Säkerhetsglimtändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Säkerhetsglimtändare

Inlägg av alexanderson »

Varför är sådana så dyra ?
Hur fungerar den termiska säkringen i säkerhetsglimtändarna ?
SM4UKE

Re: Säkerhetsglimtändare

Inlägg av SM4UKE »

De övervakar lysröret och släcker blinkande rör.
Finns i en mekanisk version som bara gör just det. Sedan finns en elektronisk version (bl a från Philips) som också håller koll på tändningen. Med den elektroniska slipper man blinkandet vid tändning och det gör också att livslängden på lysrören blir betydligt längre om de tänds/släcks ofta. I en Brf jag tidigare bodde i satte vi in elektroniska tändare i trapphusen och det gjorde en väldig skillnad på lysrörens livslängd. Lysrör som tänds ofta får en svart beläggning på insidan i ändarna och det minskar avsevärt med en elektronisk tändare. Den funktionen får man inte med den enklare mekaniska säkerhetständaren.
Den elektroniska (i alla fall från Philips) hade genomskinligt hölje och där såg man tydligt att det var ett kretskort med diverse komponenter på. Klart mer komplicerad jämfört med en vanlig lysrörständare. Den enklare mekaniska har jag aldrig sett innanmätet på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Säkerhetsglimtändare

Inlägg av MadModder »

Har en sån genomskinlig i drift. Eller ja, föräldrarna har. Gav bort den. Plasten är svagt grön. Inte blå som de jag hittar från Philips.
Oftast tänder röret utan blink, men om man tänder igen medan det fortfarande är varmt så kan det blinka till två tre gånger ibland innan det tänder helt.
Har några stycken lösa ligger i en påse jag lagt nånstans jag glömt var det är. :lol:
Funderade härom dagen på var de är nånstans...
Skriv svar