Nytt Linux system - Supersnålt & superbilligt
Re: Nytt Linux system - Supersnålt & superbilligt
Jag har inte kommit så långt att jag har börjat planera så.
Det jag först vill göra är att få ett väl fungerande linux implementerat på kretskortet.
Där efter så ska jag börja titta hur jag kan optimera monteringsprocessen.
Jag funderar på att köpa in kanske en manuell PnP till att börja med.
Det jag först vill göra är att få ett väl fungerande linux implementerat på kretskortet.
Där efter så ska jag börja titta hur jag kan optimera monteringsprocessen.
Jag funderar på att köpa in kanske en manuell PnP till att börja med.
Det känns som att "Supersnålt & superbilligt" börjar glida dig ur handen.
- Electricguy
Tja, värdesätter man inte sin egna arbetstid så blir det ju billigt.
Skoj projekt! Snyggt.
Skoj projekt! Snyggt.
Jo jag tänkte även på P&P maskinen.
Jag har alltid sett på dom som meningslösa för DIY.
Man lär göra lite större serier (vilket man inte behöver normalt) för att få det hela att betala sig.
Jag har alltid sett på dom som meningslösa för DIY.
Man lär göra lite större serier (vilket man inte behöver normalt) för att få det hela att betala sig.
Det är fortfarande supersnålt och superbilligt.
Jag hamnar under 1000 kr för en prototyp i materialkostnad.
Men vad menar du med alla dessa DIY PnP? Är dom kassa?
Jag hamnar under 1000 kr för en prototyp i materialkostnad.
Men vad menar du med alla dessa DIY PnP? Är dom kassa?
Jag tänker så här: Man börjar få saker fungera först innan man börjar optimera.Electricguy skrev: ↑20 december 2025, 18:27:33 Tja, värdesätter man inte sin egna arbetstid så blir det ju billigt.![]()
Skoj projekt! Snyggt.
Nej jag menar att det är sällan man gör flera kort av samma sort.
I alla fall gäller det mig.
Då tjänar man knappt in tiden med att rigga feeders osv.
Tja, du köper en en pi för några hundralappar, så superbilligt är det ju inte.
Snarare rätt dyrt.
- Electricguy
Pi är ju dock en massproducerad produkt med en ganska enorm produktionslinje. Inte riktigt jämförbart med något egendesignat i prototypstadiet.
Mitt mål är att producera en enkortsdator för utbildningsysfte.
Målet är inte att använda den som PC. Webbläsare kommer jag jobba effektivt för att få den operera för strömning av data från youtube.
Annars så är målet att den ska vara strömsnål.
Detta är jag medveten om. Mitt mål är inte att göra en Pi.Electricguy skrev: ↑21 december 2025, 08:13:20 Pi är ju dock en massproducerad produkt med en ganska enorm produktionslinje. Inte riktigt jämförbart med något egendesignat i prototypstadiet.
En Pi är mer som en riktig dator som har en väldigt energikrävande processor.
Så min marknadsföring kommer inte vara samma som Pi.
I detta fall tänkte jag att jag vill ha endast standardmonteringar av "gruset", dvs 0402, 0603, 0805, 1206 samt 1210.
Det är dom som tar tid. Halvledare går väldigt fort.
Lite så här har jag tänkt till att börja med: https://www.aliexpress.com/item/1005006503235775.html
Vi hade en liknande "Kina-sugare" på det lokala Hacklabbet tidigare, men det var nog INGEN som tyckte den var särskilt användbar. Jag vet inte varifrån den hade kommit, men eftersom ingen ville använda den
sattes den på "fritt-att-ta"-bordet därifrån den försvann, och så vet jag inget om dens vidare öden.
Vi är många där som sysslar med ytmonterade. Vi har två fullt utrustade SMD-arbetsstationer med bl.a olika mikroskop, kolvar (lödning och avlödning), värmeugn och allsköns verktyg.
Några verkar använda sådana där sugpennor som har en inbyggd sugkolv med fjäder, men dom är nog inte många.
(I minuthandeln kostar sådana pennor faktiskt ungefär lika mycket som Kinapumpen du länkade till. Misstänker att de pennorna nog också är Made in China).
