Skydd mot spänningsspikar på nätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jfri

Skydd mot spänningsspikar på nätet

Inlägg av jfri »

Har frågat AI om lämpliga produkter. Först bör sägas att min lägenhet saknar jordade uttag. Ai gav mig detta råd som skulle ge visst skydd även i ojordade uttag
https://www.amazon.se/dp/B09SG4MB3X?ref ... i_atc&th=1
Är det bra spenderade pengar ? Frågar här eftersom AI svar kan innehålla fel
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Skydd mot spänningsspikar på nätet

Inlägg av Glenn »

Min första fråga är ju, har du ett problem med spänningsspikar idag ? Och isåfall, har du försökt ta reda på vad som orsakar dessa ?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Rent generellt kan man säga att alla trancientskydd kopplar sina interna komponenter mot jord. Därför tror jag ej på något fullgott skydd utan jordat uttag.
jfri

Inlägg av jfri »

Glenn skrev: 7 februari 2026, 15:39:35 Min första fråga är ju, har du ett problem med spänningsspikar idag ? Och isåfall, har du försökt ta reda på vad som orsakar dessa ?
Har varit med om att två produkter fallerat under kraftigt åskväder (video och telefonmodem). Och spänningsspikar måste man väl alltid räkna med att dom kan finnas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan uppkomma små spikar om någon kopplar ifrån något.
Det produkt du länkar till är i sammanhänget bluff.

Har du allvarliga problemer med spikar som förstör grejor - fungerar den grunka inte heller!
Då ska du ha riktiga skydd monterat - och de ska monteras av elektriker/nätleverandören och består av flera led som var isär kan vara ganska o-billiga...

Jordat uttag ger inte heller något rörande spänningsspikar.

Men jag håller med Glenn:
HAR du ett problem eller TROR du att det kan bli ett problem?

Och ytterligare: Du har lägenhet. Då ska hyresvärden se till att du har rimlig stabil ström.
Utanför städer kan det betyda grov-skydd, mellan-skydd och fin-skydd (de o-billiga saker...)

Så HAR du inte problem -> Låt bli att göra det till ett problem!

Det som oftast var ett problem historisk var blixtnerslag. Ett sådan alstrar ett solitt EMP-fält och jag har jobbat med att reparera elektronik som har varit utsatt.
Från tiden med fastnät telefon, modem, fax osv. var det inte ovanligt att det kom en spik mellan el-nätet och tele-linan.

Där de möttes (trådlös telefon bas, fax, modem...) hände mycket - men sällan något som gick att laga.

Orsak: El-nätet och tele-nätet följde olika fysiska vägar och vid nerslag "hoppade" ena nät medan det andra "höll emot". Tänk hammare och städ.
Det som satt i mitten fick stryk så det ville något.

Skador sker som följd av potentialskillnader, inte om det finns skyddsjord inkopplat eller inte.

Att "fånga" spikar och avleda till skyddsjord kräver grov-, mellan- och fin-skydd, det är SERIÖSA krafter som gäller.

EDIT: Jag har gjort skydd som faktisk skyddar där tele-nät och el-nät möts. Tänk snövarsel-skylt, E12... MYCKET norrpå.
Det blev gjort med långa serier av relativt låg-ohmiga motstånd för fysisk separation, ett antal urladdningsrör och - ja, färdiga reserv-kretskort med skyddet liggande i skyltene för enkelt byte av kund.

De brukade klara några blixtar innan de steg av.
Senast redigerad av Icecap 7 februari 2026, 16:14:47, redigerad totalt 1 gång.
jfri

Inlägg av jfri »

Prins Valiant skrev: 7 februari 2026, 16:01:07 Rent generellt kan man säga att alla trancientskydd kopplar sina interna komponenter mot jord. Därför tror jag ej på något fullgott skydd utan jordat uttag.
Nej helt fullgott skydd kunde jag inte räkna med i ojordade uttag. Detta var AI klar med. Men visst skydd skulle jag få med dessa kvalitetsprodukter från Brennenstuhl fick jag besked om
jfri

Inlägg av jfri »

Icecap skrev: 7 februari 2026, 16:10:14 Det kan uppkomma små spikar om någon kopplar ifrån något.
Det produkt du länkar till är i sammanhänget bluff.

Har du allvarliga problemer med spikar som förstör grejor - fungerar den grunka inte heller!
Då ska du ha riktiga skydd monterat - och de ska monteras av elektriker/nätleverandören och består av flera led som var isär kan vara ganska o-billiga...

