ATX-labbaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
bos
Kontakt:

ATX-labbaggregat

Inlägg av bos »

Nästa projekt är ett ATX-labbkragg, något jag hade önskat för sisådär 15 år sedan när ordinarie utrustning var för dyrt att köpa. Att använda ett ATX-kragg rakt av är inga problem, men vid kortslutning i komponenter finns det inget som stoppar strömmen vilket kan vålla en del skador. Strömbegränsning var för komplicerat för mig så jag kom aldrig till skott. Idag behöverjag egentligen inget specialkragg som i detta projekt, men det ger mig möjlighet att lära mig nya saker (särskilt nu när det är lågsäsong med låg orderingång) och av den anledningen kommer jag pyssla med detta vid sidan om.

Jag har idag ett bra labbaggregat med en utkanal och strömbegränsning, men ibland är det trevligt att kunna ha tillgång till 3.3/5/12V samtidigt, och det är det detta projekt går ut på. Med tre paralella shuntar och lika många PWM-styrningar läser jag av spänningarna på den framtida displayen. Utkanalerna är helt inviduella och kan stängas av vid behov, t.ex om man bara är intresserad av 3.3V. Varje kanal kommer att ha en vridpot / encoder för att justera strömbegränsningen.

I och med att specarna för olika ATX-aggregat skiljer sig väldigt mycket så kan man i setup:en ställa in hur många ampere just detta ATX-kragg kan leverera, och sen arbeta mot dessa maxvärden. Själva strömbegränsningen gör jag med en PWM/MOSFET, och med hjälp av PID-reglering kommer själva strypningen att skötas automatiskt ifall det blir en kortslutning och strömmen börjar springa iväg. En PIC18F46K42 är huvudhjärnan.

Jag uppdaterar tråden när jag gjort några nya framsteg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson

Re: ATX-labbaggregat

Inlägg av alexanderson »

1. En del ATX-aggregat har separata jordpunkter på switchtransformatorns sekundärsida för 5V och 12V. Här är det enkelt att överbelastningsskydda genom strömavkänning samt avstängning av TL 494.
2. En del har gemensam jordpunkt för 5V och 12V. Här är det något mer komplicerat. Avkänning av strömmen i transformatorns (sekundärsidans) jordpunkt samt avstängning av TL494.
Om enbart en av 5V eller 12V överbelastas kan det mätas med två komparatorer som mäter kvoten mellan spänningarna 5V och 12V.
3. En del ATXagg har serietransistor för 3,3V. Här är strömbegränsning en enkel sak att anordna.
4. En del ATXagg har transduktoromvandlare (saturable reactor, magnetic amplifier)för 3,3V. Här kan man få överbelastningsskydd genom att mäta styrströmmen till transduktorn samt avstängning av TL494.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Alla dessa metoder kräver mer eller mindre invasiva ingrepp i ett befintligt aggregat. Något sådant görs inte i mitt projekt, utan allt görs utifrån det som finns i 24-kontakten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har blivit "lat" men ser ofta att AliExpress nar diverse grunkor till ATX-aggregat. Har varit sugen men har just inget sådant aggregat.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns ju massor av diy med ATX. Jag gillar de som har en variabel utspänning som går över 12V. Det här bygget verkar trevligt...https://www.nunorralves.pt/blog/how-to- ... atx-part1
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ditt projekt inspirerar särskilt som jag har ett ATX-aggregat liggandes och tror väll dess data ska duga till något användbart.
Ska bli kul att följa ditt projekt.
ATX_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar