Magentventil 5v eller 12v med öppning runt 4.6mm ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
DanTheMan

Magentventil 5v eller 12v med öppning runt 4.6mm ?

Inlägg av DanTheMan »

Hej,

Jag är helt ny här och ganska ny inom elektronik och konstruktion. :)

Jag håller på att försöka förbättra ett bevattningssystem som jag köpte, så att min morsan slipper springa och vattna hela tiden medans jag är borta.

Systemet jag köpte är Gardena AquaBloom solcellsdrivet bevattningskit med vattenbehållare från NetOnNet:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... 088.16036/

Problemet är att systemet ger för mycket vatten per gång, även på lägsta inställningen, och växter lär ju inte sig att simma. Så jag behöver hitta ett sätt att öppna och stänga flödet beroende på jordfuktigheten.

Jag har därför kommit fram till att jag vill försöka använda min Arduino Uno tillsammans med en fuktsensor som sedan styra några magnetventiler.

Men jag har problem med att hitta bra magnetventiler som passar. Har ni några tips?
Helst magentventiler med 5v eller 12v med öppning runt 4.6mm

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Magentventil 5v eller 12v med öppning runt 4.6mm ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Andra har säkert bättre tips men du hittar billiga på AliExpress. (Typ sådan här: https://www.aliexpress.com/item/1005006614003628.html)

Vill du ha någon att (s)labba med kan jag ha någon eller några för 5 eller 12V. Skickas mot billigaste frakt/porto i så fall men jag får leta lite.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

De pumpar mer vatten ju mer sol det är. Olika bevattningsmängder bygger egentligen på hur mycket energi ett batteri lyckas ladda under en ställbar tidsperiod, som justera med "bevattningsmängden.
Med samma problem satte jag ett galler som gav partiell skugga framför solcellerna som laddar, och därmed minskar bevattningsmängden, även vid lägsta inställning.
Man kan ju även vrida solcellerna från solens sydliga läge, så vattnar den mindre.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om det bara är en solpanel och motor kan man ju göra smidigare saker än ventiler

man kan styra motorn, eller kortsluta solpanelen, samma sak

har man så det vattnar flera olika saker kan man göra smidiga ventiler med billiga rc servon och silikonslang
fördel att dom inte kläggar igen så snabbt
en del ventiler vill ha tryck för att öppna

men mätning av fukt i jord och styrning är bra

en annan sak kan vara att i krukor?
ha dränering och placering så man kan snurra runt vattnet utan att det blir för fuktigt
, släppa on vattnet en lagom bit över dräneringen
så får det suga upp vad som behövs uppåt
DanTheMan

Inlägg av DanTheMan »

Tack för alla svar!

Jag köpte några magnetventiler från Amazon tidigare, men måtten som visades på bilderna stämde inte alls. De var för små och passade därför inte överhuvudtaget. Så jag skulle inte lita på just denna säljaren:
"2X Micro Mini DC 5V 6V Electric Solenoid Valve Normally Closed 2 Way Air and Water Valve"
https://www.amazon.se/dp/B0FR85ZZHT?ref ... asin_title

Så nu har jag i alla fall två stycken att labba med, men tack ändå!

Att den pumpar mer vatten beroende på hur mycket sol den får visste jag inte, så det ska jag absolut testa att justera lite med, tack för det.
Jag behöver bara att växterna klarar sig i lite mer än en vecka ca, så då borde jag nog kunna ladda upp batterierna externt och sedan låta solcellen stå i skugga.

Problemet är att jag har 10 olika bladväxter och blommor i olika storlekar, och vissa behöver mer vatten medan andra behöver mycket mindre. Därför måste jag kunna styra ganska hyfsat hur mycket varje kruka får. 2st har redan blivit övervattnade och åkt til Valhall.

Min plan är att ha en huvudslang och sedan använda T kopplingar med ventiler ut till varje kruka, tillsammans med sensorer och ventiler. De krukor som behöver lite mer vatten tänkte jag lösa genom att ge dem en extra slang. Jag funderar också på att låta den sista slangänden mynna ut i någon öppen behållare, så att det blir lite extra fukt i lägenheten

Gäller nu bara att hitta bra några korrekta magentventiler
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Tänkte bara berätta hur Irrgatia bevattning fungerar. Jag tror de andra jobbar lika dant. Den kör i 2 timmars cykler. Varje cykel börjar med att batteriet är "urladdat", de känner av en min spänningsnivå.
När cykeln startas, så öppnas möjligheten för att ladda, och detta kan vara 10min, 25 min, 50 min eller 100 minuter, tiderna är en gissning från min sida. Tiden beror på hur mycket användaren har bestämt att det skall vattnas.
När två timmar har gått sedan cykeln startades, kommer nu pumpen att gå tills batteriet åter är urladdat.
Finessen med detta är ju att om det är en solig dag, blir ju batteriet mer laddat på den begränsade tiden, än en molnig dag. Och på natten blir det inta alla laddat. Den anpassar sig alltså till vädret!
Jag tycker faktiskt det är enkelt och finurligt.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Gardenabevattningen ändrar inte mängden pga hur mycket solen skiner. Det är fasta tider, typ 5, 10, 15 min per 12h, 24h eller 48h. (Kommer inte ihåg exakt vilka tider som finns.) Dvs den vattnar även på natten om man kör 12h-läget.

Det är 3 NiMh-batterier som laddas av solpanelen, så spänningen är hyffsat konstant.
Skriv svar