Pedagogiskt om elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Pedagogiskt om elektronik

Inlägg av alexanderson »

Finns här några idéer om vad som kan visas upp på ett tekniskt museum eller experimentarium ?
Finns här någon som har besökt riktigt många experimentarier och tekniska museer.
Jag tänker främst på besökare i åldern 5-15 år.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Pedagogiskt om elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Besök några sådana muséer. Du har t ex Innovatum i Trollhättan och Universeum i Göteborg.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Vad var det för någon upplevelse som fick en huggbäver (samt alla andra i forumet) intresserade av elektronik ?
Kanske kan vi förmedla den kunskapen till cheferna för alla experimentarium och tekniska museer i Europa !
På 1930-talet kom intresset för elektronik genom intresset för amatörradio. Så är det inte längre.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Förmodligen min kompis då hans pappa byggde ett litet vattenhjul med cykelgenerator i en bäck. Och sedan när vi köpte varsin 3W Tokai. Superspännande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Farsan köpte Elektronik för alla-böckerna. Jag är lite osäker på varför han skaffade dem, men han är ju mekanikingenjör i grunden så han ville väl lära sig lite elektronik också.

Han byggde så småningom både en vindmätare och logg/timer för kappsegling till segelbåten. Och som jag nämnde i en annan tråd hjälpte han en bekant att bygga styrsystem till värmepump.

Men vad det var som gjorde att jag fastnade är jag lite osäker på... Jag tror aldrig vi byggde med spikplattor utan det gled ganska snabbt in på breadboard-kopplingar, OP-ampar och logikkretsar.

Jag tror han redan hade skaffat ABC80 och dessutom en ZX81 (den hade ju också Z80, men var billigare att leka med).

Jag minns inte hur mycket elektronikrelaterat de har, men Tom Tits har ju väldigt mycket "pilla på allt" :)

Spontant tror jag att för att få upp intresset behöver man visa vad man kan göra med elektroniken. Bygga radiosändare är nog lite overkill, enklare grejer som nåt som reagerar på ljus (LDR och en transistor) är nog mer lockande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Doing things, tinkering! Mycket snack men ingen verkstad är inte en hobby för mig. Nu har ett antal hjärtstillestånd triggat massa skit varför min tinger-takt är nedsatt men att bara snacka är inte min grej och har aldrig varit. Jag försöker hålla mig borta EF och bara posta när jag har något vettigt/produktivt att posta och då helst i mina egna trådar.

Jag har ju pysslat med modelljärnvägar och byggt lokomotiv och vagnar (allt stulet) och därifrån kom uttrycken "armchair engineer" och "rivet counters", benämningar på folk som bara satt och hade åsikter om andra men aldrig gjorde ett skapandes grand själva.
Och även om takten är låg och jag faktiskt ser eller läser om något som verkar intressant, öppnar jag Sprint-Layout och börjar klona ett mönsterkort. Jag har en byrå med 60+ synthmoduler (syntar är senaste när jag fått nog ... nåja ... av rörförstärkare).

Vad man kommer att pyssla med i livet beror på oändligt mycket. En ungdomsvän besökte som 7-åring museet med bockstensmannen och blev historiker. Vad hände mig?? Fan vet ...
ASEA

Inlägg av ASEA »

alexanderson skrev: 14 januari 2026, 15:19:58 Vad var det för någon upplevelse som fick en huggbäver (samt alla andra i forumet) intresserade av elektronik ?
Kanske kan vi förmedla den kunskapen till cheferna för alla experimentarium och tekniska museer i Europa !
På 1930-talet kom intresset för elektronik genom intresset för amatörradio. Så är det inte längre.
Jag är uppväxt på 70 och 80-talet, på den tiden stod det containrar överallt där folk slängde sitt skrot. Där var man ju och rotade för jämnan.
Tror det var en stark inspirationskälla, god tillgång på prylar att skruva med.
Därigenom lärde man sej en del eller iallafall så boostade det ett visst intresse att förstå hur grejor funkade!

