Urladdat AGM i husbil
Urladdat AGM i husbil
Jag var lite för sen med att kolla till husbilen i år och nu har startbatteriet laddat ur helt. Min vanliga laddare ger fel och startar inte (MXS 5.0). Jag läste i en gammal tråd att "Låg ström under lång tid har fungerat för mig, strömbegränsa på tex 50-100mA under en vecka eller så, sen kan man testa att höja till 500mA, låt stå några dagar och mät spänningen." och "Jag har använt en vanlig gammaldags laddare en stund ,5-15minuter och därefter kopplat in automatladdare"
Men har någon tips på en gammaldags laddare eller annan utrustning för att ev. kunna lösa detta?
Men har någon tips på en gammaldags laddare eller annan utrustning för att ev. kunna lösa detta?
Re: Urladdat AGM i husbil
Om du kopplar in ett fungerande batteri parallellt med det urladdade så kan det gå att få igång din vanliga laddare. Det räcker med klena ledare. Så har jag gjort någon gång. Annars fungerar det ofta med en gammal dum laddare.
Tack för svar! Men det jag undrar
Är om det finns dumma laddare att köpa?
Är om det finns dumma laddare att köpa?
Nja, jag kanske var otydlig men jag tänkte att det finns en möjlighet att någon på det här forumet redan har svaret på mina frågor. Men jag gjorde lite egna efterforskningar och jag tror att den här kan passa om man vill ha låg ström under längre tid och utan automatik. Den ger 0.6A vid 12V.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 2-v-p44535
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 2-v-p44535
Om du har ett intresse för elektronik i övrigt så är ett labbaggregat bra att ha till mycket, och går utmärkt att använda på det sätt som beskrivs i ditt första inlägg. Fördelen mot en gammaldags batteriladdare är att du kan justera själv vilken ström du vill ladda med, det krävs dock lite kunskap om hur de används.
Men vill du hellre ha en gammaldags bilbatteriladdare så kan man hitta begagnade billigt på Tradera t.ex.
Men vill du hellre ha en gammaldags bilbatteriladdare så kan man hitta begagnade billigt på Tradera t.ex.
Släng skiten o köp nytt , ett batteri börjar sulfateras när det stått tomt ett dygn - det är battrriernas KOL och för evigt skadat
Det hade jag gjort direkt om det var en bil, men extremt trångt under huven i husbilen och det sitter en hel platta med elektronik på pluspolen så kan jag väcka det nu och byta efter vinterförvaringen vore det bra
Slösa inte pengar på en dumladdare så lägg nått batteri pararellt med startkablar och koppla in en smartladdare.
Ta loss det andra batteriet efter ett dygn och låt laddaren vara kvar nån dag
Ta loss det andra batteriet efter ett dygn och låt laddaren vara kvar nån dag
- FormerMazda
Allt som nämnts fungerar och stämmer, du har skadat ditt batteri, men det finns en chans att det kan fungera dugligt ett tag igen.
Din CTEK är den som kommer kunna göra störst skillnad då den har lite funktion för avsulfatering.
Men den behöver också känna att det är ett batteri anslutet, vilket du får till med att koppla nåt annat batteri parallellt en liten stund, det räcker med lite bara så CTEK känner av det.
Sen kan du lämna den igång, helst en månad eller mer. Glöm inte att sätta den i rätt läge, "snöflinga" och recond.
Skippa att köpa dum laddare.
Din CTEK är den som kommer kunna göra störst skillnad då den har lite funktion för avsulfatering.
Men den behöver också känna att det är ett batteri anslutet, vilket du får till med att koppla nåt annat batteri parallellt en liten stund, det räcker med lite bara så CTEK känner av det.
Sen kan du lämna den igång, helst en månad eller mer. Glöm inte att sätta den i rätt läge, "snöflinga" och recond.
Hur länge testade du att ha cteken inkopplad ? ..ibland lyckas den efter några dagar.
Jag har ett annat märke på laddare. Med den fungerade det bra att dra upp spänningen till runt 12V när den skulle starta. Sedan höll den uppe spänningen. Den behövde få input att den anslutits till ett 12V batteri.
Har det stått nån vecka kan det möjligtvis duga över sommaren då man inte behöver CCA som är fuckat efter sulfatiseringen.FormerMazda skrev: ↑9 februari 2026, 06:45:34 Allt som nämnts fungerar och stämmer, du har skadat ditt batteri, men det finns en chans att det kan fungera dugligt ett tag igen.
Man skall inte bör o dribbla med djupurladdade batterier utan köpa nytt snarast - slöser med tid o hjärnceller