Sluta och öppna kretsar med mekaniska brytare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Sluta och öppna kretsar med mekaniska brytare?

Inlägg av quizz_kid »

Hej

Jag är lite novis och kan inte alla termer, så ursäkta om jag använder fel formuleringar.

Jag har 5st strömbrytare samt 5st dc-motorer och vill koppla samman dessa så att brytare 1 aktiverar motor 1, brytare 2 aktiverar motor 2, osv...
Detta är ju inga problem. Nu till kruxet. Jag inte vill ha mer än en motor aktiverad åt gången.

Exempel:

Jag börjar med att aktivera motor 1 med brytare 1.
Sedan aktiverar jag motor 2 med brytare 2, men med detta vill jag också att motor 1 avaktiveras

EDIT: I exemplet ovan vill jag alltså avaktivera motor 1 med brytare 2, jag vill inte behöva använd brytare 1 igen

Se nedan för krets utan krux-tillägg
https://files.fm/u/5r6j2j757h

Är detta någonting man kan lösa på mekanisk väg med specialbrytare, relä eller liknande?
Eller är detta lättare att lösa med en Arduino kanske?

Extremt tacksam för svar
//Q
Nerre

Re: Sluta och öppna kretsar med mekaniska brytare?

Inlägg av Nerre »

Om två brytare är tillslagna, vilken motor ska gå?

Om motor 1 t.ex. ska prioriteras (om den brytaren är till går bara motor 1, oavsett om man slår på andra) så går det att lösa med växlande brytare.

När brytare 1 är av matar den plus vidare till brytare 2, men när man slår om den går plus bara till motor 1. Samma sak med brytare 2, är den av matar den plus vidare till brytare 3, och slå man på 2 går plus bara till motor 2.

Men då är det alltid motorn med lägst nummer som går om flera brytare är tillslagna.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

En bandväljarmekanism från en gammal radio?

När du trycker in en knapp ploppar de andra ut automatiskt.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Förr på radioapparater och dyl så var det vanligt med knappar som om du tryckte på en knapp så hoppade de som var intryckta ut.
Tex https://www.tradera.com/item/171009/703 ... omkopplare

Man kan också lösa det med logikkretsar ur 74- eller 4000 serien.
Tex
6-way Selector.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ASEA 2 december 2025, 17:11:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

quizz_kid skrev: 2 december 2025, 16:36:02 Hej

Jag är lite novis och kan inte alla termer, så ursäkta om jag använder fel formuleringar.

Jag har 5st strömbrytare samt 5st dc-motorer och vill koppla samman dessa så att brytare 1 aktiverar motor 1, brytare 2 aktiverar motor 2, osv...
Detta är ju inga problem. Nu till kruxet. Jag inte vill ha mer än en motor aktiverad åt gången.

Exempel:

Jag börjar med att aktivera motor 1 med brytare 1.
Sedan aktiverar jag motor 2 med brytare 2, men med detta vill jag också att motor 1 avaktiveras

EDIT: I exemplet ovan vill jag alltså avaktivera motor 1 med brytare 2, jag vill inte behöva använd brytare 1 igen

Se nedan för krets utan krux-tillägg
https://files.fm/u/5r6j2j757h

Är detta någonting man kan lösa på mekanisk väg med specialbrytare, relä eller liknande?
Eller är detta lättare att lösa med en Arduino kanske?

Extremt tacksam för svar
//Q
Allt går att lösa med en Arduino men här går det att lösa enklare :
( nerre skrev detta ser jag nu )
Använd omkopplare i stället för brytare. Koppla så att första omkopplaren ger ström antingen till motor 1 eller omkopplare 2
omkopplare 2 gör likadant. En effekt blir att motorn närmast 1 går om flera aktiveras.
Senast redigerad av petertub 2 december 2025, 17:01:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ställ upp en sanningstabell så det syns hur du vill att det ska fungera.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är det så här det ska fungera?
S är brytare och M motorer.
LogikTabell.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ajje skrev: 2 december 2025, 16:46:29 En bandväljarmekanism från en gammal radio?

När du trycker in en knapp ploppar de andra ut automatiskt.
Swech sålde nya (oanvända) "radioknappsatser" tokbilligt förut, så billigt att jag köpte 10 när jag behövde en :)

Hittar dom inte nu, men det kan bero på att jag är dålig på att leta med.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det görs med en rad omkopplare. SPDT är vad du behöver: Det betyder Single Pole, Double Throw. Alltså 1 pol som växlar.
Mitten-grunkan dom skiftas mellan utgång A och utgång B kallas COMM (Common = gemensam).
I detta anser vi att utgång A slår på motorn för denna omkopplare.

Om du aktiverar vid att skicka VDD till en motor, kan du göra som följer:
Omkopplare 1: VDD till COMM. Motorn på utgång A. På utgång B skickar du VDD vidare till nästa omkopplare.
Upprepa detta för varje omkopplare förutom den siste där det ju inte finns någon mer att skicka VDD till.

Det fungerar vid att slår du på en motor, slås ström till alla efterföljande av.

Det kräver såklart att omkopplarna klarar motorströmmen - men byt ut till reläer (kom ihåg snubberdiod för varje reläspole) och du kan ha små fina omkopplare och bamsingmotorer som klarar biffen.

Det kan utföras på många andra sätt också men denna känns enklast.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Tack för bra snabba svar.

Ska kika lite på dessa tryckomkopplare a la äldre radioapparater, låter ju väldigt lovande. Tack!!
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Jag insåg precis att jag behöver en momentan brytar-lösning, ursäkta röran.

Nedan följer en lite större överblick över projektet:

Jag har en Raspberry Pi som spelar upp videofiler. Via 5st momentana knappar kopplade till GPIO på Pi så switchar jag mellan 5st olika videofiler.
Samtidigt har jag 5st DC-motorer, varpå tanken är att dessa skall aktiveras i förhållande till videoklippen.

Och jag vill kunna hoppa mellan 1-5 i alla typer av följder, alltså inte bara till närmsta grannknappen. Och som sagt bara ha en motor aktiverad åt gången.

Ex:

Tryck knapp 1 = Video 1 aktiveras + DC-motor 1 aktiveras
Tryck knapp 4 = Video 4 aktiveras + DC-motor 4 aktiveras / DC-motor 1 av-aktiveras
Tryck knapp 2 = Video 2 aktiveras + DC-motor 2 aktiveras / DC-motor 4 av-aktiveras
osv...

Min tanke var att använda elektroniska brytare (liknande de från Pololu) för att konvertera momentan brytning till låst brytning, och sedan använda någon typ av 2-polig momentan brytare där ena polen går till Pi(video) och andra till motorström via elektroniska brytare.
Men hur bryter jag strömmen till en motor när en annan aktiveras, det är det stora kruxet.

Det kanske är någon Arduino-lösning som gäller här då antar jag? Är inte något vidare på kodning tyvärr så hade hoppats på nån mekanisk lösning.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Om du ändå har en RPi så är det bästa att styra även motorerna med GPIO (och relän) från pajen.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Det vore ju en bra lösning, men min kunskap gällande kodande är som sagt minimal.
Video-uppspelningen är inget jag kodat själv, jag följde bara en enkel guide jag hittade.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det får jag inte ihop med att du nu bara vill ha en motor aktiverad. ?
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Den andra avaktiveras när en ny aktiveras... Så en motor aktiverad åt gången
Skriv svar