De flesta verkar ändå föredra pincett (även jag själv) fastän det inte heller är problemfritt. Ifall pincettgreppet slinter, så har man ett "gruskorn" till någonstans i rummet (
radie 3m+), och då får man nog räkna gruskornet förlorat. (Även om man någon gång till äventyrs hittar ett sådant gruskorn igen, så kan man ju ofta inte med säkerhet identifiera det ändå. Förutom kanske då motstånden.)
Jag vill ändå understryka, att jag varken rekommenderar eller avråder från att skaffa en dylik pump - jag återger bara våra erfarenheter från Hacklabbet.
sattes den på "fritt-att-ta"-bordet därifrån den försvann, och så vet jag inget om dens vidare öden.
Vi är många där som sysslar med ytmonterade. Vi har två fullt utrustade SMD-arbetsstationer med bl.a olika mikroskop, kolvar (lödning och avlödning), värmeugn och allsköns verktyg.
Några verkar använda sådana där sugpennor som har en inbyggd sugkolv med fjäder, men dom är nog inte många.
(I minuthandeln kostar sådana pennor faktiskt ungefär lika mycket som Kinapumpen du länkade till. Misstänker att de pennorna nog också är Made in China).
De flesta verkar ändå föredra pincett (även jag själv) fastän det inte heller är problemfritt. Ifall pincettgreppet slinter, så har man ett "gruskorn" till någonstans i rummet (
Jag vill ändå understryka, att jag varken rekommenderar eller avråder från att skaffa en dylik pump - jag återger bara våra erfarenheter från Hacklabbet.
Tackar för informationen.
Jag lyssnar väldigt mycket på folk som har erfarenhet om tidigare historik kring lödutrustning.
Jag har en komplett samling av pincetter av märket Rubis. Samlingen förvaras i sådan där "VHS"-låda med plats för varje unik pincett.
Där har jag alla möjliga storlekar.
Jag tänker så här: Kinasaker är normalt skräp. Materialet är billigt, burkigt, oftast klent byggt. Men går man upp i pris, då får man genast 5 gånger så bättre.
Angående vacuumpincetten så håller jag med dig att det är inte "bara suga fast" en 0402 och lyfta den. Jag tittar mycket på Youtube och det verkar som att många som håller på med vacuumpincetter så tar det ändå en lång tid. Det är alltså en ytterligare sak man måste bemästra i handen.
Vad tror ni om dessa då?
Jag lyssnar väldigt mycket på folk som har erfarenhet om tidigare historik kring lödutrustning.
Jag har en komplett samling av pincetter av märket Rubis. Samlingen förvaras i sådan där "VHS"-låda med plats för varje unik pincett.
Där har jag alla möjliga storlekar.
Jag tänker så här: Kinasaker är normalt skräp. Materialet är billigt, burkigt, oftast klent byggt. Men går man upp i pris, då får man genast 5 gånger så bättre.
Angående vacuumpincetten så håller jag med dig att det är inte "bara suga fast" en 0402 och lyfta den. Jag tittar mycket på Youtube och det verkar som att många som håller på med vacuumpincetter så tar det ändå en lång tid. Det är alltså en ytterligare sak man måste bemästra i handen.
Vad tror ni om dessa då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag lyfter på 0402 med liknande pincett som den nedre.
Jag hittade något på Ali som jag är nöjd med då spetsen inte böjdes trots att den var jäkligt spetsig (skall leta rätt på vad det var).
Bra stereomicroscope och spetsig pincett kommer man långt med utan att vara helt darr fri på handen.
Jag hittade något på Ali som jag är nöjd med då spetsen inte böjdes trots att den var jäkligt spetsig (skall leta rätt på vad det var).
Bra stereomicroscope och spetsig pincett kommer man långt med utan att vara helt darr fri på handen.
Är allt då på en remsa?
För dom pincetterna som jag visade, kan man inte plocka direkt ur från en remsa. Vilket är ett problem för mig. Jag måste alltså hälla ut komponenterna på ett papper för att kunna plocka upp dom med en pincett.
För dom pincetterna som jag visade, kan man inte plocka direkt ur från en remsa. Vilket är ett problem för mig. Jag måste alltså hälla ut komponenterna på ett papper för att kunna plocka upp dom med en pincett.
Det måste vi alla.
Som tur är är det ju lite avstånd på remsan, så det brukar inte vara problem att få ut rätt mängd.
Som tur är är det ju lite avstånd på remsan, så det brukar inte vara problem att få ut rätt mängd.