Breadboard, vad kan det vara som gubben har försökt att bygga?
-
EPG
- Tidigare pellebeefmaster
- Kontakt:
Breadboard, vad kan det vara som gubben har försökt att bygga?
Jag övertog en massa grejer från ett dödsbo för ganska så många år sedan, bland annat breadboarden på bilden nedan.
Det är alltså en 74HCT4514 ihopkopplad med 20st lysdiodrar med 220ohms resistorer i serie.
Utöver detta så sitter det en 4011 kopplad med några polykondensatorer och en potentiometer samt en 4029 som även är ihopkopplad med 4 av de 20 lysdiodrarna jag nämnde tidigare även på denna IC så sitter det en polykondensator.
Slutligen så sitter det en BUZ11 MOSFET som inte riktigt verkar vara inkopplad helt men stift 1 är ihopkopplat i serie med en elektrolytkondensator till anoderna på 16 av de 20 lysdiodrarna.
Det jag undrar är vad ni tror att det kan vara som gubben som hade grejerna kan ha försökt att bygga?
Är det mer utförliga detaljer ni undrar över hur det är kopplat för att kunna svara på min fråga så bistår jag gärna.
Utöver detta så sitter det en 4011 kopplad med några polykondensatorer och en potentiometer samt en 4029 som även är ihopkopplad med 4 av de 20 lysdiodrarna jag nämnde tidigare även på denna IC så sitter det en polykondensator.
Slutligen så sitter det en BUZ11 MOSFET som inte riktigt verkar vara inkopplad helt men stift 1 är ihopkopplat i serie med en elektrolytkondensator till anoderna på 16 av de 20 lysdiodrarna.
Det jag undrar är vad ni tror att det kan vara som gubben som hade grejerna kan ha försökt att bygga?
Är det mer utförliga detaljer ni undrar över hur det är kopplat för att kunna svara på min fråga så bistår jag gärna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Breadboard, vad kan det vara som gubben har försökt att bygga?
4029 är en binärräknare. 4514 är en 4-till-16-avkodare med nån slags latch/strobe-ingång. 4011 är fyra NAND-grindar.
4011 lär fungera som en oscillator, potten ställer frekvensen, 4029 räknar 0-15 och 4514 avkodar detta, så att man får ett rinnande ljus med 16 LED. De återstående fyra LED visar värdet binärt. Risken är att dessa LED drar så mycket ström att logiknivåerna blir för dåliga för att 4514 ska bli nöjd.
Kolla så att + och jord är ihopkopplade vettigt på alla kretsar och att alla ingångar är anslutna till något, och lägg sen på 5V (t.ex. från USB-laddare ifall du inte har nån annan källa) och se vad som händer.
OBS att 40xx-seroiens kretsar går extremt lätt sönder om de inte förvaras ESD-skyddat eller man befinner sig i en monsun/bastu. Eller snarast de går extremt lätt sönder om de är tillverkade förr; vet inte om de nyare håller lite bättre. Dvs om kretsen inte verkar fungera och/eller om den drar mycket ström så är risken att kretsarna är steka.
OBS också att alla ingångar måste anslutas på 40xx-kretsar. Om endast en grind används på 4011 så kanske den grinden fortfarande fungerar men det är stor risk att övriga grindar har stekts om strömmen slagits på.
4011 lär fungera som en oscillator, potten ställer frekvensen, 4029 räknar 0-15 och 4514 avkodar detta, så att man får ett rinnande ljus med 16 LED. De återstående fyra LED visar värdet binärt. Risken är att dessa LED drar så mycket ström att logiknivåerna blir för dåliga för att 4514 ska bli nöjd.
Kolla så att + och jord är ihopkopplade vettigt på alla kretsar och att alla ingångar är anslutna till något, och lägg sen på 5V (t.ex. från USB-laddare ifall du inte har nån annan källa) och se vad som händer.
OBS att 40xx-seroiens kretsar går extremt lätt sönder om de inte förvaras ESD-skyddat eller man befinner sig i en monsun/bastu. Eller snarast de går extremt lätt sönder om de är tillverkade förr; vet inte om de nyare håller lite bättre. Dvs om kretsen inte verkar fungera och/eller om den drar mycket ström så är risken att kretsarna är steka.
OBS också att alla ingångar måste anslutas på 40xx-kretsar. Om endast en grind används på 4011 så kanske den grinden fortfarande fungerar men det är stor risk att övriga grindar har stekts om strömmen slagits på.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Väldigt likt detta bygge.
http://madmodders.se/moddningar/knightrider/index.php
Men jag har en SN74154N som multiplexer istället
Eftersom det bara är en lysdiod i taget som lyser är det väldigt onödigt med ett motstånd till varje.
Eftersom det bara är en lysdiod i taget som lyser är det väldigt onödigt med ett motstånd till varje.
Det är å andra sidan en bra vana att alltid ha separat, på ett breadboard kan man ju dessutomm ersätta jumpers med motstånd så..
-
alexanderson
För lite variation bygg om den till en modulo 16 Johnson räknare !
