Snabb leverentör av monterade PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
weedogt2

Re: Snabb leverentör av monterade PCB

Inlägg av weedogt2 »

Jag jobbar som elektronikdesigner på ett medelstort konsultbolag. Vi genomför normalt projekten inhouse, så jag är inte uthyrd och jobbar hos kunden. Kunderna har ofta ingen eller mycket liten egen erfarenhet av att utveckla elektronik, det är därför de kommer till oss. Men då kunderna själva saknar erfarenhet så ha de svårt att förstå att det tar den tid det tar. Och offererar vi en realistisk tidplan och kostnad så få vi helt enkelt inte uppdraget. Samtidigt så måste hyran betalas... Så, ja, det blir ofta väldigt stressigt.

Det finns inget "rätt" arbetssätt för alla projekt och/eller företag, det är alltid en balansgång. Ska du lägga ner mycket tid up-front så att det blir mindre fel när du väl bygger något? Iterationerna blir få men långa. Eller ska du gå snabbare till att bygga och mer experimentellt utreda hur något ska göras? Kortare men flera iterationer där misstag inte drabbar lika hårt, men å andra sidan kan de uppstå lättare.

Jag tror den viktiga skillnaden kring hur man bör göra är om det man gör mest är en variant på något som redan finns, eller om det är något helt nytt, svårt och därmed riskfyllt. Jag tänker "traditionell" projektmetodik kontra agil. Nu är detta inget forum för projektmetodik, men arbetssätt, teknik, leverantörer, affärsmodell, kunder etc hänger samman.

Hursomhelst är den här tråden bra för den visar på olika villkoren kan vara. Och vad det betyder för val av leverantör och arbetssätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Snabb leverentör av monterade PCB

Inlägg av TomasL »

Som sagt, prata med Frontside, de är mycket duktiga på allt från prototyper till serieproduktion i både stora och små serier
https://frontside.se/
Skriv svar