MC 865 cc DOHC med Jaguar-topp, motorprojektet som aldrig blev klart

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

MC 865 cc DOHC med Jaguar-topp, motorprojektet som aldrig blev klart

Inlägg av CNC Viking »

Tänkte bara dela med mig av ett "stollaprov" från ungdomen. När man är ung drar man sig inte för att ge sig på vad som helst av
ren nyfikenhet och man tänkte, "detta går nog att genomföra".
I alla fall började detta projekt ca 1968. Min kompis far hade bilverkstad i vår lilla by och där brukade vi träffas med våra
Husqvarna Silverpilar. Så en dag fick jag syn på ett topplock från en Jaguar XK 140 -57 stå i ett hörn och samla damm.
Någon hade lämnat in den för ventiljobb, men sen inte kommit och löst ut den. Jag fick till slut köpa den, billigt tror jag
för man hade inte mycket över i den åldern.

Vad sjutton skulle jag med en Jagga-topp till? Ja inte skulle jag skaffa resten av bilen i alla fall! Jag började skissa på om man
inte kunde göra en maffig MC-motor av den, en DOHC twin som skulle spöa Norton Commando, Triumph Bonneville m.fl. :)

Det skulle bli en twin på ca 865cc med dubbla kuggremsdrivna överliggande kamaxlar, vattenkylning mm.
83mm borrning x 80mm slaglängd=865cc.

Honda 750 då? Ja när jag köpte en sån '71'a hamnade projektet lite i skuggan. Blev aldrig slutfört men jag har grejorna kvar
så långt jag hann innan familj, barn, karriär, villa "you name it"... kom emellan.

Jag använde de två mittersta cylindrarna för de hade större cc-avstånd och stiften hamnade ut mot kanterna.

20260216_134217crop.jpg

20260216_134207crop.jpg

20260217_081156crop.jpg

20260216_162455crop.jpg

20260216_162321crop.jpg

20260217_122112crop.jpg

20260217_081346crop.jpg

20260217_121750crop.jpg

20260217_081531crop.jpg

20260217_122022crop.jpg

20260217_122041crop.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: MC 865 cc DOHC med Jaguar-topp, motorprojektet som aldrig blev klart

Inlägg av Mizzarrogh »

Härligt projekt! Roligt att du ville dela med dig av detta! :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vilken underdel var toppen tänkt att sättas på?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Först så skall sägas att de enda 2 cylindrarna som kan väljas från Jaguartoppen är de mittre cyl.3 & cyl.4. På vevaxeln är nämligetn vevtapparna placerade sida vid sida som på en parallelltwin. Och kamaxelnockarna för dessa cylindrar är också 180 grader isär, som på en parallelltwin (kolla t.ex. Triumph 650).

Om man sneglar lite på diverse MC twinmotorer så har t.ex. Norton Commando 750 73mm cylinderdiameter och kan därför ha relativt kort avstånd mellan cylindercentrumen=87,30mm speciellt då man inte brukade ha ramlager i mitten.
Eftersom Jaguartoppen har 111mm mellan cylindrarna i mitten släpper man ganska snart tanken att ta underdel från en typisk parallelltwin.

Min vision var att gjuta ett eget cyliderblock + eget vevhus och att det skulle kombineras med en Norton Commando växellåda / koppling etc. Under cylinderblocket skulle skruvas lagerblock av stål som hade dragstänger upp till toppen.
Det mittre blocket skulle hysa ett glidlager som ramlager/axiallager där oljetrycket från oljepumpen tas in och som sedan går ut mot varje vevlager och sedan ut mot de yttre rullagerna. Kamsidan skulle ha ett cylindriskt rullager för att ta upp sidokrafter från kamremsdrvingen. Drivsidan skulle också ha cylindriskt rullager för att ta upp sidokrafter från primärdrivningen (kedja eller kuggrem). Ett gjutet oljetråg skulle skruvas upp emot lagerblocken. Tråget skulle ha ändkåpor med packboxr för drivsidans/kamsidans axlar.

Axeln för primärdrivningen hade jag redan tillverkat, anpassat för att montera Norton Commandons alternatorrotor och primärkedjedrev på.

Som sagt visioner som alltid kan ändras, justeras.
Senast redigerad av CNC Viking 21 februari 2026, 22:46:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är ju inte alls omöjligt var ju en kille här i trakten som göt repliker av HD motorer men med moderna metall legeringar som höll bättre.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Ja, gjutformar för gjutning i aiuminium hade man redan hunnit med då, om än av enklare slag. Och vid den tiden fanns ett flertal aluminiumgjutetier för sandgjutning i trakten.

