Vad är detta för sensortyp? Robotprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Vad är detta för sensortyp? Robotprojekt

Inlägg av quizz_kid »

Hej

Jag går i tankar på att bygga en enklare robot baserad på en robotdammsugare. Tanken är att den skall åka runt i en lokal, och jag vill såklart inte att den skall åka in i hinder/väggar/människor/dyl.

Min dammsugare är en Roborock Q5 Pro, och den använder vad jag antar är en typ av standard bump-switch. Dammsugaren åker in i saker och byter sedan riktning.
Jag vill nu att den skall stanna innan den åker in i saker och funderar på om man skulle kunna använda en avståndsmätare(ultraljud) med Arduino eller liknande, så att den registrerar hinder på kortare avstånd istället.
Jag öppnade upp dammsugaren och grävde mig fram till pcb. I bildlänken nedan ser ni en liten mekanisk plastarm som baktill skjuts in och ur någon typ av sensor antar jag?

https://files.fm/u/xtngusp4z4

Grön markering är plastarmen som åker in och ur sensorn - Blå markering är själva sensorerna

Vad detta är för typ av sensor/switch? Och tror ni det går att byta ut denna mot en avståndsmätare eller liknande?
Jag önskar såklart att kunna ta vara på dammsugarens egna programvara och bara byta sensortyp.

Tacksam för svar
Gimbal

Re: Vad är detta för sensortyp? Robotprojekt

Inlägg av Gimbal »

"Min dammsugare är en Roborock Q5 Pro, och den använder vad jag antar är en typ av standard bump-switch. Dammsugaren åker in i saker och byter sedan riktning."

Nu skojar du väl ändå?
En Roborock Q5 är ju bra mycket mer avancerad än så, den har ju en roterande laseravståndsmätare (LIDAR) som den använder för att kartlägga hela huset om den får. Kartan ser du ju i mobilappen.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Sällan eller snarare aldrig den kör in i saker. När den går runt bordsben kan den känna sej för med en sensor.
Roborock q revo maxv, mycket bra, har inte varit så rent på golvet sedan golvet lades in.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Jo, jag vet att den har mer än bumpsensor.. cliff, Lidar etc. Men det var inte kartläggning eller annat jag behövde hjälp med. Min Q5 PRO kör in i hinder hela tiden, och efter viss efterforskning verkar de flesta robotsugare göra detsamma, vissa modeller mindre, vissa modeller oftare, såklart. Jag vill, om möjligt, att den ska kunna registrera folk som rör sig i rummet framför den, på kanske någon meters avstånd, så att den hinner stanna för att sedan byta riktning.

Om detta redan finns hos robosugare som funktion hade det ju vart perfekt, men hittar inget sådant.. det finns säkert andra lösningar, men gärna inget som innefattar programvaruhack och dyl (inte alls mitt område)
ASEA

Inlägg av ASEA »

Alltså detta är ju proprietära prylar, inte så lätt att hacka eller modifiera om man inte redan har gedigen kunskap inom både elektronik och programmering.

Bättre och enklare att bygga nåt eget från grunden med tex en PI.
Det finns ju hur mkt prylar och exempel som helst för detta på nätet inkl en massa youtubevideos att lära sej ifrån.

Raspberry PI´s officiella tidning är gratis att ladda ner, utom senaste nr.
Har kan man få en massa inspiration och ideer.
https://magazine.raspberrypi.com/

Finns även mkt böcker i ämnet, att köpa och/eller ladda ner.
https://www.google.com/search?q=raspber ... e&ie=UTF-8

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Min Q5 Pro går bara in i saker för att bekräfta avståndet när normalt inte lidarn kan se det, om det tex är en sak som är nästan lika hög som roboten och som precis inte går upp till lidarn i toppen, så vet den inte om att den saken finns där och kommer garanterat att åka in i den för att bekräfta var den är och det gör alla liknande robotar och som är helt normalt allt beroende på vad som finns där den städar förstås. Den har sensorer framtill som märker av när det är något väldigt nära framför den om inte lidarn kunnat sett det innan och kan bumpa till för att veta exakt avstånd om den inte har något annan referens från lidarn.

