8 bens PIC med PWM?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det kanske går att switcha "snabbt" och modulera önskad "låg"frekvent signal..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

eriikh: jodå visst går det men jag vill ha någonting som fungerar exakt genom hela registret som jag vill och jag tycker inte om en 555 på det viset. Hade även tänkt att göra en servokontroll och det gjorde jag med en 555 en gång för många år sedan bara för att testa den, men pga dess dåliga precision så förstörde jag kugghjulen i ett servo då den gick aningen för långt pga att signalen hade för dålig noggrannhet. Detta även efter noggrann koll med ett oscilloskop för att förhindra just det men det ändrades lite under gång.

bearing: jaså det är så högt som minimum? Trodde jag absolut inte.. Trodde att det säg kanske som minimum var 1 Hz. Men där ser man, ja då blir det mer jobb.

bengt-re: jo det hade det ju nog visserligen kunnat att använda. Men det hade kanske kunnat bli lite snålt med ben i så fall.

pheer: det är ju visserligen också en idé..

Så tex dom servokontrollerna som jag sett på nätet lite här och var är trots allt en hel del programmering bakom för att komma undan dessa problem?

Trodde inte det skulle bli sådana bekymmer med något så, som jag tyckte, enkelt. Tror nästan jag gör en PWM kontroller med en LM324 istället, det är bra enklare och fungerar lika bra.

Det skulle bara varit 10 rader kod och sedan fått den fullt fungerande som jag velat, då hade jag varit glad. :) Men ingenting är visst enkelt när det gäller mikrokontrollers, om man inte är insatt i det vls vilket jag inte är.
Skriv svar