-
EPG
- Kontakt:
Tack för tipsen!
Det blir nog bara att dokumentera hur det är kopplat och sen plocka ihop komponenterna och sortera in dem bland övriga elektronikkomponenter jag har liggande.
Men bra att veta att det finns delar ifall man väljer att bygga nåt liknande någon gång. Är nån komponent ESD-skadad så får man ju ta det då bara.
Det blir nog bara att dokumentera hur det är kopplat och sen plocka ihop komponenterna och sortera in dem bland övriga elektronikkomponenter jag har liggande.
Men bra att veta att det finns delar ifall man väljer att bygga nåt liknande någon gång. Är nån komponent ESD-skadad så får man ju ta det då bara.
-
EPG
- Kontakt:
Intressant, som konsult så får man ju uppdrag på olika företag och nyligen så var jag på ett ställe där det blev lite tid över i slutet på tiden för uppdraget och arbetsledaren tyckte då att jag skulle sortera elektronikkomponenter. Det hade nämligen tidigare kommit in lådvis med komponenter från en anläggning som hade lagts ner och detta skulle nu sorteras in i det befintliga komponentförrådet. Vissa komponenter fanns det nu dubbelt av så de var ju enkelt att bara sortera in på rätt plats men sen så fanns det andra som jag fick skapa plats för. Tillslut upptäckte vi att utrymmet började ta slut så jag sa till att de fick beställa hem fler ESD-lådor och när vi ändå gjorde det så köptes det hem rejält många också så att komponenter som tidigare hade legat i grå plastlådor nu istället fick ligga i motsvarande fast med ESD-skydd. Passiva komponenter och lysdioder med mera fick ligga kvar i de grå men IC-kretsar, transistorer, OP-förstärkare, spänningsregulatorer med mera hamnade i ESD-askar.MiaM skrev: ↑18 december 2025, 06:45:31 OBS att 40xx-seroiens kretsar går extremt lätt sönder om de inte förvaras ESD-skyddat eller man befinner sig i en monsun/bastu. Eller snarast de går extremt lätt sönder om de är tillverkade förr; vet inte om de nyare håller lite bättre. Dvs om kretsen inte verkar fungera och/eller om den drar mycket ström så är risken att kretsarna är steka.
Bland IC-kretsarna fanns det drösvis med både CMOS (40xx) och TTL (74xx)-kretsar och de låg som sagt inte i ESD-lådor tidigare, däremot så låg det en "matta" med svart gummiaktigt skum i botten som benen var nedtryckta i.
Jag brydde mig inte så mycket om huruvida dessa komponenter hade hanterats tidigare utan tänkte mer på att de skulle ligga förvaras skyddade framgent istället men vad tror ni?
Är det stor risk att många av dessa var kassa redan innan jag sorterade in dem?
-
EPG
- Kontakt:
Intressant sida, jag fastnade för lådan med VFD-display som du hade byggt.MadModder skrev: ↑18 december 2025, 07:09:49 Väldigt likt detta bygge.
Hur har du programmerat denna?
Jag har några VFD:er som kommunicerar med parallellinterface, alltså det är 4x2 linjer så det blir (4x4)x(4x4), alltså 16x16. Om man nu tänker sig en ASCII-tabell där det är 16 vertikalt och 16 horisontellt så får man plats med 256 olika tecken.
Jag har lyckats skriva mitt namn och lite sånt genom att med Arduino manuellt sätta olika utgångar men finns det nåt smidigare sätt att göra det?
Jag tänker mig att det finns något färdigt bibliotek eller liknande så man kan skriva i klartext istället så omvandlar det texten till ASCII istället?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det där är en rs232-historia jag (med flera) fick tag i via det gamla [H]ardforum har jag för mig, och sen ett litet samköp genom en gammal elektronikforumetmedlem som lämpligt nog var i USA vid tillfället. Det var nåt slags överskott från medicinsk utrustning. Kopplas med tre tåtar till datorns serieport (ja, gammalt
) och sen hade jag ett LCD-program rullandes på datorn.
Just datorstyrningen verkar jag ha glömt att ta upp i artikeln.
Minns inte vad jag använde, Kanske LCD smartie, eller jalcds.
Just datorstyrningen verkar jag ha glömt att ta upp i artikeln.
Minns inte vad jag använde, Kanske LCD smartie, eller jalcds.
Sitter dom i ESD-skum skulle jag inte oroa mej alls.EPG skrev: ↑18 december 2025, 13:22:47
Bland IC-kretsarna fanns det drösvis med både CMOS (40xx) och TTL (74xx)-kretsar och de låg som sagt inte i ESD-lådor tidigare, däremot så låg det en "matta" med svart gummiaktigt skum i botten som benen var nedtryckta i.
Jag brydde mig inte så mycket om huruvida dessa komponenter hade hanterats tidigare utan tänkte mer på att de skulle ligga förvaras skyddade framgent istället men vad tror ni?
Är det stor risk att många av dessa var kassa redan innan jag sorterade in dem?