Jag har just lyckats laga mitt gamla spänningsaggregat, Oltronix Power Supply B503D med fin hjälp av flera på detta forum.
Jag har försökt att hitta ett kopplingsschema för denna modell på nätet men inte lyckats. Om någon har ett likadant aggregat och manual skulle jag bli mycket glad om jag kunde få en kopia (som pdf eller bilder). Det jag hittat som verkar ganska likt är ett schema från B603B. Jag lyckades laga aggregatet med den manualen, men det skulle ändå kännas bra med att ha den rätta manualen.
Om jag förstått Oltronix namnsättningen rätt så skulle det också kunna vara intressant med följande manualer för:
- Oltronix Power Supply B502D
- Oltronix Power Supply B503D
Hälsningar,
/ Micael
Manual till Oltronix Power Supply B503D och B502D
-
Bjaellerud
Re: Manual till Oltronix Power Supply B503D och B502D
Jag håller just på med ett B502D, Sökte på nätet eftr schema etc och kom till den här tråden.
felet var att det hade kommit rök ur nätagget. Men ingen rök nu när jag provar det.
Ser rejält brända kretskortsytor vid två stora dioder vid transformatorns långsida.
Någon har lagat med rejäla trådar så repartition verkar bra utförd. Möjligen kan det har kolat i de brända kortskadorna.
Vet att brända kretskort kan bli kol och pyra.
Får väl skrapa rent och försöka lägga i lite lack.
För övrigt visade Amp mätaren ingen, kom fram till glappkontakt, två små spårskruvar på foliesidan drogs åt, verkar vara de som ansluter till mätinstruments poler,
och då blev det bra.
Sen till att justera volt resp amp meter så de visar rätt, finns två små trimpottar, med hål från kortets foliesida, den längst fram justerar voltmetern.
En vit trimmer finns på huvudkortet och kan skruvas från foliesida, märkt P51, någon som vet vad den är för?
Jag upprepar frågan om det finns någon som ha ett schema på den här nätagget, vore kul för framtida reparationer.
Roysan
felet var att det hade kommit rök ur nätagget. Men ingen rök nu när jag provar det.
Ser rejält brända kretskortsytor vid två stora dioder vid transformatorns långsida.
Någon har lagat med rejäla trådar så repartition verkar bra utförd. Möjligen kan det har kolat i de brända kortskadorna.
Vet att brända kretskort kan bli kol och pyra.
Får väl skrapa rent och försöka lägga i lite lack.
För övrigt visade Amp mätaren ingen, kom fram till glappkontakt, två små spårskruvar på foliesidan drogs åt, verkar vara de som ansluter till mätinstruments poler,
och då blev det bra.
Sen till att justera volt resp amp meter så de visar rätt, finns två små trimpottar, med hål från kortets foliesida, den längst fram justerar voltmetern.
En vit trimmer finns på huvudkortet och kan skruvas från foliesida, märkt P51, någon som vet vad den är för?
Jag upprepar frågan om det finns någon som ha ett schema på den här nätagget, vore kul för framtida reparationer.
Roysan
Re: Manual till Oltronix Power Supply B503D och B502D
Kanske nån som är medlem på Radiomuseum?
Där verkar det finnas schema.
https://www.radiomuseum.org/r/oltronix_ ... 502d.html#
Där verkar det finnas schema.
https://www.radiomuseum.org/r/oltronix_ ... 502d.html#