Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gstene

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av gstene »

God fortsättning!

Nu har jag läst igenom alla 103 sidor! Vilken kunskap som finns här, speciellt hos Danny.

Dock finner jag ingen som har haft samma fel som min induktionshäll ( Whirlpool, Type: PLEI8, Mod ACM 849/BA, 855784901010 ).

Använde tre plattor (vänster, mitten och höger), sen stängdes den högra plattan av sig. Vid återstart, så kom felkod F47 för de högra plattorna samt ett kontiuerligt klickande ljud därefter stängs av, övriga två plattor (mitten och vänster) fungerar. Ingen automatsäkring hade gått. F47 är tydligen fasfel. Har testa att bryta matning över natten under ett par dagar, men får fortfarande samma felkod. Hällen är inkopplad på två faser en nolla och en jord (bor i lgh). Funderar på att skifta faser för att utesluta fasfel, men de sitter ganska illa till, så innan jag börja med det och felsöker ytterligare (frugan blir nog inte jätteimponerad om hällen saknas en längre tid..), så kanske någon kan ge någon tips om var jag ska börja felsöka eller ännu bättre vet var felet finns!

EDIT: Enligt https://www.youtube.com/watch?v=xj93byXGtug så verkar det vara en trasig likriktaren som ger F47 och inte IGBT, men om jag förstod spanjoren så finns det troligen följdfel med ytterligare F** koder så som trasiga motstånd m.m. även efter byte av likriktare. Vad tror ni? Not: hällen är kanske 10-15år gammal.

EDIT2: Fann även en gammal träningsmanual https://web.archive.org/web/20180328225 ... 014_EN.pdf, men blir inte riktigt klokare.
Något tips??

Tack på förhand
Senast redigerad av gstene 8 januari 2026, 20:57:21, redigerad totalt 3 gånger.
Haralt

Inlägg av Haralt »

gstene,
Hur gammal är hällen? Ett foto på hällen är alltid bra.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Troligtvis kortslutna IGBT's som tagit säkring i antingen proppskåpet eller på filtermodulen.

2026-01-09_180019.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gstene

Inlägg av gstene »

Ok! Du råkar inte ha några IGBT?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Vad är det för IGBT'er som sitter där?
gstene

Inlägg av gstene »

Nu har jag äntligen fått tillåtelse att påbörja felsökning!

GSIB2560

GW39NC60VD

@Danny är det något du har?

Bilder och mer kommer inom kort.
gstene

Inlägg av gstene »

Har nu felsökt lite, kan inte mäta mig till någon kortslutningen i var sig IGBT eller brygglikriktare, alla ger samma värden. Säkringarna här hela. Något mer tips? Se bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar