Vilket CAD program ska man lära sig ?

Allt som rör 3D-skrivare.
hawkan

Re: Vilket CAD program ska man lära sig ?

Inlägg av hawkan »

Nog för att jag också tycker om Fusion, men har du verkligen använt deras support?
hummel

Inlägg av hummel »

Ja har använt deras support ett par gånger. En gång gällande en allvarlig bugg i CAM för svarv. Problemet löstes snabbt (några veckor) med en ny version av Fusion. Alltid kunniga och trevliga, tillgängliga dygnet runt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Se där, det blir extra pluspoäng det. Trodde hobbylicensen inte hade utrymme för support. Kul att höra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Snabb intro hur man använder FreeCAD effektivt

Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

FreeCAD börjar absolut att växa till sig.
CAM arbetsbänken funkar på ett trevligare sätt nu, nästan som en riktig CAM mjukvara.
CAD delen skaver lite mot hur jag tänker, men fullt användbart.

Jag har haft problem med Fusion och Autodesk mjukvara som kändes som att "ingen" annan haft, allt funkar säkert bra för alla andra men det kommer inte in på min personliga dator igen.
NC-koden som Fusion skapar innehåller inga G0 koder (snabbmaning) för hobbyfolk har tid att vänta.

Har målat in mig på Alibre Design Expert på grund av ett tips här i forntiden, då de hade en drive där man kunde köpa förra versionen för 99USD.
Den versionen som är på väg ut nu (0-3 månader) kommer att ha nya menyer vilket troligen/kanske gör Alibre mer Linux/Wine vänlig.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det någon här som helt gått över till från Fusion till FreeCAD? Jag har kollat lite på tuben om FreeCAD och jag tycker det är väldigt likt Fusion i det mesta men tydligare och enklare än Fusion. Jag börjar tröttna på fusion en smula. Det är alltid något problem efter uppdateringar som ju görs väldigt ofta. Sist fick jag ominstallera för det gick inte att starta efter att en uppdatering gjorts och då ska man först försöka hitta rätt installation som är väl gömd på deras hemsida. Sedan händer det inte alls sällan att funktioner har flyttats eller ändrats så man inte hittar dem utan måste gå ut och söka hjälp.

Det vore intressant att höra från de som hoppat över till FreeCAD hur det upplevs. Tröskeln är ju väldigt låg så en övergång borde inte vara alltför besvärlig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Var det någon som provade Ondsel-ES?
Det är någon förbättrad variant av FreeCad.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

säter
Har inte använt Ondsel ES eller Ondsel men följde deras utveckling via FreeCAD forumet och Youtube.

Några rader från deras egen blogg:
January 20, 2025 - Introducing Ondsel ES, an engineering suite with an open-source heart
https://www.ondsel.com/blog/introducing-ondsel-es/

October 30, 2025 - We are shutting down Ondsel
https://www.ondsel.com/blog/goodbye/
Var baserad på FreeCAD 1.0

FreeCAD nuvarande version: 1.0.2
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

SeniorLemuren Om du vill testa, så är det bara att ladda ner FreeCAD :wink:
https://www.freecad.org/downloads.php?lang=en

Har du en Youtube kanal där du ritade en mobilhållare nyligen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha. Ja det gick ju så där. Har Använt Fusion i många år men jag har haft ett långt uppehåll och i min ålder glömmer man väääldigt fort. Så jag är väl nästan nybörjare igen. :D

Det kommer fler videor om ditt och datt. Just nu kämpar jag med Subtiitle Edit för att få Engelsk undertext, men det funkar dåligt med gratisversionen.
https://www.youtube.com/@seniorlemuren
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder Designspark Mechanical jag med vilket är tillräckligt kraftfullt för det mesta och lite till och tycker det är rätt pedagogiskt och intuitivt och lätt att lära sig, allt ni sett i bla 3D-skrivar trådenoch grejer från CNC pcbway är gjort mha det. Och för priset om man vill bla kunna exportera i både STEP m.m, vilket jag har stor nytta av för att skicka grejer till pcbway eller större saker som plåt m.m. till kina för tillverkning, är en struntsumma så jag prenumerar förstås på det sedan minst ett år tillbaka eller vad det nu är.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Solvespace har ordentlig manual och är fri programvara. https://solvespace.com/index.pl
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag gjorde ju ett försök med freecad förut, men så värst likt fusion var det väl inte ?

Jag gav upp lite när fedorateamet sparkade ut freecad ur sitt repo, oklart varför.

Edit: tydligen att den dependar på nån gammal python eller nåt.. https://pagure.io/fesco/issue/3080
Skriv svar