Vad finns det för erfarenheter i forumet?
Lekte lite med Meshy ikväll, pilligt att få den att göra nåt utan att behöva öppna börsen.
Inte för att jag inte är beredd på att betala för en fungerande tjänst.
Men den här, och andra verkar så otroligt inriktad på typ warhammer figurer.
Provade att lägga upp en bild på ett maskinskruvstycke...
Vad som kom ut påminde bara avlägset om vad som gick in... sas
Men det gick att få ner en .stl av den
Eftersom jag mest har tekniken till att göra saker jag har praktisk användning av så är fula gubbar och konstiga monster ingen hit
Image to 3d model tjänster
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Image to 3d model tjänster
Vectric EasyCarve, du får testa med fyra modeller, sen kostar det. 181 kr / månad, eller ca 1810 / år.
Du får tillgång till 7000 modeller.
Du måste regga dig på Vectric för att få tillgång. https://www.vectric.com/products/easycarve/
Jag har använt Vectric Aspire i många år nu, men just nu har jag inget behov av att göra 3D-saker så jag har ingen prenumeration på EAasyCarve
Du får tillgång till 7000 modeller.
Du måste regga dig på Vectric för att få tillgång. https://www.vectric.com/products/easycarve/
Jag har använt Vectric Aspire i många år nu, men just nu har jag inget behov av att göra 3D-saker så jag har ingen prenumeration på EAasyCarve
Rodin, alltså https://hyper3d.ai/ ger dej ju ett antal modeller utan att betala. Ocensurerat dessutom.
..Det är meningen att man inte ska kunna ladda ner modellen utan att betala, men klickar man på "edit mesh" kan man spara därifrån
Nåt annat som inte funkar är att mata in flera foton på samma sak, då måste man betala.
Jag skulle gärna hitta nåt lokalt program som gör samma sak och använder min dators CPU/GPU istället.
..Eller en helst fri eller i alla fall billigare tjänst online.
..Jag höll på att starta en sån häår tråd innan men kände att jag ville testa runt lite innan jag skrev
..Det är meningen att man inte ska kunna ladda ner modellen utan att betala, men klickar man på "edit mesh" kan man spara därifrån
Nåt annat som inte funkar är att mata in flera foton på samma sak, då måste man betala.
Jag skulle gärna hitta nåt lokalt program som gör samma sak och använder min dators CPU/GPU istället.
..Eller en helst fri eller i alla fall billigare tjänst online.
..Jag höll på att starta en sån häår tråd innan men kände att jag ville testa runt lite innan jag skrev
Min bror tipsade om den här appen.
Här är länken till Kiri:
https://www.kiriengine.app/
Finns som PC program också.
Inte provat ännu, men det verkar lite lovande
Här är länken till Kiri:
https://www.kiriengine.app/
Finns som PC program också.
Inte provat ännu, men det verkar lite lovande
Kiri bygger väl på många bilder dock ?
Jag installerade appen för ett tag sen men lyckades inte få till en fungerande "scan", men jag testade inte mer än med nån ljusstake i dålig ljus en gång..
Jag installerade appen för ett tag sen men lyckades inte få till en fungerande "scan", men jag testade inte mer än med nån ljusstake i dålig ljus en gång..
Vad "image to 3D" innbär beror väl rätt mycket på vilket objekt det handlar om?
Om det är ett 3-dimensionellt objekt så räcker väl knappast en bild? Om inte AI kan avgöra objektets form enbart baserat på en enda tvådimensionell bild.
Om det ens är möjligt. Vad finns på den del av objektet som inte syns på den endimensionella bilden.
Jag tar två lite extrema exempel.
3D-scanning följt av 3D-printning
Jag såg ett exempel på ett företag som jag besökte för lite sedan.
Det var en panel som ska sitta i en simulator. Den skulle ha rätt utseende, men har ingen funktion i den aktuella simulatorn.
