Upptäcka fel på PT100-givare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cicci88

Re: Upptäcka fel på PT100-givare

Inlägg av Cicci88 »

Fläkten fungerar och blåser rejält så jag tror inte att det är den det är fel på.

Jag har ingen aning om de som tillverkar äggkläckaren har gjort något med regulatorn innan de skickade den eller om det är standardinställning från fabrik på den. Det enda jag har gjort är att kalibrera temperaturen på den kanske 2 gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cicci88

Inlägg av Cicci88 »

Det tidigare felet att temperaturen inte gick över 36 grader även fast jag höjde inställningen. Var det relä eller regulator? Om det var troligt fel på felä så kan jag byta till den begagnade regulatorn jag har.

Jag är jättetacksam för all hjälp jag får!! Jag har försökt påtala för tillverkaren av kläckaren att det är något som är fel men de verkar inte förstå vad jag menar och svaren därifrån visar rätt tydligt numer att de är trötta på mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Instruktioner.
Du bör kontrollera följande inställningar:
Sn skall visa Pt-givare
H/C skall visa Heating
dLY skall var 0

SC bör vara 0
HY skall vara 1, ger+/- 0,5 grader reglering

SSR-reläets ingång skall vara ansluten till plintar 3(-) och 4(+)
Givaren kopplas mellan 10 och 11 med en bygel mellan 11 och 12.

Med normala mätinstrument kan du i princip bara kontrollera om givaren är kortsluten eller avbrott

Ser nu att det är en specialvariant, så du skall inte ha någon bygel mellan 11 och 12, samt att den sannolikt är låst till enbart PT-givare
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jag skulla aldrig använda en sådan regulator för att försöka hålla +-0,5 grader.

Jag skulla köra med en PID regulator med auto-tuning och 3-trådars PT givare av bättre klass.
Cicci88

Inlägg av Cicci88 »

TomasL skrev: 14 mars 2026, 14:55:10 Instruktioner.
Du bör kontrollera följande inställningar:
Sn skall visa Pt-givare
H/C skall visa Heating
dLY skall var 0

SC bör vara 0
HY skall vara 1, ger+/- 0,5 grader reglering

SSR-reläets ingång skall vara ansluten till plintar 3(-) och 4(+)
Givaren kopplas mellan 10 och 11 med en bygel mellan 11 och 12.

Med normala mätinstrument kan du i princip bara kontrollera om givaren är kortsluten eller avbrott

Ser nu att det är en specialvariant, så du skall inte ha någon bygel mellan 11 och 12, samt att den sannolikt är låst till enbart PT-givare
Allt stämmer förutom SC.

SC ändrade jag först till -0,8 när jag kalibrerade den ”nya” PT100. Sedan har jag försökt kalibrera om så nu står den på -0,6. Enligt tillverkaren var det normalt med -0,8 när jag frågade? Nu när jag bytt till den ”gamla” PT100 och ska kalibrera så blir det SC=0 för att få samma värde på displayen som min digitala termometer. För just nu står SC som sagt på -0,6 och maskinen är inställd på 36,9 och den digitala mätaren visar 37,5.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilken onogrannhet har din digitala termometer?
Cicci88

Inlägg av Cicci88 »

Det står tyvärr inte men det är en sådan här:

https://www.broedmachine.nl/digitale-br ... hygrometer

Eftersom tillverkaren av äggkläckaren säljer den och ansåg att den var ok att kalibrera mot så gissar jag att den är relativt ”bra”. Liknande brukar ligga runt 0,2 grader i noggrannhet men kan inte svära på var just min ligger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Verkar vara en väldigt billig sak, jag skulle inte använda den för att jämföra med, max tempen kan du kolla med en febertermometer.

Personligen så har jag en TESTO 735, med rätt givare har den en onogrannhet om ca 0,05K, dock så kostar givare och instrument närmare 20k
Så nej, jag skulle inte lita på ditt "referensinstrument".
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Nu är jag ingen expert på temperaturmätning men…
Ägget bryr sig egentligen bara om att temperaturen ligger runt rätt värde, ungefär 37,5 °C ±0,5 °C.

Ett enkelt sätt att kontrollera en termometer hemma är med en is-sörja (krossad is + lite vatten). Om den görs rätt håller den mycket nära 0 °C. Då kan man kontrollera om termometern visar rätt eller justera offset så att den visar 0 °C.
Har man ingen justering kan man i alla fall skriva upp felvisningen och räkna om värdena manuellt.

Däremot vet man fortfarande inte helt säkert att den visar exakt rätt vid 37,5 °C, utan man får i praktiken förutsätta att sensorn och elektroniken är tillräckligt linjär så att ett korrekt värde vid 0 °C också innebär att den ligger rimligt rätt runt 37–38 °C.

När man vet hur mycket termometern visar fel blir det i alla fall mycket lättare att avgöra om inkubatorn faktiskt håller rätt temperatur.

