OpenPLC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Icecap

Re: OpenPLC

Inlägg av Icecap »

Jag har programmerat en del PLC, mest Telefrang's versioner. Jag var faktisk den som fick deras DOS-baserade kompiler til att krasha...

Jag programmerar C(++), Asm, BASIC, Pascal, Python, CiCode.

Grafiska språk har aldrig varit intressant för mig, jag har redan en sorts grafisk rendering av flödet i skallen när jag är igång.

Jag kan förstå o uppskatta att man vill lära sig nytt!
I min värld är just det att lära något nytt oerhört roligt.

Men om man vill lösa en funktion och man behöver med ett programmeringsspråk man först ska läre sig - är den funktion inte speciellt nödvendigt.

Jag har lekt med tanken om att bygga en BASIC-dator, dels mycket för nostalgi - men nog mest för att ha en grunka som jag relativt lätt kan skriva ett enkelt program till och sedan har några in- och utgångar att leka med.

Och varenda gång jag tittar på det, ser jag att det ju i grunden bara är att skaba ett basprogram till ett givet kort med I/O, när det basprogram är klart kan man skicka in en sekvensstyring/BASIC-program/whatnot som sedan gör det man vill testa.

Som alla andra företag, vill dom som skriver kompiler/testsystem till någon specifik 'dosa', gärna tjäna pengar.
Om produktet primärt är avsedda för företag, brukar de ta dugtigt betalt också.

Hittar man en gratis kompiler och använder ett gratis system typ OpenPLC, är det såklart kul att leka med, har man en specifik uppgift att lösa, kan en "verklig" PLC vara ett bra val, mest för att de brukar vara stabila, även i indistriella elektriska miljöer.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag valde ett simens logo "plc" när jag byggde om pumpstyrningen i en vattenanläggning för 22 hushåll.. det ska ju bara funka(och gör det nu när jag blivit kompis med det grafiska språket)... till övervakningssystemet satt det en stm32 med ett hopplock av io kort... det systemet är nu offline.....

Jag fick med en cd, men den är fortfarande inpackad... så på något sätt har jag laddat ner det, men minns inte om jag då angav något serienummer...

Övervakningssystemet kommer nu byggas om till en rpi p pico och ett nytt 4g modem
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det var för länge tillbaka som jag pillade med LOGOn, men jag vet iallafall att jag inte betalade för verktyget.
Sen kanske det kräver ett serienummer eller nåt, men det har man ju. Men betalade gjorde jag inte, det hade jag aldrig gjort snål som jag är. :D
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns en demo-version av LOGO Soft Comfort 8.4 att ladda ner från Siemens men med den går det inte att överföra programmet till den fysiska enheten. En licens kostar runt 700:- från t.ex Automation24

Köper man ett startkit följer det med en skiva (och licens) men det betyder ju inte att det är gratis.

Kanske har det ändrat sig genom åren eller så har ni fått mjukvaran på annat sätt, kanske startkit eller promotion på nån mässa? Strunt samma, idag kan jag inte se att den är gratis i alla fall.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det var högst troligt ett startkit jag köpte!

Efter en g mail runda är det brkräftat...
2000+moms från elfa juli 2020

LOGO! STARTER KIT 230RCE
Tillverkarens materialnummer
301-15-164
H.O

Inlägg av H.O »

Vi har drivit OT från OpelPLC på ESP32 men jag har ett par gånger snubblat över Akytec.
Deras minsting, PR100, har t.ex 8 In, 8 relä-ut, 4 analoga in och en RS485-port med stöd för MODBUS RTU och ASCII - för €90 (plus moms, förutsätter jag).

Mjukvaran är gratis och dokumentation på engelska, i .pdf form direkt tillgänglig på webben, utan att skapa konton och grejer.

Ett alternativ till Siemens LOGO och motsvarande från de andra stora drakarna.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Den kan vara något nästa gång. Många saker rätt.

För nu har jag i alla fall provat kina-kopian FX1N och ja den fungerar ju.
Inga problem att göra om ladder-programmet 20 gånger innan det fungerade rätt.
Kunde visste inte ladder så bra. Eller så är det konstigt bara.
För den som undrar så ska man dra ingången till jord för att få den aktiv.
Reläerna är flytande, ena benet gemensamt i COM.

Den stora fördelen är att den är bra förpackad, skruvplintar, din-skena-upphänging,
och priset. Sen är det det där med att programmera där allt faller.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ett annat alternativ är ju XLogic, dom sålde tidigare en kopia på Siemens LOGO men
har nuförtiden en annan modell "RIEVTECH" med gratis programverktyg men en dyr programmeringskabel.
https://www.xlogic.se/

Kan man läsa ett elschema så är Ladder ganska enkelt att förstå när det gäller enklare funktioner.
Man kan göra ganska komplicerade saker i Ladder men då blir det lätt förvirrande.

