Hemmagjord SMT maskin - Några frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Hemmagjord SMT maskin - Några frågor

Inlägg av SeniorLemuren »

H.O skrev: 26 december 2025, 15:26:33
Det finna alla möjliga sätt att med mjukvara försöka kompensera för dålig hårdvara men det är alltid bäst att ta bort grundproblemet istället.
Det fins ett mycket enkelt och billigt sätt att eliminera stegmissar om man har Nema17 eller Nema23 stegmotorer. Det är att komplettera dem med closed loop. Mycket enkelt. Jag testar just nu med Nema23. Det har hittills visat sig att jag kan köra motorerna mycket snabbare utan problem med MKS SERVON.
Länk till drivrar med closed loop.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Men detta borde väll alla gravyrlasrar ha?
Annars finns det risk att det inte blir helt exakt om man nu lovar 0.01mm precision.
H.O

Inlägg av H.O »

Den nedåtsenede kameran används HELA TIDEN när du "sätter upp" maskinen - utan en nedåtseende kamera blir det extremt jobbigt. När du kör ett jobb används den t.ex för lokalisering av fiducials på mönsterkortet eller för att identifiera hålen (och därmed var komponenten kan plockas) i standard tejp.

Alltså, det är inte så att du bör skippa nedåtseende kamera bara för att inte skall köra loose parts feeder.
Det kanske är glappt nån stans.
My point: Det får det inte vara, punkt.
Ingenting är perfekt, så klart, men du kan inte ha 1mm glapp och förvänta dig 0.1mm precision. Du kan inte ha det så att ett steg på motorn motsvara 0.01mm på ett ställe och 0.1 på ett annat inom maskinens arbetsområde, det säger dig självt.
Han använder sig av ett visionsystem endast.
Du menar att att han bara har en uppåtseende kamera? Hur vet du det?
Jag är rätt säker på att den nedåtseende kameran sitter "på baksidan" av huvudet.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Okej. Då förstår jag att kameran används för att korrigera positionen.
Jag antar att man behöver en rätt bra kamera då?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har kört closed loop steppers på min lilla fräsmaskin i snart fem år så jag har koll på dom.
Min poäng är att det löser inte dålig mekanik, slappa remmar, mekaniskt glapp, axlar som inte är vinkelräta osv osv osv.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag sitter och räknar lite på Ali nu.
Om man skulle köpa in del för del, av bra kvalité, så blir det ändå lika dyrt som MicroSMT.
750 dollar + 50 dollar i frakt.

Om jag tittar lite mera på MicroSMT:https://www.microsmt.com.cn/collections/all
Visst uppfattar du samma sak som mig. Alltså att alla matare får man skriva ut själv? Eller är det mer man måste skriva ut själv? Vad kan detta vara i så fall?

Det som jag ofta är rädd för är att om man köper något billigt och enkelt som sägs ha 0.01mm i precision. Sedan när man kör den så visar det sig att det blir lite glapp och den tappar position och det är ett enormt meckande.

Det är därför jag oftast värderar att köpa ett färdigt koncept.
Men samtidigt så kan det vara ganska kul att bygga eget från grunden. Av lärdomen alltså. :)
Senast redigerad av DanielM 26 december 2025, 17:16:22, redigerad totalt 2 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tolkar det som att du behöver skriva ut plastdetaljerna själv, det finns några smådelar till utöver matarna men du får skicka ett mail och fråga om du är osäker. Tänk på att $750 är för enbart maskinen, inga komponenter (motorer etc) till matare.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jasså? Inga motorer till matarna?
I detta fall har jag inte tänkt att använda matare, utan bara hållare där huvudet drar i remsan.

Så jag vill alltså endast ha en maskin som kan montera enstaka komponenter, men många. Detta gäller endast 0402 och 0603.
Om du tittar på dessa huvud för SMT: https://www.aliexpress.com/store/519003 ... match_sort

Vilka huvud har som kan både röra sig i Z-axel och C-axel? Som jag ser så kan endast vissa röra sig i Z-axel.
vespaman

Inlägg av vespaman »

DanielM skrev: 26 december 2025, 17:19:17 I detta fall har jag inte tänkt att använda matare, utan bara hållare där huvudet drar i remsan.
Hållare som huvudet drar i remsan är också en matare i detta sammanhang. Allt som håller i, kapslar eller på annat sätt tillhandahåller en eller flera kompoeneter är matare. Feeders.