Jordat uttag ger inte heller något rörande spänningsspikar.

Men jag håller med Glenn:
HAR du ett problem eller TROR du att det kan bli ett problem?

Och ytterligare: Du har lägenhet. Då ska hyresvärden se till att du har rimlig stabil ström.
Utanför städer kan det betyda grov-skydd, mellan-skydd och fin-skydd (de o-billiga saker...)

Så HAR du inte problem -> Låt bli att göra det till ett problem!

Det som oftast var ett problem historisk var blixtnerslag. Ett sådan alstrar ett solitt EMP-fält och jag har jobbat med att reparera elektronik som har varit utsatt.
Från tiden med fastnät telefon, modem, fax osv. var det inte ovanligt att det kom en spik mellan el-nätet och tele-linan.

Där de möttes (trådlös telefon bas, fax, modem...) hände mycket - men sällan något som gick att laga.

Orsak: El-nätet och tele-nätet följde olika fysiska vägar och vid nerslag "hoppade" ena nät medan det andra "höll emot". Tänk hammare och städ.
Det som satt i mitten fick stryk så det ville något.

Skador sker som följd av potentialskillnader, inte om det finns skyddsjord inkopplat eller inte.

Att "fånga" spikar och avleda till skyddsjord kräver grov-, mellan- och fin-skydd, det är SERIÖSA krafter som gäller.

EDIT: Jag har gjort skydd som faktisk skyddar där tele-nät och el-nät möts. Tänk snövarsel-skylt, E12... MYCKET norrpå.
Det blev gjort med långa serier av relativt låg-ohmiga motstånd för fysisk separation, ett antal urladdningsrör och - ja, färdiga reserv-kretskort med skyddet liggande i skyltene för enkelt byte av kund.

De brukade klara några blixtar innan de steg av.
Vad menar du med bluff i sammanhanget ? Uppfyller inte produkten sina specifikationer ? Skyddar den ingenting ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jorden är ju ihopkopplad med nollan i centralen, så du kan likaväl sätta skydden mellan fas och nolla.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja

man kan kolla vad som finns

vanligast är vdr, oftast zinkoxid, från dom som klarar några joul, till dom som klarar mindre åsknedslag, 10,000 A

sedan plasmaurladdningsrör klarar 10,000 A

dom är vanliga för 230v

grovskydd finns som bara spets mot spets mellan fas och jord, ganska mycket metall och klara ett åsknedslag

finns halvledare med för lägre spänningar

finns mycket mer, ex magnetstabilisatorer, mycket trevliga, dyra i inköp och drift

sedan filter för att dämpa spänningsspikar
kondingar och spolar

vad vill du göra är den stora frågan, och vad får det kosta ?

för någon hundralapp får man vdr i 10,000A storleken från kina
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

jfri skrev: 7 februari 2026, 16:09:28
Glenn skrev: 7 februari 2026, 15:39:35 Min första fråga är ju, har du ett problem med spänningsspikar idag ? Och isåfall, har du försökt ta reda på vad som orsakar dessa ?
Har varit med om att två produkter fallerat under kraftigt åskväder (video och telefonmodem). Och spänningsspikar måste man väl alltid räkna med att dom kan finnas
Det var nog inte spikar på nätspänningen utan spiken kom via telenedning / antenn.
Där hjälper inget nätskydd.
Koppla ur saker som är ansluta till telefon linje / extern antenn är vad som kan hjälpa.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om man har ett spikskydd i ett eluttag (typ något som jordar allt över 250V) kan det då bli en spik på ett annat uttag som är på samma ledning?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

LT har en krets för att skydda en apparat. Brödrosten kanske inte behöver spikskydd.
https://www.analog.com/media/en/technic ... 356-2.pdf
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

olika sorters överspänningsskydd ger olika inverkningar på nätet

vdr är mjukt och med ökad spänning ökar strömmen olinjärt genom den
funkar bra

ett plasmaurladdningsrör kortsluter i princip tvärs över den och då kommer säkringen gå
helt ok för mig på rätt ställe
men kan ju ställa till det med snabb spänning till noll

en del kan man ju tackla med filter , ex lc filter

när spänningen stiger snabbt så kommer överspänningsskydd dämpa detta, vdr lugnt, plasma brutalt men det blir alltid en överspänning
Skriv svar