Jag har en god vän med en Wallbox Pulsar Max. Och med den laddar han sin hybrid som bara tar en fas.
Men Wallbox är ansluten trefas, och då bilen bara tar en fas så belastar den L1.
Nu har såklart då huvudsäkringen gått ett par gånger i vinter, och jag var och kikade på lastfördelning i centralen, ganska snart kunde jag konstatera att det lättaste vore om bilen belastade en annan fas.
Jag tror ju inte Wallbox bryr sig om fasföljden, möjligt att nån bil kan göra det sen som kräver trefas och rätt följd. Tror jag hört att Zoe ska vara känslig för det?
Vad jag inte hittar är nåt tydligare svar på frågan. Med sin hybrid som bara har en fas, då borde det funka fint att skifta L1 och L3 till Wallbox?
Men blir det garanterat problem med ren elbil sen, eller är Zoe unik i att kräva fasföljd?
Fasföljd elbilsladdare
- FormerMazda
Re: Fasföljd elbilsladdare
du kan göra en hel skiftning
l1 till l2
l2 till l3
l3 till l1
och flytta lasten till annan fas, men ändå ha samma fasföljd
l1 till l2
l2 till l3
l3 till l1
och flytta lasten till annan fas, men ändå ha samma fasföljd
-
Bo.Siltberg
Ja det går bra. Fasföljden har ingen betydelse för trefasig kraftelektronik.
Zoe är unik på många sätt, men går ju enkelt att välja bort.
Zoe är unik på många sätt, men går ju enkelt att välja bort.
Fast bilen i sej borde väl inte "bry sej" om det ? borde bara vara laddaren isåfall ?
Båda de laddboxarna jag haft (eller ja, alla tre, men två var av samma modell) har specifikt angett att fasföljd saknar betydelse.
Båda de laddboxarna jag haft (eller ja, alla tre, men två var av samma modell) har specifikt angett att fasföljd saknar betydelse.