Guldåtervinning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Guldåtervinning

Inlägg av Glenn »

Nej, det ser jag faktiskt inte, däremot syntes det tydligt att det var precis sådana dubbelkoax som jag trodde det var.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Glenn skrev: 8 december 2025, 08:46:07 Dom där komntaktdonen på bilden, visst är det två koaxkontakter i alukåpa ? ..vi har en massa sådana på jobbet, tror det är nokiautrustning, i drift dock :)
Jo, koaxer stora som rca-kontakter. Jag har även sett mindre varianter när jag var på besök hos en återvinnare i England.

Jag tror att det är pcm-förbindelser. Det finns även motsvarande kablar med både hona eller hane i ändarna.
En del står det Ericsson på men jag har sett 3-4 olika varianter på kontakt så det var nog många som tillverkade dom där. Några kablar jag fick in hade datumkod och dom var från 70-talet.
Som jag fattar det så hör dom till kopparnätet och det släcks ju ner nu så jag hoppas på att fler ska dyka upp.
Jag köper dom gärna om det blir skrot av dom. 😉
Hmmm... Jag bör nog starta en köpes-tråd på rätt plats så jag inte kapar den här tråden helt. 😎

Jag grävde lite i lådorna och hittade dom här.
20251208_132020 pcm-kontakter.jpg
Två med mätuttag och två utan. I mitten ligger en Ericsson, den är inte så vanlig men dyker upp nu och då. På bilden ser den mörk ut men det är bara för att den reflekterade blixten så bra.

/Göran
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av G_Axelsson 8 december 2025, 13:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag jobbar ju i en bransch där man kör gamla grejer i drift länge, så det är inte alls otroligt att det är 70-tal :)
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Kablarna bryr sig ju inte om det är analogt eller digitalt det som kommer.
När jag var i det militära fanns analoga bärfrekvens överföringar och digitala pcm-överföringar med 2 Mbit. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur kontaktdonen såg ut.

Så kabelstammen blev kvar medans ändutrustningen byttes ut. Även mellanortsförstärkare uppgraderades eller byttes ut beroende på vad som gick i kablarna. Men nu driver jag från ämnet.

/Göran
Skriv svar