Liten fickmultimeter 2026

Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Liten fickmultimeter 2026

Inlägg av rysshack.se »

20260225_072854.jpg
Har i många år haft på mig en UT120A UNI-T
Det är inte den bästa multimetern, men storleken och askens utformning har gjort den smidig att ha med sig och något är alltid bättre än inget.
(Den ser större ut än den upplevs, lika stor som min mobiltelefon ungefär men 70% av längden)
Den har gjort jobbet och varit en bra sanity check många gånger.
Denna sjunger på sista versen, sladdarna börjar glappa, alla lägen fungerar inte som de ska, asken är trasig osv, en ny av samma modell kostar på Clas Ohlsson 250 kr
https://www.clasohlson.com/se/Multimete ... tions%20CO

Funderar på att köpa en ny likadan, men samtidigt kanske det har kommit något nytt som är bättre på marknaden. Hade varit trevligt att ha möjlighet att ansluta andra probar, och banankontakter osv och även ha strömmätning, men vill inte att den skall bli för stor och klumpig. (Har både bänkmultimeter och en fluke 177 men dessa går inte att ha med sig överallt..)

Någon som har förslag på lämpliga fickmultimetrar som ni själva använder och är nöjda med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor

Re: Liten fickmultimeter 2026

Inlägg av Fortran »

Jag har en Fluke 101 som jag är nöjd med.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, FLUKE 101 om du inte har behov av ström-mätning. Jag gillar inte riktigt att banankontakterna är i botten på den men det är vad det är.
Aneng 8008 (t.ex) är en annan liten DMM med mer och fler funktioner än 101'an, billigare också. Jag har båda, endast 101'an ser dagens ljus.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag ansvarade för val av mätinstrument på ett större företag. Insåg att på lokala avdelningar skaffade man alla möjliga universalinstrument. Kom även fram till att andra stora företag hade en tydlig säkerhetspolicy för vad som fick köpas.
De skulle uppfylla CATIII, 600V vilket innebär:
CAT III: Fast installation och industriella miljöer. Detta inkluderar trefasdistribution, belysningssystem i stora byggnader och kopplingsutrustning.

Jag menade att ifall den anställda råkar göra ett mindre misstag vid mätning skall instrumentet inte bli strömförande eller explodera. Därför är CATIII en mycket rimlig nivå. Mindre instrument har sällan strömmätning, vilket beror på att det är svårare att uppnå CATIII när strömmätning ingår.

Sammanfattning, jag tycker man måste tänka på de anställdas säkerhet och välja en för ändamålet korrekt säkerhetsklass. Ju mindre erfarna teknikerna är, kanske mekaniker, desto viktigare att ge dem säkra instrument. Annars kan det lätt bli att man väljer något litet instrument som går ner i fickan. Kolla alltid säkerhetsklassningen. Finns den inte angiven, håll dig långt borta från instrumentet, även privat. Fluke 101, som nämns, uppfyller CATIII
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Men går den inte att öppna och fixa till?
Kapa sladdarna några cm och löd tillbaka dem. Rengör omkopplaren med en tops med oxideclean medel.
Så går det tio år till.
Men klart asken går väl inte att laga...... kanske sy en påse av sämskinn.
Roysan
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Tack för förslagen både 101:an och Aneng 8008 ser intressanta ut, givetvis är säkerheten viktig, att laga går nog, men det är inte bara kablarna och lådan som felar, vissa funktioner har börjat bete sig konstigt, med ett pris på 250 sek är det svårt att rättfärdiga rep trots att det kanske skulle gå att få till....
H.O

Inlägg av H.O »

Storleksmässigt är de i princip samma men troligen större än din UNI-T.
Båda är stämplade CAT-III 600V men jag litar mer på FLUKE i det fallet. Jag öppnade min 8008, två pyttesmå säkringar (mindre än 5x20mm), inga MOV, inga PTC, inga TVS, inga urfräsningar i mönsterkortet, ingenting sådant som är förknippat med "säkerhet" i en multimeter. Betyder det att den är livsfarlig? Självklart inte. Men med 101'an behöver du liksom inte oroa dig.

Båda drivs med två AAA-batterier men batterifacket är bättre på 101'an. 8008'an har backlight, det har inte 101'an.
101'an "känns" bättre i handen, 8008'an är lite plastigare men ändå förvånansvärt stadig. 101'an är 6000 counts medan 8008'an är 10000 och 8008'an har TRMS vilket inte 101'an har.

Displayen är större på 8008'an, med högre och lite "fetare" siffror än på 101'an. Läsbarheten är bra/ok "nerifrån" till "rakt på", sen blir den dålig till kass. 101'ans display är mycket bättre i det hänseendet, men har, som sagt, mindre siffror.

Båda mina är 9-10 år gamla nu så saker kan ju ändrat sig produktionen, främst med valet av LCD tänker jag (men vet inte).

Det finns även Aneng 8001, samma storlek, 6000 counts precis som 101'an men med TRMS och backlight. Verkar gå att få för <200:-
Skriv svar