Jag har haft en Stahlwerk 200 A AC/DC TIG svets i omkring 10 år. En sån här:
machine.jpg
För svetsning av aluminium har jag använt Stahlwerks fotpedal. Men jag har aldrig blivit riktigt klok på hur pedalen fungerade och manualen säger egentligen ingenting om hur den skall användas. Nu har jag igen lite aluminiumsvetsning på gång och bestämde mig för att öppna maskinen och reda ut hur det fungerar. Nedan finns ett "reverse engineered" schema på hur själva kontrollpanelen är kopplad.
stahlwerk.png
Svetsstömkontrollen finns i mittet av schemat. Med schemat i hand är det rätt enkelt att se:
- Ströminställningen fungerar med hjälp av spänningsdelare
- Både inställningen på maskinen och pedalen är aktiva samtidigt, och högre inställning vinner
- Inställningsratten på pedalen begränsar maxström mellan ca. 20% - 100%
I praktiken betyder detta att man måste ställa strömmen till 0 på maskinen för att pedalen skall fungera utan begränsningar. Alternativt kan man ställa in en minsta strömstryrka på maskinen, men då blir en del av pedalområdet tom förflyttning.
På min pedal var pedalpotentiometern och on/off brytaren dåligt inställda, vilket gjorde att minsta strömstyrka (inom pedalområdet) låg på kanske 40%. Nu är det i alla fall fixat och pedalen borde fungera som tänkt.
Ifall någon annan har en likadan maskin och kanske samma problem...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.