Inkoppling av brytare till såg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JesperS

Inkoppling av brytare till såg

Inlägg av JesperS »

Hej!
Har lyckats röra till det något, har haft en bordssåg som länge strulat då magnetbrytaren inte har hållit strömmen så har varit tvungen att hela tiden hålla in knappen för att köra sågen :?

Bestämde mig till sist nu för att laga sågen och skickade efter en likadan brytare (trodde jag). Men såg nu att den jag hade var 6 stift medans jag köpt en med 5 stift.

Den gamla brytaren var kopplad NO på fas och nolla, som vid utgångarna sedan har en kondensator sitter parallellt för att sedan via blå/brun kabel gå till motor. Det som förvirrar mig är att det från motorn även kommer grå/svart ledare som är kopplade NC över brytaren. Är det någon som har en uppfattning av vad dessa gör, är det för starten av motorn? Nya brytaren saknar nämligen dessa stift men har en ingång A1 för underspänningsskydd, jag misstänker att denna ingång inte ska användas? :humm:

Bifogar bilder på brytarna.

Vänliga hälsningar Jesper
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Inkoppling av brytare till såg

Inlägg av CPMS »

Killgissning utan garanti 🙂
Utifrån det lilla man ser och kan läsa ut:
Stift 3 och 7 är troligen fas och nolla in via överströmskyddet.
Stift 4 och 8 går vidare till motorlindningen, och där ligger även kondensatorn inkopplad över dessa två.
Stift 1 och 2 verkar vara kopplade till en separat bromslindning i motorn, som vid kortslutning används för att bromsa klingan när brytaren släpper.
Nollspänningsspolen (undervolt-release) matas internt från stift 4–8 när man trycker in startknappen, och ser till att brytaren släpper vid strömavbrott.

Ska du ersätta den här 6-poliga DKLD-brytaren med den nya 5-poliga brytaren så tappar du bromsfunktionen, eftersom det inte finns någon motsvarande 1–2-kontakt för bromslindningen.

Den nya brytaren har dessutom en extra anslutning märkt A1, vars funktion inte går att avgöra utifrån symbolen. För att veta vad A1 faktiskt gör och hur (eller ens om) den ska anslutas krävs tillverkarens datablad eller kopplingsschema.

Så längre än så här går det tyvärr inte att ge några säkra råd om inkoppling av den nya brytaren.

Personligen skulle jag antingen försöka få tag på samma typ av DKLD-brytare som satt där från början, eller be leverantören om datablad/kopplingsschema för den nya brytaren innan jag kopplar in den. En såg utan fungerande nollspänningsutlösning och broms är rätt olustig ur säkerhetssynpunkt.
JesperS

Re: Inkoppling av brytare till såg

Inlägg av JesperS »

Hej igen, tack för svar!

Har gjort lite försök nu och din killgissning ser ut att stämma rätt bra! :D

Grå/svart kabel verkar kortsluta motorlindningen så den bromsar. Om jag kopplar isär kablarna, startar motorn och sedan stänger av så varvar den betydligt mer. Lägger jag sedan ihop grå/svart så bromsar den väldigt kraftigt.

Får vänta och se hur nyköpta knappen beter sig eller om jag behöver leta rätt på samma som satt.
Skriv svar