Efter det kan man börja titta på reglerloopar, fläktar för att jämna ut temperaturen osv. Men så länge man inte vet den verkliga temperaturen och vad sensorn faktiskt visar är det svårt att dra några säkra slutsatser.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller också skaffar man en vettig termometer, behöver ju inte vara en TESTO 735, Lägger ned någon tusenlapp eller två och får den kalibrerad, med protokoll.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Pratar vi +- 0,5 grader duger nog en typ 300:- med en kabelansluten NTC. Säg en SonOff SNZB-02LD som man kalibrerar själv.
Jämförde min mot 4 andra digitala termometrar i samma prisklass och alla låg inom 0,3 graders intervall vid rumstemperatur, en av dom andra hade jag kalibrerat och justerat in i is-sörja.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

CPMS skrev: 14 mars 2026, 15:19:07 Jag skulla aldrig använda en sådan regulator för att försöka hålla +-0,5 grader.

Jag skulla köra med en PID regulator med auto-tuning och 3-trådars PT givare av bättre klass.
Att man då har en sådan där det inte går att ställa en lägre hysteres än +/- 0,5 grader är dåligt. Kan förklaringen där vara att man när man använde reläer blev det ett för stort slitage på kontakterna. Med en låg hysteres får relät slå till och från oftare. Nu med ett SSR så slits inte elektroniken i SSR på samma sätt som kontakter i ett relä slits vid varje Till/Från slag. Man skulle därför kunna ha en väldigt låg skillnad mellan till och frånslag (hysteres). Helt klart så använder de fel styrning av temperaturen.

CPMS förslag är bra auto tuning löser det mesta av inställningarna. Men det skulle även kunna bli mycket bättre med en digital termostat med bättre hysteres. SSR är ett bra val oavsett PID regulator eller termostat.

Använder man PT100 brukar de givarna vara av så pass bra kvalitet att man inte ska få några direkta mätfel vid så korta ledningslängder som i det här fallet. Ledningarna ska inte ligga så att de värms upp av värmeelementet eller att varmluft blåser mot ledningen. När du flyttat och bytt grejor kan förläggningen ha ändrats, möjligtviss?

Att ha möjlighet till mätning av referenstemperatur kan du väl prova på en del olika sätt med de grejor du redan har. Du kommer inte att få resultat i klass med labutrustning men mäter du med flera olika system och de visar ungefär lika som givaren till kläckningsmaskinen kan du "nog" avskriva givarproblem. Naturligtvis inte de givarproblem som har med placeringen att göra. Men jag tror att du börjar få koll på det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns en liten fuling man kan göra med pt100 och pt1000 om man vill ha mer medelvärde av flera givare

ta 4 och koppla två i serie och nästa två i serie och sedan parallellkoppla dom så får man en pt100 som visar medelvärdet av dom fyra

febertermometer bör vara riktigt rätt sak att kalibrera mot i detta fallet
Cicci88

Inlägg av Cicci88 »

Jag förutsätter att min digitala termometer har en mätosäkerhet på ca +-0,2 grader vilket är helt OK. Temperaturen bör ligga mellan 37,0-38,0 för att få bra kläck och om jag då får min digitala att visa 37,5 så borde temperaturen ligga mellan 37,3-37,7 vilket är helt OK. Temperaturen i kläckaren är inte heller konstant i alla hörn vilket också är OK så länge medeltemperaturen ligger mellan 37,0-38,0 överallt. Att temperaturen svänger lite gör inget för det tar tid för ägget att ändra temperatur. Jag har lagt in 4 olika termometrar och 3 av dem visade samma temperatur så jag är trygg i att min digitala visar en okej temperatur.

Med det sagt så är INTE problemet att jag har haft problem att ställa in temperaturen, problemet är att temperaturen varierar för mycket på samma inställning och att temperaturtopparna och -dalarna inte varade några sekunder utan flera timmar. Ett problem var också att en temperaturinställning som fungerat ok helt plötsligt stack iväg uppåt eller nedåt efter en avstängning av maskinen. Man är tvungen att stänga av den varje gång man behöver in i den, det är risk för blodvite från fläkten annars, jag har testat och det var inte skönt.

På bilden ser ni hur det ser ut i taket på kläckaren. Med fläkten i mitten, värmeelementet runt och sedan PT100 som sticker ner. Placeringen är inte optimal, den PT100 jag har bytt till nu har jag sänkt ner en bit till. Men det här företaget har tillverkat äggkläckare under väldigt många år och de allra flesta är väldigt nöjda med den här modellen så jag tror att man får accepter att den är “good enough” för det syfte den är avsedd för. Det är därför jag är övertygad om att det är något som inte stämmer med min kläckare. Med tanke på att den ”nya” PT100 behövde kalibreras -0,8 grader medans den ”gamla” som jag satt in nu inte behöver kalibreras alls, samt att temperaturen på min digitala som jag mätt nu sedan bytet har legat stabilt på 37,4-37,5 är jag försiktigt positiv till att den ska fungera nu. Det som återstår att se är om temperaturen fortsätter att vara stabil och hur den reagerar efter att jag startat om kläckaren.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Så mao har vi gjort en höna av en fjäder.

Troligtvis har du redan hittat det bästa svaret själv - byt givare och blir det bra, fortsätt med den givaren och släng den andra.
Skriv svar