Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

De där TEAC drivarna är bra, de bästa man kan ha till sin ABC80/800. Det finns även varianter för PC (1,2MB).
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Lite dåligt med uppdateringar här, så dåligt att jag knappt hittar min egen tråd!!

Får väl ta och skjuta på med något då

Vi har haft problem med att hitta en bra bränslemätare till flygplansbygget.
Det som är lite synd att den mätare vi vill ha går inte att få tag i längre och tanken har samma fäste för tankmätare som en Cessna 170. Dock stämmer inte slaget för vår tank så antingen är tomt mellan 1/4 och 1/2 tank eller så är fullt mellan en 1/2 och 3/4.
en annan nackdel är att den är rätt svår att se när den sitter på vingen.
Det går inte att öppna mätaren på något snällt sätt och sätt in en ny skala. Så det blir att konvertera om den till en elektrisk mätare istället så man kan justera den i mjukvara.
Koppling mellan nålen och själv axeln som snurrar av flottören är magnetisk så igentligen är ju själv mätaren en kompass.. kanske lite trög för jordens magnetfält orkar knappt snurra den, men magneten som sitter i mätare är väldigt starkt. Det går inte att få den att hoppa över eller släppa.
Så lösning blir en magnetometer (LIS3MDL) i mitten av kortet med minsta känsligheten konfigurerad. Och sedan mäta magnetens vinkel som en kompass. Får väldigt fin noggranhet och lyckas inte påverka sensorn ens med en magnetisk skruvmejsel när den sitter på.
Kommer att koppla in den på CAN bussen och den kommer att ge både vinkel och liter över CAN bussen.
Vi har runt 60 liter i varje inner tank så nu är det bara att hälla på soppa och ta ut vinkel, man får väl ställa flygplanet i vatten också men funderar att ta båda värdena. Både i vatten och stående på hjulen så kan man ha bra koll på mängden innan man startar men även när man flyger
De finns utrymme att sätta en lite oled display också men har lite för lite RAM för det isåfall får man skippa CAN bussen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har givare till vingtankarna på Draken (NOS) om ni behöver annars, dock inte själva mätaren.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Ha det vore något!!!

Vore kul att se en bild på de ändå !
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall försöka komma ihåg att rota fram dem i kväll, men jag vet inte exakt hur de funkar, ser ut som en glaskropp som hänger på en arm inuti metallburen, så tippar på att det är någonting som känner av ytan oberoende av givarens läge, visst körde Flygplan 35 400MHz, eller var det bara jänkarna och britterna som hade det på plan som då var i operativ tjänst i Sverige? (Har någonstans en äldre analog trafo enhet också för det systemet, tror det är till Hunter eller liknande, jääädrigt tung sak i allafall trots det lilla formatet. )

Jag har nog flera givare om ni är intresserad av en att skruva på för skoj skull. :)
(Resten är grejer till Amerikanskt civilflyg, typ linjeflyg samt ett gammalt starfighter interface, tyvärr bara interfacet till den, om någon bygger flygsimulator så är väl även det förhandlingsbart, tror jag har ett matchat par med com boxar till pilotsätena också, minns inte till vilket flygplan dock just nu... Till de mer udda grejerna hör väl hårkorset från tailgate brunnen på en B52... Det tänkte jag dock behålla då det är såpass ovanligt, egentligen borde det kanske vara på ett museum.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bilder...
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tar en liten till uppdatering till när jag ändå är igång

Anders BZN skrev innan här när jag höll på att emulera sasi och Xebec att en MFM emulator funkar också direkt till Xebec kortet istället för att emulera båda, vilket är enklare.

Men det var ju ändå en lite av en utmaning från Anders så varför inte.

Mitt kort för att emulera Xebec och SASI bygger i grunden på BlueScsi2 som är väl mest baserad på zuluscsi, med rp2350 eller ja raspberry Pico 2 som modul.
Men jag har fler SCSI/SASI controllers för MFM t.ex. David Junior mm samt att det finns ett gäng i PC världen också

MFM emulering är lite mer krävande än SASI/SCSI så jag har använt David Gesswein's mycket eminenta emulator men även dumpat ett antal MFM hårddiskar med för att spara image. Speciellt gamla Micropolis drivare som där gummit i dem har blivit en kletig massa och man måste trixa igång dem. Det finns bara ett fel på denna MFM emulator och det är priset. Den baserar sig på BeagleBone black och blir ganska dyr.
Vill hitta ett billigare alternativ där priset är kanske en femtedel eller så

Raspberry pico 2 har tre pio block som kan ha fyra program i varje block. PIO blocket innebär att man kan läsa och skriva gpio med samma takt som klocka och samtidigt skicka över data via DMA till kärnan. Vilket behövs då MFM skickar över med en bitrate på 5mbit/s, 7.5mbit för RLL kodning.

Det är ganska "enkelt" att skicka ut data bara att ändra klockan så den går med dubbla data raten och synca det mot index pulsen.

Problemmet är när man skall skriva till emulator, normalt sett använder man en pll som man låser mot bit strömmen. Dock tänkte jag att det skulle gå att lösa utan PLL, så det jag gör är att kolla pinnen för data 12 gånger istället så 120MHz och på sätt avgöra om det är en bit cell och sedan börja om igen om man får en etta. och det kan max finnas tre nollor innan det behövs en etta så man får väldigt lite drift.

Det hela bygger ändå på att man har en kontroller som ändå är bra och inte försöker läsa en hårddisk.

Låter lät i teorin men svårare att få till men till slut så fick jag till det igår kväll så nu kan jag läsa och skriva med den

Kanske blir lite test på riktig hårdvara ikväll
20260228_130554.jpg
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Mizzarrogh skrev: 28 februari 2026, 13:41:22Bilder...
Nice ser ut att vara samma hålbild !!!

Dock verkar det var en topp monterad givare, vår är montera i sidan. Vore coolt å ha lite draken saker annars :-)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De blir inte dyra, några tior till barnen i Ukraina kanske? +postfrakt så är den er. :)
Litet osäker faktiskt på monteringen, det var så länge sedan jag tittade på ritningar till Draken... Kan inte svära på det, antingen var det så, eller var den liggande och givarhuvudet rörde sig vertikalt... :humm:
Edit, Jag ser tyvärr just ingenting alls genom gallret, det är för fint...
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Har redan nu, så det får vara men de var fina!!!
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tar väl en uppdatering till

Gjorde en RDAC till flygplanet.

Kortet kom men ville inte fungera och efter många många timmars slit visade sig att ESP32-P4 var trasig.
20260301_091648.jpg
Har fått skrivit nästan all kod nu och allt fungerar som det skall. Dock har det blivit lite ändringar på vart det skall sitta i flygplanet så det blir en ny revision med lite fler ingångar och andra kontakter
Vald också att gör två lager med pcb för att få alla kontakter på samma sida, samt att dela upp så att rotax resp lycoming får olika "addon kort"

Första gången jag har jobbat med elektronisk säkring vilket är riktigt skoj, även om dessa inte är omställbara för strömstyrka men det behövdes inte
rdac.png
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Någon bild också från användar interfacet
20260109_124049.jpg
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Du är galen.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tack det har jag själv konstaterat för länge sedan
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Imponerande!
Jag har länge tänkt bygga någon slags EMS men får nog inse att det är över min kompetens-nivå....
Skriv svar