Jag som gammal industrielektriker gillar ju Ladder och har lättare för FBD än dom nyare språken men
börjar klara av även dom på grund av jag håller på med YAML/C på fritiden. :)
H.O

Inlägg av H.O »

För nu har jag i alla fall provat kina-kopian FX1N och ja den fungerar ju.
Vilken utv.miljö använde du? GX Works, IEC Developer, GX Developer, nånting annat?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

hawkan>För den som undrar så ska man dra ingången till jord för att få den aktiv.
Reläerna är flytande, ena benet gemensamt i COM.

Att dra ingången till jord kallas i PLC världen i Sverige, "negativ logik" i elektronik världen "sink".
Jag hittade detta i Mitsubichis manual och där ser man att de har olika för Japan modellen och resten av världen. Kina kopian följer förmodligen Japan versionen.

X1N Series Programmable Controllers Introduction 1.

1.1 World Specification.
Table 1.6: World Specification
Input
World spec models : SINK / SOURCE.
Japanese models : ALWAYS SINK.
Outputs
Transistor
World spec models : ALWAYS SOURCE.
Japanese models : ALWAYS SINK

Där ser man att utgångarna är olika i världen och i Japan.
Japan modellen har "open collektor" men din kina tydligen reläer.

Eftersom OpenPLC följer IEC 61131-3-standarden, är det möjligt att programmera logik med de fem standardiserade språken: Ladder Diagram (LD), Structured Text (ST), Function Block Diagram (FBD), Instruction List (IL) och Sequential Function Chart (SFC).

Strukturerad text är inte C utan en variant anpassad för PLC. Inom PLC världen uppkommer alltid frågan vad är bäst. Mycket svår fråga.
  • - Ladder tillkom ju för att det var elektrikerna som skulle underhålla och till viss del programmera. Jag tycker att det var en förnuftig tanke "att det var underhållet som var viktigt".
    - Funktionsblocken kom till av att Japanerna kopierade de PLC som fanns i världen och tyckte att det var bökigt att programmera i Ladder. Ingenjörerna som konstruerade var ju vana vid assembler och elktronik. Ingen tanke på underhållet.
    - Instruktion list är det ingen som använder längre. PLC motsvarighet till assembler. Finns med i standarden för kompabilitet mot riktigt gamla anläggningar. Var användbart på den tiden man hade LCD med 2 rader som programmeringsenhet.
    - ST Strukturerad Text har kommit till för att modernisera programerandet. Har stora fördelar vid matematik och databashantering. Samt att många som programmerar kommer från datavärlden.
    - SFC Sequential Function Chart är egentligen ett grafiskt sätt att beskriva processen.
Personligen tycker jag bäst om SFC. Föredrar även FBD framför Ladder (möjligen för att jag har elektronisk bakgrund). ST är jag för dålig på och vill träna (är nog bra för att använda på ESP.
SFC dömer många ut för att det skapar stora program, idag har PLC så mycket minna att det ska inte spela någon roll. Snabbheten är oftast inte problem i många industriella processer och det finns lösningar för detta. Att de flesta program för att programmera SFC är värdelösa är däremot ett stort hinder.

Det stora problemet inom industrin är underhållet. Många utav de som sköter inköpen har inte nog förståelse för att ta in underhållskostnader redan i inköpsfasen.

Jag brukar ta till en liten tänkare för att öppna ögonen på folk. Är elektriker världsmästare på allt?

Har en bakgrund med att jobbat med industriservice en lång tid tillbaka. Du ringer någon och säger vi har ett stopp, kan ni skicka en elektriker. När den som ska reparera felet kommer så förutsätts han klara av alla maskiner i världen. Man talar om vad som inte fungerar och felsökningen kan börja.

En annan tänkvärd sak som jag har sett är när en gammal trotjänare går i pension. Man anställer en ny person på den positionen och tror att den personen ska kunna underhålla anläggningen lika bra som den som har års erfarenheter av detta. Visst finns det företag som förstår detta men det är ofta man stöter på detta även i större företag.

Vad är så bra med SFC? Den visar ett grafiskt flöde av processen/maskinen där man ser signaler angivna. Man kan lätt identifiera det läge processen/maskinen stannat i och vilka signaler som finns/saknas för att man ska gå vidare. Just att ha en grafisk presentation av hur maskinen arbetar gör att det är lättare att sätta sig in i maskinens funktion. I samband med att man ser vilka signaler som hör ihop med maskinens status så har man mycket vunnit i tid för att få igång processen/maskinen.

Detta är mina tankar om PLC. Men som sagt vad som intresserar mig i denna tråd är OpenPLC anpassning till ESP. Eftersom jag är dålig på ST och liknande programeringsspråk ger det mig kanske en bra möjlighet att bli bättre på detta. SFC kanske också fungerar bra med ESP om nu SFC på OpenPLC är något att hänga i julgranen!
Skriv svar