Hur skarva strömsladd med värmekabel. Brand vid första försöket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Aeon369

Hur skarva strömsladd med värmekabel. Brand vid första försöket

Inlägg av Aeon369 »

Hej

Som rubriken lyder, kopplade ihop strömsladden med värmekabeln via presskopplingar, ganska omgående brann det i kabeln.
på bilden är det under den vita krympslangen skarvhylsorna sitter, där är dom först var för sig tejpade med eltejp.
Stället det brann på är tillverkarens egen krympslang, det verkar som att det är jordningen som brann.
Vad jag har lyckats efterforska så ska detta beror detta på dålig kontakt i presskopplingarna, då jag inte använt en riktig krymptång?
Såg även massa varningar på vad man ska och inte ska göra, alla varianter verkar säga emot varandra.

Så frågan är hur göra rätt på bästa sätt, köpa krymptång, lödhylsor, limhyslor, eller något annat?
Helst vattentät då en kabel är i brunnshålet ovanför vattenytan så väldigt fuktigt.

Tacksam om någon kunde bidra med lite kunskap.

20251222_214952.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur skarva strömsladd med värmekabel. Brand vid första försöket

Inlägg av TomasL »

Du får ta reda på vad för värmekabel det är, och leta reda på tillverkarens instruktioner.
Finns tyvärr inga andra sätt för att det skall bli bra.
Len Renberg

Inlägg av Len Renberg »

Jag har också värmekabel i vattenledningen och den blir inte hetare än att värmekabeln är fastskruvad i en vanlig kopplingsdosa som sitter bredvid y-kopplingen, så det är alltså ingen extra skarv i den installationen. (du kanske har för kraftig värmekabel, vattnet ska ju bara hållas över 0 grader!)
Aeon369

Inlägg av Aeon369 »

TomasL skrev: 22 december 2025, 23:03:59 Du får ta reda på vad för värmekabel det är, och leta reda på tillverkarens instruktioner.
Finns tyvärr inga andra sätt för att det skall bli bra.

Värmekabeln är en Kima K2 för dricksvatten.
Har letat febrilt efter instruktioner, verkar inte finnas.
Senast redigerad av Aeon369 22 december 2025, 23:25:37, redigerad totalt 1 gång.
Aeon369

Inlägg av Aeon369 »

Len Renberg skrev: 22 december 2025, 23:06:25 Jag har också värmekabel i vattenledningen och den blir inte hetare än att värmekabeln är fastskruvad i en vanlig kopplingsdosa som sitter bredvid y-kopplingen, så det är alltså ingen extra skarv i den installationen. (du kanske har för kraftig värmekabel, vattnet ska ju bara hållas över 0 grader!)
Den ska koppla på när det är max +5,
Det är nedan kabel.

http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/7/P ... 2%20SV.pdf
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför ringer du inte dem och frågar?
Aeon369

Inlägg av Aeon369 »

Försökte ringa dom idag, ingen svarar, kabeln brann igår.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Om det gått varmt på ett annat ställe än din skarv så kan jag inte se hur den skulle kunna orsaka det genom att vara dåligt utförd. Skulle du fått dålig kontakt när du pressat (eller vad du nu gjort) är det i din skarv det blir varmt, inte någon annanstans.

Om du kan ha orsakat felet genom att helt enkelt kopplat fel är väl däremot inte uteslutet.

Och som slutkläm får du skämmas över att koppla utan att göra rätt. Man klämmer inte kontakter för en 230V värmekabel utan ett riktigt verktyg. Jag har inget emot att lekmän gör eljobb som egentligen är behörighetskrävande, men då ska man f*n se till att göra rätt också och inte riskera liv och egendom.

Här har du exempelvis ett IP68-skarvstycke som du inte behöver mer än en skruvmejsel för att montera.

https://www.clasohlson.com/se/Kabelskar ... /p/36-6687
Aeon369

Inlägg av Aeon369 »

Nu är det så att jag är långt ute i skogen, ingen möjlighet att ta hit elektriker, behöver vatten över julen. Måste få till det på något sätt.
Nog om det.

Jag har kollat att jag faktiskt kopplade rätt och det är rätt kopplat med alla tre sladdarna.
Använde nedan skarvkopplingar, inte exakt just denna men samma variant.
https://batterikungen.se/batteri/18650- ... 28QAvD_BwE

Gällande länken du gav på IP68 skarvstycket, jag råkar ha exakt just denna från Classe hos mig, men den är till för mycket tjockare sladd 1,5mm2.
Menar du att det funkar som den ska, värmekabeln är ca 0,5mm2, kontaktytorna blir tveksamma känns det som med tanke på att det är skruvar som håller ihop?
Aeon369

Inlägg av Aeon369 »

Lite förtydligande.
Det var alltså vid den vita inner -isoleringen på värmekabeln som det började brinna, exakt vilken sladd låter jag vara osagt.
Det enda felet jag kom jag gjorde var att enligt tillverkarens instruktion så skulle jag ha skalat av den svarta isoleringen där röda pilarna pekar och satt på en medföljande krympslang.
Jag satte bara på krympslang på jord sladden.