Du kan titta på "stripfeeder", det är den enklaste och robust (kräver absolut toppkamera, men det kommer du vilja ha ändå, för annars går det ju inte att få någon noggrannhet alls). Men du måste själv pilla av skyddstejpen vart eftersom det "tar slut". Och man får vara ordentligt försiktig så att inte alla komponenter hoppar ur sina fickor. Det finns feeders som dras av nozzeln, men de är inte så poppis. (Finns en som är hyggligt poppis ("blinds feeder"), av Mark Maker, men den lämpar sig mer för prototypserier, inte om man har många kompoenter av samma). Men du kanske tänker på den typ av feeder jag har på min maskin? Det är en särskild solenoid som trycks ner och drar remsan. Det finns inga (vad jag vet) byggsatser eller egna konstruktioner som har denna typ av feeders.

En annan feeder som jag tror är rätt poppis är marks push pull feeder. Den kräver inga motorer alls, utan funkar genom att huvudet boxar till och drar en spak för att mata. Den får du såklart printa själv, och göra eventuella anpassningar till den maskin/ram du väljer. Gissar att alla feeders kräver hyggligt inställda 3d printrar &så.

Men gemensamt med alla DIY feeders är ju att du själv får se till att de funkar. Å andra sidan, själv är bäste dräng.
H.O

Inlägg av H.O »

You're all over the place man :-)

MicroSMT...det finns ju flera alternativ att lägga i kundvagnen.
1) Maskin ($750)
2) Maskin + (delar till) 10 feeders ($830)
3) Maskin + (delar till) 20 feeders ($910)
4) Maskin + (delar till) 30 feeders ($990)

Delar till är ju i detta fallet motorer, elektronik, skruv/mutter, fjädrar och annan mekanik förutom det du själv kan skriva ut med en 3D-printer. Det är så JAG tolkar informationen men DU måste fråga leverantören så att DU är säker på att DU förstår.

Om du inte ska använda några (automatiska) feeders så varför ojjar du dig så mycket över att behöva skriva ut delar till dom?

Samma sak när du browsar runt på AliExpress, många annonser har fler alternativa produkter, det gäller att läsa ordentligt.

De vanligaste hemmabyggena, skulle jag nog våga påstå, har ett huvud med en motor för Z. Denna motor hanterar två munstycken, antingen via en rem på så sätt att när ett munstycke går ner går det andra upp - och tvärt om eller via någon form av kam som påverkar det ena eller det andra munstycket som då båda har fjäderretur. Man får två Z-axlar för priset av en motor så att säga.

Varje munstycke har sin egen motor för rotation. Jag ser någon sådan bland annonserna du länkade, den kostar >3000:-
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag förstår.
Jag tror matarna är minsta problemet för mig. Största problemet för mig är att komma vidare :)

Ska man bygga egen eller köpa färdigt? Det är frågan.
Med tanke på att en SMT maskin verkar vara riktigt dyr.
Då kanske man ska köpa färdiga delar och sätta ihop efter behov.

Ja. Motor med rotation är liksom 3000 kr plus. Lägg även till gravyrmaskinen som är 1500 kr. Då är vi uppe i 4500 kr. Vad mer tillkommer ? Kamera? Kanske inte är det dyraste. Inge mer ?

Edit: Jag tittade även på hur stabil gravyrmaskinen var. Som jag misstänkte så bygger denna precision på hur hårt man har dragit åt skruvarna.
Som vi ser så har en vanlig PnP glidskenor medan gravyrmaskinen har hjul. Det kanske är därför?

Edit 2:
Jag tittade lite på PixiePlacer. Det är en DIY öppen PnP som har alla delar tillgängliga.

https://github.com/PixiePlacer/PixiePlacer

Att köpa delar från Ali, vilket är 100% möjligt. Ja, då menar jag alla delar i BOM-listan ovan.
Men det är betydligt dyrare än MicroSMT.
Köper jag en graveringslaser med vakuumpump, spänningsmatning 24V, PnP huvud, matarkort, 2 stycken kameror för datorseende. Då hamnar jag direkt under MicroSMT i kostnad.

Så bortsett från 3DPlacer v2, så är MicroSMT det billigaste alternativet.
vespaman

Inlägg av vespaman »

Jag tror inte det är en bra ide att köra med gummihjulslösningar. Tänk på att ditt huvud (alltså inte _ditt_ huvud :) ) kommer att väga en del, och tynga ner.
Så om du ska bygga själv, och utgå från någon laser, så utgå isf från en utan gummihjul. Men åter igen; glöm inte bort att du ger dig in på knepiga saker. Kanske du inte kommer i mål! Som vi skrivit tidigare, så är det många strandade projekt där ute.

