Spela upp ljud på pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Spela upp ljud på pic

Inlägg av LaRdA »

Är det någon som har lyckats med att spela upp och in ljud på en pic som dom beskriver på http://centauri.ezy.net.au/~fastvid/picsound.htm
har försökt att få programmet att fungera men misslyckats.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Den erfarenheten jag har av pulsbreddsmodulerade D/A omvandlare är att det inte blev speciellt imponerande ljud. Använd en riktig D/A omvandlare istället. Finns både för SPI och databuss.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har också funderat på att experimentera med den där metoden. Men det har inte blivit mer än att fundera :humf:

Så, det blir inte så bra ljud som han lovar då?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag läste inte artikeln så noga, men det lades ner många ingenjörstimmar i det projektet jag jobbade i. Det blev aldrig speciellt bra, tycker jag. Dessutom kunde man höra processorn jobba i bakgrunden, p.ga. få jordpinnar på mikrokontrollern, vilket leder till spänningsfall i bondtrådarna p.ga. induktans i denna, samt snabba stig och falltider. Det var svårt att riktigt så bort detta. Med en riktig D/A omvandlare blir det bra.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har oxå haft planer på att göra något liknande så jag måste nog prova det här.
LaRdA: För mig funkar inte ENCODER.EXE , jag får bara ett svart fönster. Samma för dig eller?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Samma för mig..... :(
Skriv svar