Kan det ha gjort att det började brinna?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Nu var det några år sedan men en självreglerande värmekabel består av två isolerade ledare som vid jämna mellanrum är avisolerade. Där ledarna är avisolerad blir det en liten midja som man känner om man drar fingrarna längs kabeln. I kabel finns det sen en halvledande massa som skapar värmen och ändrar resistans beroende på temperatur (ej självreglerande har en tråd istället).
Så kapa värmekabeln en decimeter efter midjan, skala upp kabeln mot midjan tills du ser oisolerad koppar på ledarna. Skrapa/skär/klipp bort all värmematris efter midjan så den inte finns kvar och kan skapa värme. Nu har du en värmekabel som från midjan består av två ledare och en skärm som inte blir varm. Isolera och skarva in din gummikabel på valfritt sätt. Skulle tro att idag finns det värmekabel utan midjor men då bör det vara markerade skalmarkeringar tryckt på kabeln istället.
Senast redigerad av CPMS 23 december 2025, 08:18:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Brukar vara ungefär samma förfarande på värmekablar , jag har mest erfarenhet at t2.

Svårt att beskriva i ord men du kan nog hitta lite matnyttigt i instruktionen för Raychem (tidigare t2) https://www.e-nummersok.se/infoDocs/MON ... 939115.pdf

Typ BTV
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Där fanns ju en bra bild. Sa ju det var ett tag sedan jag höll på med värmekabel.

KTV har tråd och kan kapas vart som helst, tråden tas bort från uppskalningen.
BTV är självreglerande och kan kapas vart som helst, ta bort halvledaren mellan ledarna.
VPL har tråd och midja. Kapas efter midjan, skala upp fram till midjan och ta bort tråden.
HTV är självreglerande och kan kapas vart som helst, ta bort halvledaren mellan ledarna.
värmekabel.jpg
RoAd

Inlägg av RoAd »

Aeon369 skrev: 23 december 2025, 03:06:16 Nu är det så att jag är långt ute i skogen, ingen möjlighet att ta hit elektriker, behöver vatten över julen. Måste få till det på något sätt.
Nog om det.

Jag har kollat att jag faktiskt kopplade rätt och det är rätt kopplat med alla tre sladdarna.
Använde nedan skarvkopplingar, inte exakt just denna men samma variant.
https://batterikungen.se/batteri/18650- ... 28QAvD_BwE

Gällande länken du gav på IP68 skarvstycket, jag råkar ha exakt just denna från Classe hos mig, men den är till för mycket tjockare sladd 1,5mm2.
Menar du att det funkar som den ska, värmekabeln är ca 0,5mm2, kontaktytorna blir tveksamma känns det som med tanke på att det är skruvar som håller ihop?
Som sagt, jag tycker det är ok att göra sånt här själv om man kan göra det på ett säkert sätt. Det verkar du inte kunna och du skulle utbildat dig mer innan du satte igång.

Skarvstycket jag länkade till passar inte om ledararean är så liten. Då får man hitta andra alternativ. Wago 221 i kopplingsdosa hade fungerat.

Kopplingsstyckena du länkar till är också för 1.5mm2 så om det är den typen du använt så är de minst lika fel, och utan en riktig tång brukar det aldrig bli bra.

Aeon369 skrev: 23 december 2025, 04:00:13 Lite förtydligande.
Det var alltså vid den vita inner -isoleringen på värmekabeln som det började brinna, exakt vilken sladd låter jag vara osagt.
Det enda felet jag kom jag gjorde var att enligt tillverkarens instruktion så skulle jag ha skalat av den svarta isoleringen där röda pilarna pekar och satt på en medföljande krympslang.
Jag satte bara på krympslang på jord sladden.

Kan det ha gjort att det började brinna?
Då tror jag att du orsakat felet själv. Du kan inte lämna fas och nolla oisolerade jämte varandra. De har antagligen fått kontakt. Varför valde du att bryta mot instruktionerna och bara isolera skyddsjord (den ledare som allra minst behöver isoleras) ?

Var glad för att du bara satte eld på kabeln och inte hela
Aeon369

Inlägg av Aeon369 »

CPMS skrev: 23 december 2025, 04:32:20 Nu var det några år sedan men en självreglerande värmekabel består av två isolerade ledare som vid jämna mellanrum är avisolerade. Där ledarna är avisolerad blir det en liten midja som man känner om man drar fingrarna längs kabeln. I kabel finns det sen en halvledande massa som skapar värmen och ändrar resistans beroende på temperatur (ej självreglerande har en tråd istället).
Så kapa värmekabeln en decimeter efter midjan, skala upp kabeln mot midjan tills du ser oisolerad koppar på ledarna. Skrapa/skär/klipp bort all värmematris efter midjan så den inte finns kvar och kan skapa värme. Nu har du en värmekabel som från midjan består av två ledare och en skärm som inte blir varm. Isolera och skarva in din gummikabel på valfritt sätt. Skulle tro att idag finns det värmekabel utan midjor men då bör det vara markerade skalmarkeringar tryckt på kabeln istället.

Det var punk 3 i instruktionen jag missade, att skala inre isolering på ledarna och sedan punkt 4 sätta på krympslang.

Tekniskt sätt så var ledarna isolerade hela tiden, bara isoleringen var delad i mitten.
Så jag kan inte låta bli att undra, det började brinna där ledarna är isolerade i sin helhet, sista bilden, som dom är resten utav värmekabeln.
Där verkar den isoleringen duga, hur kommer det sig?
Skriv svar