Skall också säga att "oljetråget" fick vara kraftigare än ett vanligt då det skulle fungera som vevhus med motorfästen, växellådsfästen mm.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet en annan kille som gjorde riktigt fina repliker av gamla brittiska luftkylda motorer med bronstopp i riktig mörk tennbrons.

Mina egna erfarenheter sträcker sig väl mer till dekordetaljer och lantbruksgrejer. :)
Vet en polare som sitter och handknackar skärmar, tankhalvor mm helt för hand. Blir djäkligt snyggt sedan, syns att det inte är pressat eller rullat.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Lite OT Men när jag växte upp på 80-talet bodde farsan jämte ett liten gjuteri.
De göt mest aluminiumprylar i småserier.
Var bara att lämna in sin form/formplugg inkl lite fika till gubbarna om ville ha nåt smått gjutet.
Har en känsla av att det låg lite såna här smågjuterier lite varstans i Sverige förr, kanske inte lika lätt att hitta idag.
Lite mer avancerat också att gjuta ett motorblock/vevhus jämfört med mina små hobbyprylar.

Kul projekt annars, tycker du ska fullfölja dina ursprungliga ideer nu när du ändå har kvar prylarna efter så lång tid.
Finns ju lite andra möjligheter idag tex att 3d-printa sina formpluggar om man vill det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CNC Viking skrev: 21 februari 2026, 21:59:08 Under cylinderblocket skulle skruvas lagerblock av stål som hade dragstänger upp till toppen.
Det mittre blocket skulle hysa ett glidlager som ramlager/axiallager
En liknande konstruktion som MV-Agusta då?
Vevaxeln är lagrad i en kassett som demonteras rakt uppåt.
594841561_1278974094270315_5252193329706435582_n.jpg
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Varken när MV Agusta byggde sina fantastiska maskiner eller jag lekte med detta, var CNC-bearbetning vanligt.

Nu när jag själv har CNC-möjligheter skulle jag designa om vevhuset till ett CNC-fräst "billet" för horisontell delning med integrerade ramlager och med lagerlägen för transmission/koppling att passa inkråmet från någon "japanare".
Även ta hänsyn så att man kan montera någons oljepump, vattenpump, alternator mm.

Cylinderblocket skulle jag först prova en rövare genom att CNC-fräsa ett luftkylt (snyggare) och sedan om det skiter sig göra ett dito fast vattenkylt med grundare flänsar på utsidan för syns skull.
Torra foder vore nog säkrast att använda.
Om något behöver tas fram genom sandgjutning, kan man med fördel 3D-printa gjutmodeller / kärnor precis som ASEA nämnde.

Jag skulle även överväga att CNC-fräsa en "billet" vevaxel i min 4-axliga CNC. Lite klurighet med att borra oljekanalerna bara men det skulle nog gå. Och sen ett ämne till en slipare.

Sen kan man fråga sig varför lägga energi på en "sketen" parallelltwin? Jo för att detta projekt har ett topplock från den mycket högt aktade XK140 Jaguarmotorn!

ASEA,
Nej, jag har tyvärr inte den tidshorisonten längre att fullfölja detta projekt. Den passar också bra som skådebröd/samtalsämne i ett kontor/mancave. :)

Men det är kul att fiktivt "utveckla & designa vidare" på den så här i ett forum! Eftersom detta är en riktig "one-off" kan man välja fritt att använda så mycket färdiga komponenter man vill och bara tillverka det som måste till för att få ihop det hela.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Typ såhär...
Billet GS1150crop.webp
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

En jättelång lista med historiska MC-bilder!

https://picclick.ca/Collectibles/Transp ... otographs/
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CNC Viking skrev: 22 februari 2026, 12:35:56 Nu när jag själv har CNC-möjligheter skulle jag designa om vevhuset till ett CNC-fräst "billet" för horisontell delning med integrerade ramlager och med lagerlägen för transmission/koppling att passa inkråmet från någon "japanare".
Jag har byggt en motor+växellåda enligt samma koncept.
Det är en encylindrig motor vilket förenklar lite.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Säter,
Mycket intressant, har du några bilder på projektet?

Här en mycket bra video om billet-block mm. Observera, utvändiga kylkanaler ser mycket proffsigt ut och
undviker en massa försvagning med våta foder och sönderfrästa cylinderdäck.

Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tyvärr inga bilder.
Det här var innan jag skaffade digitalkamera.
Skriv svar