Mata UV stralning (fran solen)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Mata UV stralning (fran solen)

Inlägg av arte »

Hej,

Jag skulle vilja gora en grej som kan mata den nuvarande mangden UV stralning fran solen och pa sa satt rakna ut ett UV index.

Jag har inte hittat nagon sensor som enbart ar for UV ljus utan for anvanda nagon fotodiod som funkar pa UV omradet.
Jag har altsa tankt foljande.

Sol -> Filter (thorlabs.com) -> fotodiod -> Pic -> Display

Nackdelen ar att filterna verkar vara sa dyra, nagon som har nagot annat forslag???
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Två sensorer, en med uv-blockerande filter, en utan. Subtrahera.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Precis - Men lite bökigare än så om du skall vara nogrann. En fototransistor har olinjär respons beroende på våglängden. Titta exempelvis på ELFA 75-205-88 för ett exempel.

MEN - för en enkel mätare (för att ta ELFA-fototrissan som exempel) så kan du köra en med och en utan UV-filter och multiplecera Skillnaden med ungefär 2,5 så ligger du ungefär skapligt. En annan metod är att ha en justerbar korrektion och sedan kalibrera fram rätt värde med en inlånad spectrometer.

Du kan också "kalibrera" emot givna index i UV-rapporter. hur som helst så får du ett skapligt relativt instrument/indikator så ände visar ungefär hur det ligger till.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Henrik skrev:Två sensorer, en med uv-blockerande filter, en utan. Subtrahera.
Inte lätt att få ut något vettigt med små summerade skillnader om UV-andelen bara står för några % av den totala ljusinfallet...

Du kommer att få jaga skillnader på flera decimaler bort i de resulterande värdena och det hela blir högst osäkert.

Du måste ha glas som tar bort huvudelen av dom vanliga strålarna och släpper igenom bara UV-strålning - och närmast jag kan tänka mig vid sidan av dyra proffesionella filter är nog 'svart' koboltglas som används i kvarts/svartlampor och lysör för UV-ljus på discotek och för att kolla äkthet på sedlar och pass.

tjacka en sådan lysrör/glödlampa och slå sönder glaset och ta en stor flisa å prova, vetja - eller limma fast fototrissa ljustätt mot glaset på röret/lampan som det är - tror inte att det är någon större skillnad om det går igenom en eller två lager glas i dom här fallen - har för mig att man kan köpa 8W rör för sedelcheck-lampor till inte allt för smärtsam kostnad på clas ohlsson.

Dom är nog inte perfekta så att dom släpper igenom all typ av UV från solen - men kanske tillräckliga för att få mätbar kvot mellan UV-ljus och den vanliga infallade ljuset. (det är bara att hålla vanlig fönsteglas framför sensorn med filter i solljuset för att kontrollera om den 'ser' UV eller inte - fönsterglas släpper normalt inte igenom UV-strålar).

/Xxargs
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"fönsterglas släpper normalt inte igenom UV-strålar"

Det är väldigt olika. Många använder ju vanligt fönsterglas när de framkallar kretskort med UV-ljus och det fungerar ju bevisligen. Jag har själv solat med fönster mellan mig och solen och det har också fungerat. Glas i tavelramar släpper också igenom UV-ljus, så sammafattar man detta så verkar det vara vanligare att glas släpper igenom UV-ljus än att de inte gör det. Men det kan förstås bero på vilka våglängder man menar.

Hur som helst så är jag också i behov av att kunna mäta UV-ljus. Så om någon hittar en lösning som är tillräckligt noggrann för "amatörbruk" så är det bara att skriva en rad eller två. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

P20 photoresist är klart känslig för blått-violett ljus också och går att belysas med vanliga lysrör, även om det tar lite längre tid.

Ärlig sagt så vet jag inte vad och om det är UV-ljus som tar sig igenom glaset på de mera proffesionella belysningslådorna - det kanske är den synliga blåvioletta och 'near UV'-delen som gör storjobbet... Lysrören är ju i allafall belaggda, vilket dom inte borde vara om man är ute efter kvicksilverångans olika UV-linjer.

Det är ju bara att se på epromraderarnas kvartsrör - dom är ju helt genomskinliga och lyser bara en smula blålila och osar ozon när de är igång, men ger 'aj' så mycket UV-ljus att det är fara för både ögon och skinn på kort tid.

UV-ljus har ju också ett spektrum precis som våran färgskala, och jag tror vi pratar om olika UV-ljus beroende på om de avser fotoresist-ljus (Near-UV, 400-370 nm), solbrunljus (UV-A 400-320nm) och solbränneljus (bokstavligen... UV-B 320-280nm) samt epromraderar-ljus (definitivt UV-C, 280-200nm - har för mig att dominerande kvicksilver-UV:n ligger på 210 nm och är så argsint att liten del av den spräcker luftens syremolekyler och gör om till ozon på vägen ut från lampan )

Olika glassorter filtrerar på olika nivåer uppåt i frekvens och det är kvartsglas samt vissa plaster så släpper dom igenom ända upp till epromraderar-ljus.

Plastglasögon är inget garanterat UV-skydd medans flesta glasögon med riktigt glas dämpar mer eller mindre. - dock skall man se upp med självtonande glasögon då det är genomläckande UV och blå-ljus som fäller ut silvret som tonar glaset.

Att det är närmast omöjligt att bli brun bakom silikatglas (fönsterglas) tyder på att det tar bort huvudelen av UV-A och kortare UV-strålar, medans jag har noterat att man kan blir brunare i ansiket bakom visirglaset av plast om man åker motorcyckel tillräkligt länge i solskenet.

---

Skall man ha kalibrerade grejor så kostar det alltid stora pengar,

Använder du UV-skyddsglas framför halogenlampor samt 'UV' glas från svartlampor framför dina sensorer så har du kommit en bit på väg i din hembyggda UV-mätare - dock har jag inte koll på vilken sorts UV du egentligen mäter med svartglaset, men kan i allafall trösta dig att det är inte så mycket UV-C strålar utomhus då Ozonlagret normalt tar bort detta...
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

de bitar som är helt svarta på fotonegativ (i ändarna typ) vet jag att folk använt för att filtrera bort allt utom uv-ljus till webbkameror
xxargs

Inlägg av xxargs »

Smart, förvånar mig inte - det är lätt att bli blind med dom referensramarna man har med sina ögon. tex bläcksprutefärg behöver inte alls fungera som täckande inom IR eller UV området trots att det är knallsvart eller knallfärgat med våra ögon sett. tex grön färg på film skulle fungera blockerande för optoläsgaffel med röd lysdiod - men hur skulle det fungera om dioden är IR eller UV???

din exempel med Diafilm är faktiskt en ganska bra exempel med användning av selektiva färgämnen som spärrar för ett visst frekvensband (R,G,B) men släpper igenom resten - allt anpassad för just våra ögon.

gul spärrar för blått, cyan spärrar för rött, och magenta spärrar för grön - CMY tillsamans i rad gör att inget synlig ljus släpps igenom med våran ögon sätt men säger inget om hur det ser ut på UV och IR-området.

hmm - Det är stor chans att det här fungerar bättre än 'svartglas' som synligt ljus-filter.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

och tänk hur få människor som skulle känna till knepet om det inte var för internet
Skriv svar