SSD. Byte till en roterande hårddisk

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

SSD. Byte till en roterande hårddisk

Inlägg av SeniorLemuren »

Min laptop ßtartar ej på grund av att kylfläkten lagt av. Den har låtit en hel zel på sistone, men nu är det stopp. I den finns en roterande hårddisk med win11. Ja har fått tag i en stationär dator mws en havererad SSD. Kan jag ta ut den och sätta in disken från laptoppen?
Senast redigerad av SeniorLemuren 9 januari 2026, 23:30:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: SSD. Bute till roterande

Inlägg av Mickecarlsson »

Snabbt svar Ja, men….
Då det är helt ny hårdvara kan du råka ut för en blåskärm i värsta fall.
I bästa fall kommer W11 att försöka starta upp och byta ut en hel del drivers, och boota om en eller flera gånger.
Och du kommer troligtvis att tappa licensieringen.

Om allt går bra får du städa upp bland Devices, men det kan vi ta när du kommit så långt.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

SeniorLemuren skrev: 9 januari 2026, 09:03:25 Min laptop ßtartar ej på grund av att kylfläkten lagt av. Den har låtit en hel zel på sistone, men nu är det stopp. I den finns en roterande hårddisk med win11. Ja har fått tag i en stationär dator mws en havererad SSD. Kan jag ta ut den och sätta in disken från laptoppen?
Ja men den fungerar antagligen inte då windoze inte känner igen sig.
Är det inte listigare att byta fläkten i laptopen ?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

En SSD är väldigt mycket snabbare än en mekanisk disk, och ens nya är dom inte jättedyra, begagnad är ännu billigare.
Skaffa en SSD, ta hem och gör en USB-installationspinne med en annan dator och gör en ren installation på SSDn i din stationära.

Detta skulle jag säga är ditt bästa alternativ, åtminstone blir resultatet det bästa. :)
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Nu vet jag inte hur mycket datorexpert TS är. Själv har jag hållit på lite grann. I alla fall så bestämde jag mig för att byta en roterande hårddisk till en SSD. Skulle vara enkelt med en kloningsstation, enligt nätet. Köpte SSD och köpte även en kloningsstation hos Kjell & Co. Skall väl bli en baggis. Följde alla instruktioner.
Blev bluescreen, och fick inte ens igång den gamla igen. Totalt körd.

Resultat, gick till en duktig databutik med svansen mellan benen. Tänkte nu är allt förlorat. Nej, han fixade alltihopa för några hundralappar. Finns någon liten detalj kvar vid automatisk omstart, skall det fixas måste han lägga tid på att hitta en passande BIOS, säger han, men jag vill inte lägga de pengarna. Om du inte är väldigt duktig, gå till en databutik som kan! Och lägg inte pengar på en kloningsapparat.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Det kommer funka utan problem. Använd någon image mjukvara typ clonezilla för att spegla nuvarande till ssd och då är det bara byta ut dem.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja det blir att köpa ett SSD, setverkar inte ens gå att få dit en vanlig hedelig gammal hårddisk. Hämtade datorn i dag och tog några bilder.

Frågan är vart jag köper en sådan SSD som passae. Det är ju nånga konstiga beteckningar på de
20260109_143102.jpg
n, så vad är deg som gäller
20260109_142648.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Om du har en vanlig gammal roterande hårddisk så gäller det att köpa en SSD som har motsvarande anslutningar och mått. En SATA-disk.
Exempel på en sådan https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... -gb-p62907.
Detta är den mindre storleken som sitter i laptops. Du har kanske den större modellen?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ser ut som vilken M.2 SSD som helst skulle passa?

https://www.netonnet.se/art/datorkompon ... 9643.8994/

Ett exempel av miljoner. :)

Sen kanske jag misstolkar, men det känns som tråden gått mot att tro att den mekaniska ska bytas till SSD?
Läst första inlägget igen. :) SSD'n är död, frågan var om den mekaniska kan ersätta SSDn.
Men av bilderna att döma verkar det inte ens finnas SATA-kontakter på moderkortet, vilket låter udda, men vad jag kan se (eller inte se) så finns det inte.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Sitter nog vinklade SATA-kontakter under grafikkortet.
Prins Valiant

SeniorLemuren skrev: 9 januari 2026, 09:03:25 Min laptop ßtartar ej på grund av att kylfläkten lagt av. Den har låtit en hel zel på sistone, men nu är det stopp. I den finns en roterande hårddisk med win11.
Av detta drar jag slutsatsen att en "roterande" hårddisk önskas bli ersatt med en SSD
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Frågan var om jag kunde byta ut ett ssd-kort mot en roterande hårddisk. Men nu när jag fått hem datorn med det trasiga ssd minnet ser jag ingen plats för en hårddisk.
Min fråga är då var jag hittar ett passande minne. minnet som sitter i Nu kan man se på en av bilderna som jag bifogat tidigare. eftersom jag inte har någon dator just nu så är jag tacksam
för all hjälp jag kan få. Det här meddelandet har jag pratat in från min TV så det kanske blir lite konstigt formaterat
det är trasiga ssd-kortet har så många beteckningar så jag är osäker på vad man ska söka på.
ASEA

Inlägg av ASEA »

M.2 och NVME.

Formermazda länkar till en lämplig produkt!

Det verkar vara dubbla minnes M.2 platser på moderkortet.
Du kanske skulle kunna prova SSD:en i andra platsen?
Vad är det för beteckning på moderkortet?

Ballinplay har troligtvis rätt om att det sitter SATA-kontakter under grafikkortet, förhoppningsvis är de vinklade bakåt och då kan du plugga in din snurrdisk där!
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det skulle kunna vara detta moderkort, dubbelkolla beteckning!
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Manual;
E14401_ROG_STRIX_B450-F_GAMING_UM_WEB.pdf
Dubbla M.2 och ett antal SATA-portar(nr 6 på bilden!) .... :)
original.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: SSD. Byte till en roterande hårddisk

Ok.För att få igång speldatorn så jag kan googla och använda den hjälpligt så efterlyser jag ett begagnat ssd med win10 alt win 11. Det behöver inte vara srörre än att bara winsows får plats. Jag har ett usbminne på 256 GB som jag kan använda till lagring. Just nu har jag inte råd att köpa ett större ssd. Det får jag vänta med tills pensionen dyker upp. Så snälla någon, rota i era gömmor och se om ni kan hjälpa mig slippa klättra på väggarna helt utan dator.

Edtit: Kontakter till diskar sirrer mycket riktigt under bakre delen an grafikkortet, men det kräver ju att hårddisken från laptoppen har en anslutningskabel och det har jag ingen. Så att använda den är inget alternativ i nuläget.
Skriv svar