Blandade notiser om att bygga ett batteri för hembruk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon

Blandade notiser om att bygga ett batteri för hembruk

Inlägg av jon_kanon »

Hej alla!

Iom att effekttariffer snart kommer att vara obligatoriskt för alla i Sverige funderade jag på om det skulle kunna vara värt det att skaffa någon slags batterisystem hemma för att minska elkostnaden med den nya avgiftsmodellen.

Nätägare där jag bor är Lerum energi och deras villkor och priser för nätavgiften finns här https://www.lerumenergi.se/Filer%20LE/B ... 202026.pdf

Jag har 25A säkring och historisk timmedeleffekt ligger på 10 kW. Med oförändrad säkringsstorlek och oförändrat elanvändningsbeteende skulle vi få en nätkostnad som faktiskt är nästan identisk med den gamla.

Om vi skulle minska huvudsäkringen till 16A och inte dra någon el på tider då det föreligger tariffkostnader (1/11 - 31/3 årligen 6:00 - 21:00 varje dag) skulle vi kunna spara ca 4800 kr/år. Det skulle man kunna göra med ett hemma-batteri. Kommersiella batterier är på tok för dyra att motivera köp utifrån strikt ekonomiska incitament. Runt 50k kr (med installation och småmateriel på hobbykontot :) ) skulle kunna vara en ok kostnad.

Det dök upp prisvärda beg. celler på EF, så jag började titta på att bygga batteri själv. Kanske kunde man ändå få ihop ett batteri till rimlig kostnad?

Jag började med att kolla på BMS:er i tron att de borde gå att koppla till vilken laddare/inverter som helst (finns ju flera beg. på blocket t.ex.). Efter en del läsning visade det sig att det inte var självklart.

Jag hittade till slut iaf. att Victron Energy verkar kunna fungera bra med vissa BMS:er för DIY-batterier https://www.victronenergy.com/live/batt ... lity:start Victron verkar också göra grejer av hög kvalitet.

Jag mailade 123SmartBMS och fick följande: "Ett komplett 123-smart-BMS med för 4S celler med en dual-range (0-500A) strömsensor kostar 2 956,25 kr inkl moms eller ditto men med två strömsensorer (om vill att 123-smart-BMS appen visar solenergin separat) kostar 3 341,25 kr inkl moms För ett 16S system behöver du dessutom 11 extra slave kort som kostar 211,25 kr/st inkl moms"

Mailade även REC BMS om priser "2Q BMS med kablage, 5850:- ink moms/st Master Unit 10M, 3750:- ink moms, Kablage mellan 2Q units 90:-/st ink moms
Tillval: Wifi module, 2050:- ink moms, CAN kablage mellan Master unit och Inverter: 180:- ink moms, Shunt 100-500A, 750:- ink moms"

Batrium och boostech har priser på sina hemsidor.

Jag har tittat på victron i huvudsak som inverter/laddare, men ovan nämnda BMS:er ska fungera med andra fabrikat också.

För min del ser det svårt ut att få rimlig ekonomi i att investera i ett batteri för att minska tariff-kostnader, men förhoppningsvis kan detta vara anteckningar till nytta för andra som går i samma tankar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Blandade notiser om att bygga ett batteri för hembruk

Inlägg av Henry »

Inget jag själv kollat upp men vill man ha en hög med batterier till ett bra pris så är det nog mer fabrikerna i kina man skall luta sig åt. Men det finns även ett ställe i Holland https://www.nkon.nl som har bra pris på bulk batterier allt från ok kvalitet till väldigt bra men förstås dyrare där ju fler du köper desto billigare blir det, inom vissa gränser. Men ja du får sätta samman alla själv. sedan en lämplig BSM laddare för solcell eller nät eller vad det nu blir så borde det bli det samma men rimligtvis en bra del billigare.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Eller ett begagnat elbilsbatteri, så slipper man bygga den biten själv.
Det är många som håller på med sånt, exempelvis Dala: https://www.youtube.com/@DalasEVRepair/videos
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går ju med ja, om det går att få tag på med lätthet och inte kostar en arm och ett ben.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hette det inte att säkringsavgiften skulle försvinna och ersättas av effekttariffen ?
Skriv svar