Hur förlänger man Bluetooth?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per Lu

Hur förlänger man Bluetooth?

Inlägg av Per Lu »

Till mina solceller och batterier har jag en växelriktare (Solis S6-EH3P20K-H-EU) där jag i telefonappen kan se uppgifter om bla batteriernas laddningasstatus och solcellernas energiproduktion. Tyvärr uppdateras dessa uppgifter bara var 5e minut vilket jag tycker är för sällan.

Om jag däremot loggar in direkt i växelriktaren mha Bluetooth kan jag få momentana värden men då måste jag vara max några få meter från växelriktaren. Växelriktaren sitter utomhus i ena änden av huset och jag skulle vilja logga in i växelriktaren från andra änden av huset (säg 20 meter och flera väggar bort).

Hur skall jag göra?
Nerre

Re: Hur förlänger man Bluetooth?

Inlägg av Nerre »

Det finns väl bluetooth repeaters?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Tipsen från indiern var seriöst korkade.
Det är iofs riktigt att de flesta BT-antenner som man krymper ner i storlek, då minskat även antennens effektivitet.
Det hjälper dock inte att löda på en kvartsvågs tråd tvärs över befintlig antenn då det med stor sannolikhet ger impedansmässig missanpassning.

De flesta av billiga BT antennlösningar använder en hopkrympt antenn-struktur kallad IFA som är lätt att etsa som PCB-mnönster. Billigt.
Ok funktion om man inte sak optimera räckvidden. BT headset räcker det med en meters räckvidd till telefonen och headset ska ofta vara små och billiga så då är den typen av antenn ett ok val.
IFA-mönstret eller varianter av IFA (Inverted F Antenna) ser ut som ett liggande F, därav namnet och med mer eller mindre skrynkligt utförande.
Mönstret har oftast två anslutningar, till jord resp, till radio.
Jordqanaslutningen har en slags transformator-funktion för att kompensera för antennelementets impedans.
Behåller man jordanslutningen ochh rreesten av antennen ochhbg sedan löder på en kvartsvågs tråd-längd tvärs över som indiern gjorde blir mindre lyckat och man vet tydligen inte alls vad man håller på med.

Antennens kan ur belastningssynpunkt från radion jämföras med ett motstånd till jord. Att koppla ytterligare motstånd parallellt fungerar mindre bra. Det är som att ha på sej skidpjäxor och byta till gymnastikskor, utan att först ta av sej pjäxorna.

Dock, om man utgår från att radions impedans mätt vid antennens anslutningspunkt inte är helt tokigt designat utan ligger i häradet 30--80 Ohm resistivt så stämmer det rätt bra med impedansen man får från en kvartsvåg som trots att man inte mäter in så noga lär hamna i liknade resistans-område. Om man ersätter befintliga F-antennen, genom att kapa bort anslutningen kan man som indiern, löda dit en 31 mm lång kvartsvåg. Ta inte som denne gjord, en tjock koppartråd. antennen vinner inget av betydelse utan bara riskerar bryta kopparfolien. Det duger gott med tunnaste virtråden som antenn-element.

Detta blir långt från någon optimal antenn när man inte mäter in impedanserna men fungerar ofta märkbart bättre än F-antennen som inte heller den alltid är inmätt med någon större omsorg.
En nackdel dock att F-antennen ger genom sin design ett ESD-skydd för radion då antenndesignen utgör en kortslutning för lägre frekvenser genom sin jordade anslutning.
Ofta har radions RF ett integrerat ESD-skydd eller så har man utvändigt en spole typ 10nH 0402 till jord,
Ska radion användas i skyddads miljö där ingen statiskt uppladdad pillar på antennen så behöver man kanske inte ta så hårt på ESD-skyddet för privat bruk. Är det något som ska säljas kommersiellt så är dugligt ESD-skydd ett måste.

