Boota dator på minneskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mindmapper: Du kan alltid ha OS och swap på en vanlig hårddisk och databasfiler på ett CF-kort.

Optimalt är ju att inte ha någon swap alls. Det är ju inte så dyrt att ha 4st av dom billigaste 1024MB eller 512MB RAM-brickorna...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vitsen i detta fallet är att komma ifrån hårddisken. Bullrig, stor energikrävande. Har en mini-itx som inte duger till så mycket. Använder den nu som en internet kiosk. Fick man bort HDD, DVD, liten PSU utan fläkt, skulle den bli just med en liten lätt låda. I princip har du inte så mycket som drar ström i det fallet. För drygt ett år sedan försökte jag boota med USB, men fick inte till det, sen har den i princip inte varit använd.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade OSet hela tiden läst från ett elektriskt minne och inte en enda gång från en hårddisk, så länge som det inte handlade om spel, installerade prog m.m. som ju inte hade fått plats och som man varit mer eller tvingad till att ha på en vanlig hårddisk, så hade ett sådant system varit väldigt snabbt då man ju slipper armrörelsen i en hårddisk som tar tid. Menar säg några få sekunder för tex hela XP att starta från att ha varit helt avstängd, och att det varit snabbt som bara den vid hantering. Hade det förresten inte gått att flytta hela swapfilen till en virtuell hårddisk gjort av minnet i datorn?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå. Då blir datorn betydligt snabbare. Det skulle bli mycket bättre än att använda t.ex CF för page-filen eftersom det skrivs väldigt mycket till page-filen. CF-minnen klarar ju bara ett begränsat antal skrivningar...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Det är ju ingen idé att ha swapfilen i en ramdisk, då förlorar man ju hela meningen med den..
Den är ju till för att datorn ska ha nånstans att göra av det som inte får plats i RAM.
bearing

Inlägg av bearing »

Kan man inte helt enkelt stänga av swapfilen i XP?
Har man mycker ram borde det ju funka?
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Vill man prompt köra WinXP så finns ju XP embedded. Det går att skala rejält från en komplett dist. till en som nästan inte fungerar. Slå på EWF, EnhancedWriteFilter, så går det utmärkt att köra på en CF.

Annars finns ju en mängd fina färdiga Linux distar. som går att boota på USB sticka, eller CF och sedan körs på RAM disk. Mycket bra för inbyggda system om man vill ha ett lite större OS.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

maxxflow: tänkte mer eftersom det var någon som sa att den måste vara på samma ställe där OSet var.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Henry: I alla vettiga OS som jag har testat så kan man stänga av swap-funktionen.. Vet inte hur det är i windows, men det är ju heller inget vettigt OS... ;) Men det borde gå att stänga av.. Det är ju meningslöst att ha swapen på en ramdisk iaf...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo det kan jag ju hålla med om, om den nu inte skulle behövas. Jo det skall gå att stänga av i win om jag inte missminner mig. :)
Skriv svar