Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Inlägg av Glenn »

Ja, exempelvis är ju både hela bakljusklustren och en del annat dött :)

Jag såg f.ö på amayama att de där gummibussningarna för kylaren satt på en stor mängd toyotor

https://www.amayama.com/en/part/toyota/9091604002

Så dom måste ju nästan finnas som pirat, ska bara hitta dom också..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte f.ö hälla i typ 10l färsk 98oktanig soppa i bilen, men jag undrar om man skulle försöka suga ur den gamla bensinen först, den lär ju bara vara skräp i alla fall, och kanske lite dumt att blanda ut den färska med den sörjan.

Eftersom det är ståltank kan det ju vara en del rost i den med kanske ? ..och vatten förstås..

Ska försöka kolla om man kan plocka ur tankarmaturen utan att lossa tanken, minns inte hur det var på dessa.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Finns det nån vettig verkstadsmanual till bilen att ladda ner?

Edit; Detta såg ju ut som en guldgruva om du inte redan sett: https://www.shoarmateam.nl/content/t20- ... t205-tsrm/ :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, jag har dels haynes och dels chiltons böcker i pappersformat, sen har jag toyotas manual scannad i halvdålig kvalitet.

De i din länk är nog samma manualer, fast verkar vara bättre kvalitet, ska kolla närmare på dom. Jag gissar att det är toyota själva som digitaliserat dom där, till skillnad från min som nån scannat själv.

Med lite tur täcker den även in min ABS, den manualen jag har täcker bara in den äldre ABS'en som är tillverkad av ett annat företag än den jag har (som är gjord av aisin) så INGENTING stämmer, inte ens placeringen av styrboxen.

Det verkar relativt enkelt att få upp tankarmaturen (hoppas jag inte jinxade nåt nu) och isåfall tänkte jag att man kanske skulle ta upp den, suga ur all soppa, kolla hur illa det ser ut, byta "filterpåsen" och eventuellt soppapumpen
(jag har för mej den lät rätt mycket), så jag kanske gör det.

kollade f.ö vad en ny soppapump kostade, utan armaturen alltså, bara själva pumpen, en tillverkad av denso (som tillverkar originalen åt toyota) kostar 1208:- på autokaban, billigaste "alternativa märket" (stellox) kostar 76kr ?
otroligt stor prisskillnad..

Jag har ju även nåt slags läckage av bränsle, jag skrev nog det innan, men om man hade full tank luktade det bensin och det droppade under ibland, och tittade man på tanken rann det från ovansidan ner, så troligen
anslutningen för armaturen, nån avluftning, eller anslutningen till påfyllningsröret.

Detta borde ju också fixas, men då ska man kanske helst ta ner tanken och då lär ju tankbanden paja, dessa var halvdyra då dom är lite special med ett "gångjärn".

Det finns fler skäl att ta ner tanken dock, dels är det en buckla under som verkar bero på att någon försökt lyfta bilen med en domkraft under tanken(?) , dels är man tvungen
att ta ner tanken för att lossa inre fästet på "övre bärarmar" (eller vad man ska kalla dom) bak, och det är där jag tror det knarrar, senast jag felsökte (typ 12 år sen) så vågade
jag inte ta ner tanken så det blev aldrig lossat.

Toyota säljer ju dessutom bara dessa armar kompletta med bussningar för en ganska dyr peng, men bussningarna finns billigt som tredjepartsdelar, dock halvsvåra att byta, men jag tror inre och
yttre är samma dimension, och jag har ju en fin specialavdragare designad av mej och gjord av en snäll medlem med biffig svarv här, nämligen DW, när jag behövde byta en av de yttre bussningarna för 13 år sen.

Bild

viewtopic.php?p=992293
Senast redigerad av Glenn 25 mars 2026, 13:53:16, redigerad totalt 1 gång.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det tråkiga med Japsare av dessa årsmodeller kontra europeiska. Hur bra bilar det än må vara i övrigt.
Är plåttankar, plåtrör och fingängat överallt, det kräver sin man att renovera när tid och väder har gjort sitt efter 30år! :wink:
M5/M6 skruvar där andra använder grova plåtskruv istället på utsatta ställen. Det är typ nästan standard att dra av dessa.
Man är också extra glada i öppna gängade spännare till drivremmar och dyl som alltid rostar fast över tid.
Senast redigerad av ASEA 25 mars 2026, 14:09:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, japanerna är ju väldigt förtjusta i fingängat, speciellt i hjulupphängningar osv, det har man ju konstaterat flertalet gånger :)

Helst skulle jag byta tanken, men som jag skrev innan så finns det bara tredjepartstankar och dessa är både dyra och ansedda som inte så bra.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 25 mars 2026, 12:57:16 isåfall tänkte jag att man kanske skulle ta upp den, suga ur all soppa, kolla hur illa det ser ut
Finns det ingen bottenplugg att skruva ur?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hmm, troligen inte, jag har iofs sett det på nån bil nån gång men det är ju ovanligt, i alla fall på de bilar jag meckat med, men jag kan ju kolla iaf, det skulle ju underlätta.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Man skulle nog kosta på en inre behandling av tanken för långsiktigt bruk, efter att man har lagat den.
Modern soppa + plåttank i kombination med att en entuisastbil som står still en stor del av året....njaa :humm:

Eastwood har haft nån behandling med syrabad och sen nån epoxi.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, jag kollade ju det där förut när jag hade problem med en MC-tank som rostat sönder inifrån, det var halvdyrt, men det kan det väl kanske vara värt.

Jag har iofs läst i nåt forum om folk som använt hagmans stålplast och det fungerade, det har jag ju till och med hemma, frågan är hur det fungerar i längden.

Läste även i nåt utländskt forum att det är två avluftningsrör som alltid rostar av ovanpå tanken, men att "det gör inget", om man tar ner tanken lär man väl dock försöka åtgärda dessa.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Denna var det jag tittade på då, fast den mindre förpackningen för MC-tankar.

https://malmmotors.se/bensintank/por15- ... k-bil-68l/
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Du ger ju själv ett antal bra anledningar att ta ned tanken, så det är nog en god idé.
Tankbanden borde väl gå att fixa/modda om nya är dyra?
ASEA

Inlägg av ASEA »

Är man inte ute efter strikt originalutförande så är ett tips att använda rostfria hålband. Brukar finnas i lite olika tjocklek och bredd.
Senast redigerad av ASEA 25 mars 2026, 15:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, med en svets så fixar man ju det mesta, ska se hur dom ser ut.

Ofta är ju det stora problemet att skruvarna går av när man ska lossa dom dock, men jag har inte tittat så noga.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Fördelen när man håller på med ett långsiktigt projekt är att man har tid att förbehandla bultförband med någon bra krypolja. Vilket brukar underlätta rejält.
Jag rekommenderar omegas vilken jag inte kommer ihåg nr på just nu.
Dyr men riktigt bra och dryg om man använder den med förstånd.
Med 5-56/wd40 så får man ofta dränka skruvarna, ändå tar det sej inte igenom rosten = det går åt en massa medel.
Med denna så behöver man bara väta skruvarna så kryper det genom rosten vilket gör den billigare att använda i praktiken än vad priset indikerar.
Är det något riktig rostigt så kan man spruta på i ett par omgångar och låta verka över några veckor. Det mesta lossnar efter en sådan behandling.

Edit;
Omega 636 (eller Omicron 636)
Skriv svar