Kvartsvågsspröt med tidigare antenn borttagen är ett experimentellt alternativ som kan ge längre räckvidd. Riktverkan av antennen beror på dess vinkel och vinkling i förhållande till jordplanet i kretskortet.

Väl inmatchad sådan pinne relativt annan BT med lioknande pinne och man bör ha en praktisk räckvidd på mer än 300 meter vid fri sikt.
Nu stod det om tre ospecificerade husväggar. Torra träpaneler och lite stenullsisolering dämpar inte så mycket. En betongvägg med armering är oftast ogenomtränglig. Enda sättet att komma förbi är genom sekundära reflexer som på något vis letar sej förbi väggen.

Nu framgår inte under vilka omständigheter antennen finns och utförande kapsling material dimensioner och utförande.
Vidare om det är någon lösning där t.ex. en trångt placerad PCB-antenn man redan vids design av PCB insåg att ddet kunde ge problem med önskad räckvidd, då finns ofta ett 0-Ohmmotstånd som kan koppla bort antennen och istället koppla in en ufl-kontakt på kretskortet. Då är det enkelt att där ansluta koaxkabel och någon/några decimeter kabel för att ge en yttre antenn som är effektivare i sin design och som dessutom genom bättre placering och riktning också ökar effektiviteten i önskad riktning.
Koaxialkabeln är ofta i dessa sammanhang tunn, typ RG-178 vilken har föröluster i sin överföring så man undviker att använda längre kabel då förlusterna gör att man tappar signal-vinsten som bättre antennplacering kan ge.
Om placeringen ändå då blir för dålig ur räckviddssynpunkt är det vanliga att man flyttar hela BT-radion till antennen så att i stort ingen koaxkabel behövs.

Är det långa avstånd kan man använda riktantenn typ YagiUda som ytterligare kan öka räckvidd 3-6 ggr. och förhoppningsvis kan antennen placeras så att den inte pekar in i en betongvägg.

Nej repeater existerar inte för Bluetooth. Det ligger i designen att konventionella repeaters inte kan fungera.
Däremot kan man ha lokal konverterare av BT-trafiken som utgör mottagaren och skyfflar data genom t.ex. något Android och skickar r data över t.ex. 433 för längre överföringssträcka och frekvens som lättare går genom husväggar till en slutlig 433MHz mottagare.
Det fungerar då inte utan vidare att se det som en app i mobilen men man kan bygga egen app för att ta emot data från lokal 433-mottagare som vidaresänder på BT eller WiFi.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Per Lu skrev: 3 februari 2026, 16:34:46 Till mina solceller och batterier har jag en växelriktare (Solis S6-EH3P20K-H-EU) där jag i telefonappen kan se uppgifter om bla batteriernas laddningasstatus och solcellernas energiproduktion. Tyvärr uppdateras dessa uppgifter bara var 5e minut vilket jag tycker är för sällan.

Om jag däremot loggar in direkt i växelriktaren mha Bluetooth kan jag få momentana värden men då måste jag vara max några få meter från växelriktaren. Växelriktaren sitter utomhus i ena änden av huset och jag skulle vilja logga in i växelriktaren från andra änden av huset (säg 20 meter och flera väggar bort).

Hur skall jag göra?
Är det en USB-ansluten Bluetooth i växelriktaren?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Inte alla BT-appar som fungerar men det finns en variant där man låter en RPi agera basbands-repeater via ett BT-interface och sedan skicka den avtolkade datan vidare vi annat BT-interface.
https://www.bleuio.com/blog/create-a-bl ... n-feature/
Eller färdigkonstruerad: https://www.matyco.com/en/finder-blueto ... ender-230v
Om det kan fungera beror på hur kommunikationen är upplagd. Det som gör det lite krångligt är att BT är frekvenshoppande och hoppmönstret är unikt mellan två enheter och att man måste para dessa enheter.
Troligen kan man inte para mer än en enhet i taget med BT-enheten i växelriktaren så man måste kunna para den med en mellan-dosa.
Somliga BT-protokoll accepteras att paras med vad som helst utan att ställa krav på ytterligare information eller kräva att av tillverkaren tillhandahållen app måste vara installerad. Om inga sådan krav finns är det lättare att få en sådan mellan-länk att fungera.

