ICA , är kirurg eller ska löda 0201 SMD på ackord.

En gång i tiden sa man att en bra ljudanläggning, för bästa ljud skulle högtalare kosta lika mycket som resten av anläggningen för att man skulle få ut bästa ljud för sina pengar.
Bra mikroskåp som står på gungande fot och inte har genomtänkt belysning och den som löder sitter på gungande stol är lite samma sak.
Något som annars tillkommit som inte var på tanke för 10 år sedan, hyggligt stereo-mikroskåp till så lågt pris att det är överkomligt för hobbyister. Bra lödstationer och instrument som kostar bråkdelen mot kostnaden förr.
Man får ett fullt dugligt oscilloskop idag till pris som knappt räckte till en mätprob från R&S för 10 år sedan.
Se ett riktigt mikroskåp som en investering som man har glädje av för lång tid framöver. Bra saker bibehåller sin funktion och värde på samma sätt som för andra kvalitetsverktyg och kvalitetsinstrument.
Hör med de som köpt ett stereomikroskåp om de ångrar sej eller kan tänka sej att hellre välja en enögd variant.
Skriv svar