Elektronikböcker(tex Elektronik för Alla) och tidningen "Allt om elektronik" befanns sej också på en bra pedagogisk nivå på 80-talet vilket gjorde att det var lätt att ta till sej.
Förutom spikbrädor(vilket jag fortfarande tycker är ett bra sätt att lära det första inledande kretstänket) så hade jag också el och elektroniklådor att experimentera med.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Jag gillade alltid att själv få försöka klura ut hur något fungerade, och jag ville alltid hellre se den äkta varan än en illustration, modell eller video. När det inte gick, var en modell det näst bästa. Saker i genomskärning är häftigt. Järnvägsmuseet i Gävle har ett uppskuret ånglok i tåghallen där man kan se hur vatten och ånga gick. Spintronics är en leksak/pussel där man kan bygga "elektronik" med mekaniska delar. På tekniska museet i Oslo och på 2047 Science Center i Borlänge finns jättemycket hands on-experiment, mycket mer än Stockholms tekniska museum. Även Fiffiga huset i Karlskoga. Jag har inte varit på Tom Tits experiment, men har hört bra saker. Universeum har redan nämnts, de har väldigt mycket bra.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Daleniun i Stenstorp. De har säkert massa nytt sedan jag var där för ganska längesedan då de hade Polhems-special-utställning. Fast om det är något med elektronik är jag tveksam till
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag plockade sönder allt jag kunde, i princip innan jag kunde gå, jag minns det inte men tydligen brukade jag skruva sönder saker på dagarna som min pappa fick laga på kvällarna.

Mina föräldrar gjorde då något jag uppskattar mycket idag, dom sa inte bara "du får inte" utan "du får inte skruva sönder telefonen, men farmor kanske har nån gammal
växkarklocka du kan få ta sönder", exempelvis, så jag fick skruva på andra saker. Detta älskade jag och det tyckte väl folk var kul så jag fick fler saker.
När jag skruvade isär min cykel så den inte gick att cykla på så fick jag istället behålla min gamla cykel när jag fick en ny.. "Du får inte skruva på din nya, men den gamla får du skruva hur mycket du vill på".

Min pappa är ju tekniker också, och har jobbat med teleteknik/datorkommunikation typ hela livet, han lagade alltid saker, pajade nåt så lagade man, gick det inte
att laga så köpte man nytt ich sedan plockade man isär det trasiga och tog vara på delar som kunde vara bra att ha, han hade stora sortimentskåp med komponenter,
mestadels sådant som var losslödet.

Min pappa byggde också mycket saker, allt från möbler, till prydnader, till husbilar och ja hela hus vi bodde i, han hade alltid projekt på gång, har faktiskt fortfarande
om än i långsammare takt nu när han närmar sig 80 och synen börjar falera.

Jag umgicks även med kompisar med liknande kreativitet, vi cyklade runt och letade grovsopor, försökte laga saker, eller bygga om saker, allt från stereos till
brödrostar till gräsklippare vi försökte bygga lådbilar av. ..Eller så byggde vi trädkojor, eller byggde om en cykel, eller nåt annat..
Senare blevd et RC-bilar, moppar och motorcyklar.. alltid var det nåt.

Tre saker som fick in mej på elektroniken förutom min pappa där var dels att vi då hade ett lokalt bibliotek, det var väldigt litet och ett satellitbibliotek till
kommunens stora, men tanten där var mycket hjälpsam och släpade dit alla böcker om elektronik och datorer hon kunde hitta åt mej.

Jag kan fortfarande minnas den totala lyckan första gången man hade byggt en fungerande astabil vippa på spikplatta baserad enbart på lysdioder beställda från clas ohlson
(fanns bara en butik på den tiden, i insjön.. så man beställde ur katalogen) och delar jag plockat från diverse skrot.

Sen när jag var.. typ tja ? 8 ? 10 ? så önskade jag mej en såndär elektroniklabblåda, alltså typ "60 elektroniska projekt", min pappa tyckte nog det var mest smörja
utan köpte istället nyheten(?) breadboard och en bok om breadboardexperiment, plus nästan alla komponenter till denna.
Detta öppnade en ny värld för mej, det var här som elektronikintresset VERKLIGEN tände till.

Nästa sak var allt om elektronik-butiken i mörby, tidningen allt om elektronik hade ju en egen butik i mörby centrum, det var 30min bussresa dit, och när man
var tillräckligt gammal för att åka dit med en kompis (typ 10 ?) åkte vi dit och handlade, komponenter, verktyg, byggsatser osv.. OTROLIGT trevlig personal
dessutom, som behandlade oss småungar som vilka kunder som helst trots att vi köpte för väldigt små summor.

Mycket tragiskt när den lades ner.. då blev det mycket jobbigare att köpa komponenter.. även om elfa fanns i solna och sen kom ju labb elektronik vid björns trädgård på söder.

Sen har intressena skiftat genom åren, mycket motorer (mc,bil), RC, datorer osv.. och jag har ju alltid haft tekniska jobb med.

Jag önskar jag hade kunnat föra vidare detta till min son (eller dotter), men tyvärr är det ju omöjligt av dumma anledningar.
Skriv svar