Jag har en känsla och hör att många som drar kabelutomhus köper billig kabel. De har ofta inte kunskap och vill ha en så billig lösning som möjligt. Hör på forumet är kunskapsnivån högre och det är nog en högre andel som gör det man ska. Intressant att höra att det har betalt sig att använda utomhuskabel. Billig inomhuskabel klarar nog inte så många år i jorden. Skulle gissa på att en sådan har du fått gräva ner 2 eller 3 ggr på en 20 årsperiod. Och naturligtvis när behovet är som mest, minst tid finns och vädret och möjligheterna som sämst.bruka skrev: ↑26 mars 2026, 20:51:21 Jag minns inte beteckningen men den var gjord för att kunna grävas ned, silikonliknande massa runt ledarna och sen ett tjockt svart plasthölje runt. Den är minst 10 mm tjock och ligger nedgrävd utan ytterligare skydd på ca 30 cm djup.
Tror jag har en stump kvar på rullen någonstans.
Mindmapper skrev: ↑26 mars 2026, 07:48:25Det låter som om den klarat sig väldigt bra. Annars är det mesta i datakabelväg dålig att använda utomhus eller väldigt dyr.
Vad är det för kvalitet på den då har lagt ner och hur är den förlagd?
Fiber vs cat6 mellan 2 byggnader?
-
Mindmapper
Re: Fiber vs cat6 mellan 2 byggnader?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kjelle har också utomhuskabel, men är bra mycket dyrare, 1 099 kr för 100 m https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 0-m-p61358
Värt att komma ihåg är att det finns olika egenskaper som gör kabel lämplig att användas utomhus. En är UV-beständighet och det har såklart ingen betydelse för en nedgrävd kabel.
En annan egenskap är formbarhet i kyla, vilket såklart endast gäller "lös sladd" och inte heller har någon (nämnvärd?) betydelse för nedgrävd kabel. Detta är anledningen till att fast installerade kablar har plastisolering medan "lös sladd" har gummiisolering när de används utomhus (för vinterbruk).
Jag hade nog valt billigaste kabeln från en fysisk butik som funnits i många år, men lagt den i slang/rör. Eftersom det är klenspänning så måste man inte använda slang för kabelförläggning. D.v.s. om man råkar ha tillräcklig längd PEM-slang av lämplig diameter (eller om sån slang är billigare, ytterst tveksamt för nypriser men man kanske hittar något begagnat) så kan man använda sån slang ifall man skulle vilja.
En annan egenskap är formbarhet i kyla, vilket såklart endast gäller "lös sladd" och inte heller har någon (nämnvärd?) betydelse för nedgrävd kabel. Detta är anledningen till att fast installerade kablar har plastisolering medan "lös sladd" har gummiisolering när de används utomhus (för vinterbruk).
Jag hade nog valt billigaste kabeln från en fysisk butik som funnits i många år, men lagt den i slang/rör. Eftersom det är klenspänning så måste man inte använda slang för kabelförläggning. D.v.s. om man råkar ha tillräcklig längd PEM-slang av lämplig diameter (eller om sån slang är billigare, ytterst tveksamt för nypriser men man kanske hittar något begagnat) så kan man använda sån slang ifall man skulle vilja.
Där kan jag inte hålla med. Det viktiga är tillverkaren av kabeln, Inte vilken butik den kommer ifrån.Jag hade nog valt billigaste kabeln från en fysisk butik som funnits i många år,
Många av lågprisbutikerna växlar mellan fabriker beroende på vem som är billigast, det ger stor variation i kvalitet.
Fukt måste väl vara ett rätt stort problem vid fel kabel utomhus? Plast är ju inte tätt...
Man behöver inte vara så seriös hemma. Det räcker att det fungerar.
Jag lade ner kabel till mesh-punkten i verkstan, https://www.amazon.se/-/en/dp/B00KP3KDEA
inne i fiberslang jag hade över sen vi grävde fiber. 30 meter, Funkar bra såklart.
Bara det att man måste klippa av en kontakt för att få igenom den genom slangen.
Men det finns ju fina kit för att sätta på ny kontakt. https://www.amazon.se/-/en/dp/B0DJVBGL9P
Det är cca å andra sidan billig. Ytan är fet, eller kanske silikon/teflon-liknande, och har lite friktion för slangen.
Verkade som en bra kabel.
Jag lade ner kabel till mesh-punkten i verkstan, https://www.amazon.se/-/en/dp/B00KP3KDEA
inne i fiberslang jag hade över sen vi grävde fiber. 30 meter, Funkar bra såklart.
Bara det att man måste klippa av en kontakt för att få igenom den genom slangen.
Men det finns ju fina kit för att sätta på ny kontakt. https://www.amazon.se/-/en/dp/B0DJVBGL9P
Det är cca å andra sidan billig. Ytan är fet, eller kanske silikon/teflon-liknande, och har lite friktion för slangen.
Verkade som en bra kabel.
haft cat5 kabel mellan huset och garaget , låg i backen i över 10 år
budget , jag hadde vprör från där jag jobbade som revs ut, så jag tog sådanna och bara skarvade och satte eltape så det inte skulle glida isär
plockade upp det för något år sedan och kablen var ok
så man behöver inte krångla till det
jag hadde dragit igenom en extra dragtråd om det finns plats för fler kablar
nu har jag mesh i hus och garage
det kan vara ett allternativ med, men redan bestämt i denna tråden
budget , jag hadde vprör från där jag jobbade som revs ut, så jag tog sådanna och bara skarvade och satte eltape så det inte skulle glida isär
plockade upp det för något år sedan och kablen var ok
så man behöver inte krångla till det
jag hadde dragit igenom en extra dragtråd om det finns plats för fler kablar
nu har jag mesh i hus och garage
det kan vara ett allternativ med, men redan bestämt i denna tråden
Ehh, vad för slags plast är inte tät (förutom specialtillverkade saker specifikt avsedda att inte vara tät)?
Min erfarenhet är väl snarast att plast är nästan för tät. Typ om det kommer in fukt i anslutningslådan på en TV-antenn så märker man det genom att det blir fuktigt i kontaktdonet/anslutningen i andra änden av koaxkabeln medan kabeln är snustorr utanpå...
===========
Angående butiker:
Poängen är att välja en butik som får skämmas tillräckligt om deras produkt är undermålig, ungefär.
Visst, det finns alltid risk att råka köpa grejen som är skrutt innan de upptäckt att de köpt in något som är skutt. Men det verkar t.ex. som att Biltema äter upp kostnaden och/eller bråkar med leverantör ifall de får skrutt levererat.
(Detta till skillnad från Kjell&Co som jag tror fortfarande vägrar riktigt ta ansvar för att de köpt in fel sorts flussmedel och fortsätter försöka sälja flussmedel som inte är avsett för elektroniklödning, istället för att dumpa det flussmedlet billigt till nån annan butik/kedja/tradera för rörmokerianvändning och köpa in rätt produkt...).
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Mjuk PVC och LSZH är inte diffusionstätt så att gräva ner en inomhuskabel är inte lämpligt.
Man vill ha exempelvis polyeten.
Man vill ha exempelvis polyeten.