Vad är detta för komponent?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Vad är detta för komponent?

Inlägg av Mizzarrogh »

OffTopic, dedär ser ut som en kopia på gamla tyska "TV" CRT likriktarrör, har nog en halv skokartong med originalrör någonstans. Roliga, men specade till några milliampere så de är ju inte så användbara till annat, men klart roliga saker för nästan inga pengar om man vill göra udda experimentbyggen. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror inte det var någon skivspelare på den byggsatsen, men det kan säkert ha varit stroboskoplampor så att man skulle lära sig hur det funkar, typ att de skulle blinka i takt med ljudet eller liknande.

Jag har tyvärr som sagt inte hitta just någon information om den mer än det Glenn skrev i den andra tråden. :)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Skivspelar-stoboskop, man kopplade lampan vanligen till nätspänningen så den skulle blinka 100 ggr/s.
Sedan tejpade man randig tejp på skivtallriken eller la förtryckta pappskivor på skivtallriken för att kontrollera om tallriken roterade stabilt och med rätt hastighet.

Ofta fanns flera raster på tejp eller pappskiva som överensstämde med de olika rotationshastigheterna.
Vid rätt hastighet förfaller mönstret stå stilla.
Det är bara att testa med ett motstånd och nätspänning, lampan lär inte skadas av så låg ström.
I sämsta fall har ädel-gasen läckt ut och då händer inte något alls.
Exempel på pappskiva:
strobo_disc_1.jpg
Hittade nu ett exempel med stroboskoplampa för just grammofon.
Tydligen så körde man med 50 Hz på blinket då man lagt in en diod.
stroblamp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Rolig läsning! Tackar! :) :tumupp:
Jo, jag skall testa detta så snart jag hittar ett motstånd som passar (Jag vet att jag nog har någonstans... men jag hittar ingenting nu sedan jag bestämde mig för att bygga "och göra det rätt och riktigt" om i arbetsrummet.... Ja, jag skall köpa en märkapparat, som jag sade för ett halvår sedan... :D )
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kafeman> […]väl synlig[…]
Vad har du för detektor? Jag blir också nyfiken på rörkonfigurationen.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Kan av olika skäl inte beskriva detektorn i designen något närmare mer än att den är halvledarbaserad, ej kopparhalid, med fokus på litet format.
Rören är avsedda för labbänk, simpel bredbandig funktionstest av detektor, då elektrisk styrning ger enkel till/från-funktion jämfört med fasta strålkällor. Det är vad jag tänkt mej, får se hur det blir i slutänden.
Skriv svar