Värt att köpa detta Oscilloskop?
-
John Eriksson
Värt att köpa detta Oscilloskop?
hej på Er alla.
Som rubriken säger är detta Oscilloskop värt att köpa se länk nedan.
https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... 06246478_1
synpunkter tas gärna emot.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Re: Värt att köpa detta Oscilloskop?
Vad ska du använda det till?
Det är imponerande med 2- kanaler och x-y display på ett så pass billigt oscilloskop, men frågan är hur väl det fungerar.
Jag rekommenderar att kolla youtube om någon testat det.
Det är imponerande med 2- kanaler och x-y display på ett så pass billigt oscilloskop, men frågan är hur väl det fungerar.
Jag rekommenderar att kolla youtube om någon testat det.
Som tidigare inlägg, vad är användningsområdet?
Specifikationen är högst oklar
Om det är 10MSa/s och 2.5kwfm/s så är det ju klart bättre och kan säkert vara användbart men om du ska köpa ETT skop så fundera på att skrapa ihop 1300:- och köp ett FNIRSI-1014D. Är det ett bra skop? Njae, men mycket bättre än SCO2.
Specifikationen är högst oklar
2.5kSa/s (om det stämmer) sätter ju vissa begränsningar50M 10Mhz Sampling Rate 2.5KSa/S Analog Bandwidth
Om det är 10MSa/s och 2.5kwfm/s så är det ju klart bättre och kan säkert vara användbart men om du ska köpa ETT skop så fundera på att skrapa ihop 1300:- och köp ett FNIRSI-1014D. Är det ett bra skop? Njae, men mycket bättre än SCO2.
-
John Eriksson
Hej.
Tack för era synpunkter. Har inte sökt på YT om detta instrument men jag skummade igenom några kommentarer på Ali och det verkade som att de flesta vart mycket nöjda. Vekar finns 381 kommentarer totalt och 8 eller om det var 9 har gett en stjärna. Säger kanske inte hela sanningen men ger dock en samlad bild.
Vet inte riktigt vad jag skall använda instrumentet till, men just nu så har jag lött ihop en Funktionsgenerator med en ICL8038 krets. som jag fick fellevererad i ett köp från Ali, se länk nedan.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... in_prod%3A
Skulle då vara intressant att se dessa pulser fyrkant, triangel och sinus som generatorn ger. Samt att det skulle vara intressant att se pulserna från mina stegmotordrivare och hur dessa förändras vid ändring av microsteg.
Mvh John Eriksson i Bollnäs
Tack för era synpunkter. Har inte sökt på YT om detta instrument men jag skummade igenom några kommentarer på Ali och det verkade som att de flesta vart mycket nöjda. Vekar finns 381 kommentarer totalt och 8 eller om det var 9 har gett en stjärna. Säger kanske inte hela sanningen men ger dock en samlad bild.
Vet inte riktigt vad jag skall använda instrumentet till, men just nu så har jag lött ihop en Funktionsgenerator med en ICL8038 krets. som jag fick fellevererad i ett köp från Ali, se länk nedan.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... in_prod%3A
Skulle då vara intressant att se dessa pulser fyrkant, triangel och sinus som generatorn ger. Samt att det skulle vara intressant att se pulserna från mina stegmotordrivare och hur dessa förändras vid ändring av microsteg.
Mvh John Eriksson i Bollnäs
Alltså man måste börja nånstans. Tror inte du kommer att ha några problem att se dessa signaler!
Som ASEA skriver, man måste börja någonstans. Om du sedan känner att du behöver något "bättre" så vet
du ju mera om vad som behövs av nästa skop och ditt första går säkert att sälja till någon som förstaskop.
Lycka till med ditt nya oavsett vilket det blir.
du ju mera om vad som behövs av nästa skop och ditt första går säkert att sälja till någon som förstaskop.
Lycka till med ditt nya oavsett vilket det blir.
Du kan buda på ett 20MHz på tradera för under hundra kronor https://www.tradera.com/item/1711/70839 ... cilloscope
Det intressanta är vad du skall använda det till, det avgör helt och hållet vilket Skope du skall köpa.John Eriksson skrev: ↑23 december 2025, 12:53:04 hej på Er alla.
som standard skop, nej
inte bandbredd nog, inga vred, på ett standard skop vill jag kunna ändra det mesta snabbt och smidigt för att kolla på detaljer, inte via knappar och menysystem
för att att ta med och kolla på långsamma signaler på ett ungefär, kanske
beror på vad man ska kolla på
inte bandbredd nog, inga vred, på ett standard skop vill jag kunna ändra det mesta snabbt och smidigt för att kolla på detaljer, inte via knappar och menysystem
för att att ta med och kolla på långsamma signaler på ett ungefär, kanske
beror på vad man ska kolla på
En av recensionerna träffade mina förutfattade meningar rätt bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Om du vill hamna en bit under 1000 kr så kan du kolla på detta. Litet bärbart med 2 kanaler, signalgenerator och, multimeter. 50 mHz. Någon testade det på youtube och det gav Ok. kurva upp till 46-47 mHz. Jag har köpt ett och är mycket nöjd. Priset är lite högre än det du frågade om men betydligt mer för pengarna.
Sorry gamla halvapan - men du menar väl MHz istället för mHz...?
50 millihertz blir en periodtid på 20 sek.
Kom att tänka på ett AoE-projekt som kunde spela upp långsamma förlopp på ett ordinärt katodstråleoscilloskop.
Undra vilket nummer det kan ha varit med i?
Kom att tänka på ett AoE-projekt som kunde spela upp långsamma förlopp på ett ordinärt katodstråleoscilloskop.
Undra vilket nummer det kan ha varit med i?
- SeniorLemuren
Jag antar nog att alla förstår, trots en lien bokstav på fel ställe. Dom som inte förstår ska nog inte ha ett oscilloskope alls.