En lite variant är att efter parning med telefon kopiera telefonens BT-ID och sätta den som ID i mellanenhetens BT så att växelriktaren tror sej prata med telefonens app. Tror det kräver speciella BT-moduler med programmerbart ID såsom BleuIO's donglar.

Det kostar i vart fall inte så mycket att testa med en RPi och två BT-donglar.
Skulle räckvidden fortfarande vara klen är donglarnas antenner kanske lättare att förbättra än den BT-enhets antenner som sitter i växelriktaren.

BT-enheten som sitter i växelriktaren sitter antagligen direkt på ett moderkorts-PCB eller som pålödd sub-PCB vilket kräver att man går in i växelriktaren och modifierar antenn vilket kan ge problem med garanti och sådant att ens öppna upp lådan.
Om det går öppna lådan, sök upp BT-enhet och se hur besvärligt det verkar. Enklast om det finns en ufl-kontakt så att man kan ansluta egen kabel till en yttre antenn. Om nuvarande enhet sitter i en plåtlåda är det inte så konstigt om räckvidden är dålig.

Finns det någon anslutningspanel? Är det en variant av växelriktare med panel med USB-uttag eller Modbus TCP/IP då det borde ge alternativa vägar att skicka data trådlöst via WiFi eller via kabel.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Enligt växelriktarens manual är det en extern BT-antenn, hur lång antennkabel kan man ha innan kabelförlusterna gör den totala räckvidden sämre?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ju bättre kabel, ju mindre förluster. Tunnaste vanliga kabeln, RG-178, dvs 1.78 mm diameter vid 2.4 GHz är det ovanligt med mer än 30 cm kabel. Räcker kabeln så långt att man kan få fri sikt så är det troligen en god räckviddsförbättring.
Variationer beroende på tillverkare men kabelns ytterhölje brryts ned av UV. Tål inte solljus innan den får sprickor. Fukt i kabeln dödar trafiken. Man kan skydda kabeln från solljus med extra ytterhölje som tål solljus.
Bättre är att använda lågförlust koaxialkabel typ LMR200. https://www.koax24.de/en/product-info/c ... r-200.html
Höljet är tåligare och kabeln har betydligt mindre förluster.. Diameter 5 mm och man måste kunna montera passande RF-kontakt på RF-mässigt sätt. Sådan kabel kan man dra i väg 6 meter innan man förlorar halva signalen, 3dB.
Om det är RP-SMA på växelriktaren kan man prova att skruva dit en antenn från en gammal router direkt på kontakten så slipper man kabelförluster.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har en dator eller Raspberry pi med Homeassistant kan den läsa ut all information i realtid via RS485/modbus. Det blir betydligt mer användbar data och loggning än vad du ser i appen.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

E Kafeman skrev: 4 februari 2026, 16:19:41 Ju bättre kabel, ju mindre förluster. Tunnaste vanliga kabeln, RG-178, dvs 1.78 mm diameter vid 2.4 GHz är det ovanligt med mer än 30 cm kabel. Räcker kabeln så långt att man kan få fri sikt så är det troligen en god räckviddsförbättring.
Variationer beroende på tillverkare men kabelns ytterhölje brryts ned av UV. Tål inte solljus innan den får sprickor. Fukt i kabeln dödar trafiken. Man kan skydda kabeln från solljus med extra ytterhölje som tål solljus.
Bättre är att använda lågförlust koaxialkabel typ LMR200. https://www.koax24.de/en/product-info/c ... r-200.html
Höljet är tåligare och kabeln har betydligt mindre förluster.. Diameter 5 mm och man måste kunna montera passande RF-kontakt på RF-mässigt sätt. Sådan kabel kan man dra i väg 6 meter innan man förlorar halva signalen, 3dB.
Om det är RP-SMA på växelriktaren kan man prova att skruva dit en antenn från en gammal router direkt på kontakten så slipper man kabelförluster.
Ser man inte enheten kan man köra med riktantenn mot en vägg som man har en aluminiumfolieklädd del som spegel o fri sikt mot mottagaren

