En annons från Högtalartillverkaren Bang Olufsen år 1976 !
Men kan örat/hjärnan avgöra om övertonerna har rätt fasläge i förhållande till grundtonen?
Mikrofonens placering i förhållande till flygeln/trumpeten/flöjten påverkar kanske fasläget ?
Övertonerna måste passa tiden
-
alexanderson
Re: Övertonerna måste passa tiden
Minns dessa annonser från Radio&Television, tror jag tidningen hette då. De gjorde högtalare där diskanterna satt en bit tillbaka trar jag det var. Det kan nog lätt avfärdas som en marknadsgimmic. Rätt förskjutning borde rimligtvis vara frekvensberoende. Ingen annan har vad jag vet tagit upp dett. Det försvann snabbt och omärkligt.
Visst är fasläget hörbart, en velpolad högtalare förstör ju hela mittkänslan och smetar ut ljudet på ett onaturligt sätt. Alla reflektioner gör att ett par högtalare kan aldrig få det att låta som i en viss konsertsal.
Med hörlurar är det möjligt att återskapa ljudmiljöer. Inspelningen kan göras med mikar i en "träskalle" och ljud låta som de kom från vilken riktning som helst. Känns magiskt att lyssna på, men bara med lurar. Högtalare i ett rum kan aldrig behålla faslägena. Så ytterligare ett bevis på att B&O inte hade något verkligt att komma med.
Visst är fasläget hörbart, en velpolad högtalare förstör ju hela mittkänslan och smetar ut ljudet på ett onaturligt sätt. Alla reflektioner gör att ett par högtalare kan aldrig få det att låta som i en viss konsertsal.
Med hörlurar är det möjligt att återskapa ljudmiljöer. Inspelningen kan göras med mikar i en "träskalle" och ljud låta som de kom från vilken riktning som helst. Känns magiskt att lyssna på, men bara med lurar. Högtalare i ett rum kan aldrig behålla faslägena. Så ytterligare ett bevis på att B&O inte hade något verkligt att komma med.
-
alexanderson
Det fanns/finns en högsalartillverkare som heter Phase Linear
Nja, de var väl främst tillverkare av effektsteg och även försteg, högtalare var inte deras främsta produkt.alexanderson skrev: ↑22 januari 2026, 15:39:47 Det fanns/finns en högsalartillverkare som heter Phase Linear
Pioneer köpte Phase Linear -79 eller nått sånt.