Det här är inte den aktuella panelen, men kan tjäna som en illustration av hur den aktuella panelen, ungefär, var utformad.
Originalet 3D-scannades. Resultatet 3D-printades.
2D-registrering följt av 3D-printning
Jag ska försöka laga mina trasiga glasögonbågar, så att jag har något tills jag får nya.
Från tidigare försök att laga bågar har jag identifierat problemet att hålla delarna på plats medans epoxyn torkar.
Min tanke var då att göra en jigg som håller delarna på plats tills epoxyn håller ihop delarna.
Jag gjorde så här.
1. Tog en bild på bågen, när jag höll delarna på plats.
2. Använde polygonzone för att:
(a) Läsa in bilden.
(b) "Spåra" konturen till en polygon som beskriver den form som jiggen ska ha.
(c) Spara polygonen som en array av koordinater.
3. I OpenSCAD tog jag in polygonen och skalade den till att bli en passande jigg.
4. 3D-printade i PLA på Ender 3.
polygonzone finns på Github.
https://github.com/roboflow/polygonzone
Min jigg. /π
Om det är ett 3-dimensionellt objekt så räcker väl knappast en bild? Om inte AI kan avgöra objektets form enbart baserat på en enda tvådimensionell bild.
Om det ens är möjligt. Vad finns på den del av objektet som inte syns på den endimensionella bilden.
Jag tar två lite extrema exempel.
3D-scanning följt av 3D-printning
Jag såg ett exempel på ett företag som jag besökte för lite sedan.
Det var en panel som ska sitta i en simulator. Den skulle ha rätt utseende, men har ingen funktion i den aktuella simulatorn.
Det här är inte den aktuella panelen, men kan tjäna som en illustration av hur den aktuella panelen, ungefär, var utformad.
Originalet 3D-scannades. Resultatet 3D-printades.
2D-registrering följt av 3D-printning
Jag ska försöka laga mina trasiga glasögonbågar, så att jag har något tills jag får nya.
Från tidigare försök att laga bågar har jag identifierat problemet att hålla delarna på plats medans epoxyn torkar.
Min tanke var då att göra en jigg som håller delarna på plats tills epoxyn håller ihop delarna.
Jag gjorde så här.
1. Tog en bild på bågen, när jag höll delarna på plats.
2. Använde polygonzone för att:
(a) Läsa in bilden.
(b) "Spåra" konturen till en polygon som beskriver den form som jiggen ska ha.
(c) Spara polygonen som en array av koordinater.
3. I OpenSCAD tog jag in polygonen och skalade den till att bli en passande jigg.
4. 3D-printade i PLA på Ender 3.
polygonzone finns på Github.
https://github.com/roboflow/polygonzone
Min jigg. /π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eftersom det är AI så gissar den sej ju till resten, vilket kan bli bra och dåligt..
Exempelvis om du har en bild på ett människohuvud vet den ju hur det borde se ut på andra sidan.
Denna gjorde jag åt en bekant, baserad på en skalmanbild hittad på nätet..
Blev ju rätt bra, men kollar man baksidan..
..Så blev det ju fel, eftersom den bara gissar hur mönstret på skalet ska fortsätta.
Även hatten blev ju lite märklig.
Hade man betalat och haft en bild på skalman bakifrån hade den ju kunnat lägga ihop bilderna och det hade (troligen) blivit bättre.
Exempelvis om du har en bild på ett människohuvud vet den ju hur det borde se ut på andra sidan.
Denna gjorde jag åt en bekant, baserad på en skalmanbild hittad på nätet..
Blev ju rätt bra, men kollar man baksidan..
..Så blev det ju fel, eftersom den bara gissar hur mönstret på skalet ska fortsätta.
Även hatten blev ju lite märklig.
Hade man betalat och haft en bild på skalman bakifrån hade den ju kunnat lägga ihop bilderna och det hade (troligen) blivit bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.