Går att se 2.4GHz som att använda ljus som transportör
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

På tal om spegel så har jag flera gånger lyckats surfa på mobilen i bilen genom att hålla mobiltelefonen mot backspegeln och även fällt upp sminkspegel i handskfacket som praktiskt stöd kombinerat med utmärkt signal.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

mrfrenzy skrev: 4 februari 2026, 16:53:52 Om du har en dator eller Raspberry pi med Homeassistant kan den läsa ut all information i realtid via RS485/modbus. Det blir betydligt mer användbar data och loggning än vad du ser i appen.
Det var ett utmärkt förslag.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

4kTRB skrev: 5 februari 2026, 16:41:18 På tal om spegel så har jag flera gånger lyckats surfa på mobilen i bilen genom att hålla mobiltelefonen mot backspegeln och även fällt upp sminkspegel i handskfacket som praktiskt stöd kombinerat med utmärkt signal.
Brukar vara en radiotransparent zon där för rfid grejer för inpassering/vägtullar

Gäller även någon av bakrutorna så rf kan kliva ur.

Bilrutir har ofta en värmereflektiv film som dämpar
Per Lu

Inlägg av Per Lu »

Jag vill inte göra några ingrepp i växelriktaren för då försvinner säkert garantin på den!

Det sitter en dataloggerenhet (Solis S2-WL-ST https://www.solisinverters.com/se/acces ... ST_se.html ) på växelriktaren. Den gissar jag skickar data till appen SolisCloud som jag har i min telefon och dator. Fördelen med SolisCloud är att den har kontakt med internet så att jag kommer åt datat var jag än befinner mig. Fast med uppdatering bara var 5e minut i appen.

Under växelriktaren sitter det en liten antenn (se bild) som i manualen beskrivs som ”Used for antenna connection for built in Bluetooth signal”. Jag antar att det är den jag loggar in mig genom. Antennen ser ut att vara ansluten med RP-SMA.

Jag uppskattar mycket alla förslag som ni gett även om jag till stora delar inte har kunskapen att hänga med i resonemangen.

En förlängsningskabel mellan växelriktare och antennen hänger jag dock med på.
Skulle en sådan här kabel kunna fungera? https://www.direktronik.se/direktronik/ ... e=20117422
Om jag väljer en 10 meter lång sådan och skruvar dit befintlig antenn i änden på kabeln vilken räckvidd från antennen kan jag då förvänta mig? Gissningsvis kan jag sätta antennen utanför ett fönster så att jag kan se den inifrån!
IMG20260204115743 liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Ta gärna ett foto på något längre avstånd så hela växelriktarens undersida framgår.

På växelriktare på solcellsanläggning, vi har, en Fronius 17.5-3-M, där kopplar man in sig via WiFi t.ex. när man står bredvid växelriktaren, och med en bärbar dator(eller mobiltelefon) för att göra konfigureringar.
Man slår på först på växelriktaren en WiFi-kanal för detta konfigureringsändamål.

Normalt är den WiFi-kanalen avstängd(för att förhindra okynnes förändring av obehörig av växelriktarens konfigurering) .
När den WiFi kanalen är avstängd, då är växelriktarens andra WiFi-kanal öppen och når vårt hus internetrouter(sitter ca 15 m från växelriktaren) och når ut på internet och Fronius webportal och lägger där upp driftsdata.
Dessa kan sedan nås från valfri dator(med lösenord, givetvis).

Hur når din växelriktare ut på internet och Solis webportal? Gör den det via en kabel mellan växelriktare och er internetrouter, eller kanske via Wifi och når er internetrouter och vidare ut på internet?
Skriv svar