Sedan tycker jag du ska slå 3dplacer v2 ur hågen - den finns ju inte, och dessutom är den ju rätt dyr, om du jämför med andra byggsatser (räknar dock inte med frakten, för den har jag inte koll på), om du jämför vad du får för pengarna.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jo. Jag har gjort djupa analyser kring hjulen för gravyrlasern.
Jag förstår nu varför alla PnP har glidskenor.

Så jag lutar mer och mer mot MicroSMT. Denna har 50 dollar i frakt.

Dom jag har tittat på är följande:
  • LumenPnP - Som MicroMST, tre gånger så dyr och dubbelt så fin.
  • NenoDen - Fullskalig produktion som är riktigt dyr
  • MicroSMT - Billig komplett byggsats. Krävs dock många inställningar innan man kan köra den
  • 3DPlacer v2 - Billigaste, men är ej lanserad på marknaden än
  • LY-K1-Pro - Lika dyr som LupenPnP
Ska kolla om MicroSMT kan montera 0402.
vespaman

Inlägg av vespaman »

DanielM skrev: 27 december 2025, 11:36:34 Dom jag har tittat på är följande:
  • LumenPnP - Som MicroMST, tre gånger så dyr och dubbelt så fin.
  • NenoDen - Fullskalig produktion som är riktigt dyr
  • MicroSMT - Billig komplett byggsats. Krävs dock många inställningar innan man kan köra den
  • 3DPlacer v2 - Billigaste, men är ej lanserad på marknaden än
  • LY-K1-Pro - Lika dyr som LupenPnP
Ska kolla om MicroSMT kan montera 0402.
En ganska bra lista. Men Neoden har lite olika maskiner, de mindre brukar folk försöka bygga om till OpenPnP, när de har kört den ett tag. Dock är det ju maskiner som funkar när du får hem dem, utan att du behöver göra speciellt mycket mer än att slå på strömbrytaren. :)
AFarco måste jag slå ett slag för, skulle jag köpa någon av kitmaskinerna, så skulle det nog bli en sådan. Men den blir nog för dyr för dig. Men väl värd en plats på listan. (Inte för att jag har sett den i verkligheten, men jag tycker den verkar ha färre svagheter än de andra listdeltagarna).

Om du ser en Lite Placer, beggad någonstans (billigt), så tror jag det kan vara en bra maskin. Enstånka, men många som konverterat dessa till OpenPnP. Verkar robust i sin enkelhet.

Alla kommer att behöva en hel del inställningar, gissar jag, för de använder alla OpenPnP, förutom NeoDen då, och den där LY K1 PRO, som kanske inte gör det. Dock skulle jag ändå gissa att de grundläggande inställningarna följer med, att utgå ifrån.
DanielM

Inlägg av DanielM »

vespaman skrev: 27 december 2025, 13:16:21 En ganska bra lista. Men Neoden har lite olika maskiner, de mindre brukar folk försöka bygga om till OpenPnP, när de har kört den ett tag. Dock är det ju maskiner som funkar när du får hem dem, utan att du behöver göra speciellt mycket mer än att slå på strömbrytaren. :)
AFarco måste jag slå ett slag för, skulle jag köpa någon av kitmaskinerna, så skulle det nog bli en sådan. Men den blir nog för dyr för dig. Men väl värd en plats på listan. (Inte för att jag har sett den i verkligheten, men jag tycker den verkar ha färre svagheter än de andra listdeltagarna).

Om du ser en Lite Placer, beggad någonstans (billigt), så tror jag det kan vara en bra maskin. Enstånka, men många som konverterat dessa till OpenPnP. Verkar robust i sin enkelhet.

Alla kommer att behöva en hel del inställningar, gissar jag, för de använder alla OpenPnP, förutom NeoDen då, och den där LY K1 PRO, som kanske inte gör det. Dock skulle jag ändå gissa att de grundläggande inställningarna följer med, att utgå ifrån.
Lite Placer, som kommer från Finland, är nedlagt. Ägaren lider av sämre hälsotillstånd och därmed har stängt sin affär.

Jag tror MicroSMT blir bra. Verkar vara många som använder den. Har dock inte sett någon info om 0402.
Skriv svar