Blåtand
-
- Kontakt:
Blåtand
tjenare jag har skaffat en bilig blåtand usb-sticka men räckvidden suger
på krätsen längst bak ligger det en liten koppar slinga i krätskortet som serut att kunna vara en anten. för att förstärka moragningen kan jag löda på en vanlig koppar tråd och på så sätt öka sändnin/moragnings styrkan eller måste man göra något annat för ökad efäkt.
rent almänt om en antän är det bara en koppar slinga eller är dom uppbygda på annat vis?
på krätsen längst bak ligger det en liten koppar slinga i krätskortet som serut att kunna vara en anten. för att förstärka moragningen kan jag löda på en vanlig koppar tråd och på så sätt öka sändnin/moragnings styrkan eller måste man göra något annat för ökad efäkt.
rent almänt om en antän är det bara en koppar slinga eller är dom uppbygda på annat vis?
Att bygga reflektorer (liknande små paraboler) skall ha gett god effekt till wifi usb stickor, kanske kan det även fungera till bluetooth? Vill minnas att det var många som påstod sig ha fått smått fantastiska resultat i ökad räckvidd med en stor soppslev klädd i aluminiumfolie och USB stickan placerad i centrumpunkten för reflektionen. Jag har aldrig provat själv men läst om det ett par gånger i mer eller mindre seriösa sammanhang.
Mvh
Nole
Mvh
Nole
-
- Kontakt:
Ett helt OT inlägg men jag kan inte hålla mig fast jag vet att vi har diskuterat detta förut.
Men du måste väl fatta att det inte går att läsa när du skriver som en 4-åring.
Många tycker att om du vill ha hjälp får du anstränga dig tillräckligt för att skriva en riktig fråga.
Ja jag är vad folk kallar "akademiker", dock är de flesta här (Men det spelar väl inte någon roll?), även jag ganska praktiska av sig. Kolla bara på Snabelosts lastmaskin.
Vill jag att nån frivilligt och gratis ska ta av sin tid för att hjälpa mig, är det minsta jag kan göra att försöka beskriva problemet på ett bra sätt. Samt på det sätt den som ska ge hjälpen vill ha det!
Om du tycker du skriver så jäkla fort.. jovisst men 90% av dina ord är felstavade.. öva på Övning
Jag bryr mig inte om några felstavade ord här å där men ditt inlägg blir jag riktigt
på!
Men du måste väl fatta att det inte går att läsa när du skriver som en 4-åring.
Många tycker att om du vill ha hjälp får du anstränga dig tillräckligt för att skriva en riktig fråga.
Ja jag är vad folk kallar "akademiker", dock är de flesta här (Men det spelar väl inte någon roll?), även jag ganska praktiska av sig. Kolla bara på Snabelosts lastmaskin.
Vill jag att nån frivilligt och gratis ska ta av sin tid för att hjälpa mig, är det minsta jag kan göra att försöka beskriva problemet på ett bra sätt. Samt på det sätt den som ska ge hjälpen vill ha det!
Om du tycker du skriver så jäkla fort.. jovisst men 90% av dina ord är felstavade.. öva på Övning
Jag bryr mig inte om några felstavade ord här å där men ditt inlägg blir jag riktigt

- Schnegelwerfer
Re: Blåtand
Vad är det du försöker kommunicera med? Hur vet du att det inte är i andra änden problemet ligger?Niklas Sundqvist skrev:tjenare jag har skaffat en bilig blåtand usb-sticka men räckvidden suger
Hur lång räckvidd har du och hur lång räckvidd vill du ha?
-
- Kontakt:
jag har en räckvidd på 2 meter typ och när jag hadde den blåtand jag lånat kunde jag vara vart jag ville. det är en mobil till datorSchnegelwerfer skrev:Vad är det du försöker kommunicera med? Hur vet du att det inte är i andra änden problemet ligger?Niklas Sundqvist skrev:tjenare jag har skaffat en bilig blåtand usb-sticka men räckvidden suger
Hur lång räckvidd har du och hur lång räckvidd vill du ha?
och jag vill kunna vara var jag vill i rumet i allafall
"okej sodjan du har rätt Harald Gormsson Blåtand är ingen sak utan en person kung av Danmark. även känd som en stor talare och där äfter de döpte den nya komunikations teknik bluetooth,Efter Harald Blåtand så om du skall prata svenska så bör du siga blåtand, eller så kan du ju köra på din och dina akademikers svengelska med åå är det där en såndär bluetooth

Har inget att bidra med men kan intyga att det finns INGEN standard som heter blåtand. Den heter Bluetooth, inget annat. Det är inte svengelska utom bara engelska...Niklas Sundqvist skrev: "okej sodjan du har rätt Harald Gormsson Blåtand är ingen sak utan en person kung av Danmark. även känd som en stor talare och där äfter de döpte den nya komunikations teknik bluetooth,Efter Harald Blåtand så om du skall prata svenska så bör du siga blåtand, eller så kan du ju köra på din och dina akademikers svengelska med åå är det där en såndär bluetooth"
Jag brukar använda ordet "blåtand" för jag är så kass på att uttala ord på engelska.
Det är ganska vanligt att använda ordet blåtand istället för bluetooth.
Edit: Nu när det är formatkrig mellan blueray och hd-dvd så hoppas jag på att blueray vinner så att man kan få uttala blåstråle istället för blueray

Det är ganska vanligt att använda ordet blåtand istället för bluetooth.
Edit: Nu när det är formatkrig mellan blueray och hd-dvd så hoppas jag på att blueray vinner så att man kan få uttala blåstråle istället för blueray

Senast redigerad av ehf 24 januari 2007, 23:40:59, redigerad totalt 1 gång.
Fungerar det för WiFi bör det rimligtvis fungera för Bluetooth också. De bägge teknikerna använder samma frekvensband. Det enda som skulle kunna vara begränsning är att man inte har samma typ av antenner i de bägge fallen.nole skrev:Att bygga reflektorer (liknande små paraboler) skall ha gett god effekt till wifi usb stickor, kanske kan det även fungera till bluetooth? Vill minnas att det var många som påstod sig ha fått smått fantastiska resultat i ökad räckvidd med en stor soppslev klädd i aluminiumfolie och USB stickan placerad i centrumpunkten för reflektionen. Jag har aldrig provat själv men läst om det ett par gånger i mer eller mindre seriösa sammanhang.