Ställer jag mig framför den när den kör rakt så går den runt mig när den kommer nära utan att röra vid mig, ja den kan köra över tårna och lite av foten eftersom inte lidarn inte kan se detta så det är ju inte så konstigt. Den går runt saker saker som är klart synliga för lidarn men om inte så bumpar den ofta till för att veta. Har inga problem med något som den gör då jag tycker allt den gör är helt logiskt och inget jag stör mig på ett dugg.

Det på bilden är sedan en helt vanlig läsgaffel som tex registrerar om du tagit ut sopbehållaren på den, det är en digital av och på komponent och har inte något med distansmätning att göra. Bump systemet använder mikroswitchar.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

ASEA skrev: 7 december 2025, 19:01:50 Alltså detta är ju proprietära prylar, inte så lätt att hacka eller modifiera om man inte redan har gedigen kunskap inom både elektronik och programmering.

Bättre och enklare att bygga nåt eget från grunden med tex en PI.
Det finns ju hur mkt prylar och exempel som helst för detta på nätet inkl en massa youtubevideos att lära sej ifrån.

Raspberry PI´s officiella tidning är gratis att ladda ner, utom senaste nr.
Har kan man få en massa inspiration och ideer.
https://magazine.raspberrypi.com/

Finns även mkt böcker i ämnet, att köpa och/eller ladda ner.
https://www.google.com/search?q=raspber ... e&ie=UTF-8

Ska def kolla in detta, ser ju lovande simpelt ut.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Henry skrev: 7 december 2025, 21:48:54 Min Q5 Pro går bara in i saker för att bekräfta avståndet när normalt inte lidarn kan se det, om det tex är en sak som är nästan lika hög som roboten och som precis inte går upp till lidarn i toppen, så vet den inte om att den saken finns där och kommer garanterat att åka in i den för att bekräfta var den är och det gör alla liknande robotar och som är helt normalt allt beroende på vad som finns där den städar förstås. Den har sensorer framtill som märker av när det är något väldigt nära framför den om inte lidarn kunnat sett det innan och kan bumpa till för att veta exakt avstånd om den inte har något annan referens från lidarn.

Ställer jag mig framför den när den kör rakt så går den runt mig när den kommer nära utan att röra vid mig, ja den kan köra över tårna och lite av foten eftersom inte lidarn inte kan se detta så det är ju inte så konstigt. Den går runt saker saker som är klart synliga för lidarn men om inte så bumpar den ofta till för att veta. Har inga problem med något som den gör då jag tycker allt den gör är helt logiskt och inget jag stör mig på ett dugg.

Det på bilden är sedan en helt vanlig läsgaffel som tex registrerar om du tagit ut sopbehållaren på den, det är en digital av och på komponent och har inte något med distansmätning att göra. Bump systemet använder mikroswitchar.
Jag undrar varför min Q5 åker in i mig när jag ställer mig ivägen, kanske är något fel på min lidarsensor då. Den borde ju se mina ben. Får testa att ta isär den imorn och rengöra lite.

Tack för svar gällande komponent. Jag vet att de inte har något med distansmätning att göra, men de två läsgafflarna var det enda jag hittade direkt kopplade till bumpern, föruton de fyra cliff-sensorena undertill. Jag hittade def inga mikrobrytare där, så jag antar att Q5 använder optik istället för mikrobrytare?

Om läsgafflarna bara är av/på så borde man väl kunna ersätta dem med två arduinodrivna avståndsmätare, eller har jag fel där? Så att den tror att den åkt in i något innan skadan är skedd.

För även om jag får lidarn att funka så kommer jag inte kunna justera känsligheten/avståndet? Men jag skall kika lite på att bygga något eget från grunden kanske.
Skriv svar