Behövs brandskydd till inkapsling av mini CNC?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Behövs brandskydd till inkapsling av mini CNC?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hi Guys!

Jag köpte tidigaren "lillasyster" av en forummedläm, denna tänkte jag mig nu flytta in till mitt arbetsrum inne i själva huset, vilket innebär att den kommer att behöva en låda som håller damm och spån borta från resten av rummet, till den funderar jag om inte en enkel trälåda med en lucka av akrylplast borde räcka.

En fundering då är att om det tex skulle uppstå mjukvaru eller hårdvarufel som gör att fräsen stannar på full effekt i en träskiva eller liknande någonting som kan upptäcka om det bildas rök eller kan se glöd och bryta strömmen samt kanske även släcka det om det bär iväg.

I videos från staterna har jag sett några använda automatiska minieldsläckare ursprungligen avsedda att monteras under motorhuven på personbilar.
Vad tror ni om detta?

Fungerar en vanlig rökdetektor som komplement eller kommer den att gå bananas av dammet som bildas när man kör?

Edit, jo, en grej till, kan man använda tex biltemas skumplastskivor att dämpa ljudet inuti lådan?

-
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Behövs brandskydd till inkapsling av mini CNC?

Inlägg av Glenn »

Kommer du att lämna fräsen igång (fräsandes) utan tillsyn då ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag funderar om man kunde lämna den någon timma när man tex är ute på gårdsplanen och jobbar och liknande? (eller?)
(Jag håller fortfarande på att lära mig den, det vore roligt att bemästra hur man gör mer tredimensionella figurer men dessa tar ju då också betydligt längre tid :) )
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Innan du bygger för avancerade lösningar, vänta till du tror att du kan köra något i en timme utan övervakning...

Bitar släpper, programmet går fel, stålet kläggar igen... du har troligen många många problem att lösa och lära innan du behöver fundera på brandskydd!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Så länge du är inom 500 meter räcker det ju med en rökdetektor och siren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En annan sak. Det sprutar en hel del spån och damm vid träfräsning så jag skulle nog vilja ha en typ dammsugare ansluten till lådan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, jo, jag har mest kört kretskort och sådant, det går ju rätt fort så jag har inte tänkt så mycket på detta tidigare.

Jo, jag tänkte göra en grej med en mjuk slang som följer med fräshuvudet, sedan en grövre slang som går till ett PVC rör där man kan sätta fast dammsugarslangen till garagedammsugaren.
Edit, funderar på om man kanske även skall bygga en liten dammcyklon så att dammsugaren inte sätter igen så snabbt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Typ en dustshoe ? ..jag har planer på en sån med, men eftersom min fräs är i isärplockat skick sen flera år så..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, jag tittat litet på thingywerse, men har inte bestämt ännu, så tänkte börja med en bit rör först som jag redan hade liggande, jag tror det går att fästa ett metallbleck i fronten på fästet till fräshuvudet. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Då slänger jag bara ihop en trälåda och kör som vanligt med andra ord. :tumupp:
Man Kommer nog som ni säger ändå inte i praktiken att köra så långa pass med dendär som man ibland gör med större maskiner.
Skriv svar