Elencos Byggsjälv-Multimeter

Användarvisningsbild
4kTRB

Elencos Byggsjälv-Multimeter

Inlägg av 4kTRB »

Det har jag inte sett innan. Elenco låter kunderna
montera multimetern. Det kan ju vara ganska lärorikt
och kul projekt att fördriva vinterkvällarna med.

https://www.jameco.com/z/M-2666K-Elenco ... Zt8.VRd7kq

https://www.jameco.com/Jameco/Products/ ... 181343.pdf

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Elencos Byggsjälv-Multimeter

Inlägg av 4kTRB »

Jag tror de endast har en 2A säkring i. Om 20A kan vara säkrat med överlastskydd av annan typ.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det verkar som de inte har något 2A område.
Jag ser bara mindre områden upp till 200 mA sedan blir det 20A.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom osäkrad 20A, dvs i princip fullständigt livsfarlig
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Principschemat och kretskort.
En trådbygel som shunt vid 20A.
Current_Sch_Simp.jpg
Current_Pcb.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En trådbygel som shunt vid 20A.
Det är ingen säkring, multimetern lär explodera om man gör fel av misstag.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ofta proffsen som gör fel.
De kan inte använda grejer utan en uppsjö av säkerhetsfunktioner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dumheter.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

4kTRB skrev: 26 januari 2026, 20:11:32 Ofta proffsen som gör fel.
De kan inte använda grejer utan en uppsjö av säkerhetsfunktioner.
Intressant, vad har du för belägg för det?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Teoretiskt sett borde proffsen ha flest multimetrar.
Om man nu bygger sin egen vet man också hur den är uppbyggd. 20A-läget är det ju bara en tråd. Vill man kan man ha en extern säkring. Explosion låter väldigt dramatiskt. Ett alternativ till en termosbomb typ.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

230V * 20A = 4 600W, det är en ”bomb”, och jag håller med Tomas, där SKA vara en säkring.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

4kTRB skrev: 27 januari 2026, 08:57:28 Teoretiskt sett borde proffsen ha flest multimetrar.
Om man nu bygger sin egen vet man också hur den är uppbyggd. 20A-läget är det ju bara en tråd. Vill man kan man ha en extern säkring. Explosion låter väldigt dramatiskt. Ett alternativ till en termosbomb typ.
Proffsen borde också vara mest medvetna om riskerna! Det är en av anledningarna till att proffsen ofta använder ström- eller effekt- tänger.

Explosion har inträffat! Jag har ett 48V batteri 400Ah inre resistans 2mohm. Vi gissar på vad multimetern (shunten) har för resistans. Man vill ju ha resistansen så låg som möjligt när man mäter ström. Har den 8 mohm så blir resistansen totalt 10 mohm om man låter instrumentet kortsluta batteriet.
50V / 0,01ohm = 5kA. Räkna på energimängden.

Låt säg att du gör samma sak i en trefas anläggning som är 3 * 500V. Mät mellan två faser. Vi kan ändra Ri i instrumentet till 0,1 ohm och det blir ändå mer energi. Skillnaden här är att vi kanske har en stor knivsäkring. Fast det blir en otrolig mängd energi i instrumentet innan säkringen hinner lösa om den hinner göra det. Det finns de som provat och intrumentet ser inte så trevligt ut efter en sådan inkoppling.

Der kanske står vilken inre resistans intrumentet har, då kan man använda de siffrorna.

Förutom att instrumentet har en dålig avsäkring för strömmätområdet så ser jag en annan sak angivet på instrumentet som får mig att tvivla på det!
Få se om inte ni andra också ser det!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

4kTRB skrev: 27 januari 2026, 08:57:28 Teoretiskt sett borde proffsen ha flest multimetrar.
Tja, jag säger inte att det är dåligt att göra det, men hur mycket lär man sej egentligen om konstruktionen på att montera delar på ett färdigt PCB ?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

När man talar om bomb så kan jag meddela att det är bra tryck i kortslutningar. Som 16-åring blev jag tilldelad att såga av och ta vara på alla tjocka kablar i en nedlagd fabrik, Stållinefabriken i Kristinehamn. Där låg alla matningskablarna till de tunga maskinerna i kabelrännor i golvet. Förmannen hade sagt att allt är avstängt och spänningslöst. Jag ville vara säker på det så jag kortslöt alltid i säkringsskåpen med min största skruvmejsel, en sådan där med grov fyrkantig klinga, över greppsäkringarna innan jag började såga.

Det var bara en riktigt fet kabel kvar för dagen. Jag satte dit skruvmejseln och befann mig plötsligt sittande på golvet 3 -4 meter från centralen, Jag såg ingenting, bara en vit sol, det ringde i öronen, det brann i ena armen i blåställel. Det visade sig att det blev elavbrott i hela industriområdet och elverket beräknade att kortslutningsströmmen var ca. fyrtiotusen ampere direkt från närmaste ställverk.

Jag hade hittat inkommande matningskabel till hela fabriken som jag kortslöt. Porslinet i säkringsskåpet hade smällt och någon skruvmejseln återfanns inte. Jag klarade synen men hade ordentligt svetsblänk i flera dagar och en mindre brännskada på vänster hand och arm trots arbetshandskar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du hade tur. Killen som kortslöt med multimetern gjorde det längre bak i fabriken, och inte på en inkommande han drabbades nog värre än vad du gjorde.
Hade du haft riktigt otur hade metallpartiklar från skruvmejseln gjort dig blind.

Killen med multimetern mätte på en trefasmatning till en maskin. Han hade glömt att ställa om från strömmätning till spänningsmätning. Han hade tidigare kört sönder säkringen på 10A området. Eftersom de inte hade någon sådan hemma, köpte han en 100 ggr billigare säkring (50 öre) på en radio TV firma. Detta var i slutet på 80-talet.

När det small höll han upp instrumentet för att läsa av spänningen. Delades instrumentet upp i smådelar, vredet skinnflådde en del av örat. Han tappade 1,5 fingrar om jag kom ihåg rätt. Handen hade mest skinnslamsor kvar. Han hade också tur som klarade ögonen. Fast han hade en del sår i ansiktet, pga kringfyggande delar.

Den tröga glasrörssäkringen han köpt var inte avsedd att bryta så stora korslutningsströmmar. Därför blev metallpartiklarna i säkringstråden en metalisk gas som leder bättre än en hel säkring gör. Skulle tro att många av er sett en glasrörssäkring som löst ut för en kraftig överström. Man ser då på insidan av en sådan säkring en metalisk yta på glaset. Det är metallen från tråden som förgasats och slängts mot glasväggarnas insida. Under tiden metallen är förgasad och befinner sig i luften inne i glasröret leder säkringen bättre än när säkringen är hel. Därför ska instrumentet vara utrustat med en säkring som klarar av att bryta de höga kortslutningsströmmar som instrumentet kan utsättas för. 20 - 40 kA kan de behöva klassas för. Därför blir de rätt dyra.
Skriv svar