Vad är detta för komponent?
- Mizzarrogh
Vad är detta för komponent?
Dessa låg i en påse med säkringar som följde med chassiet till NTI stereon, de verkar dock sakna märkning vad jag kan se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Re: Vad är detta för komponent?
Ingen aning, hursomhelst så kommer de att sitta skyddade inuti chassiet.
- Mizzarrogh
Om de gör det, är det någon typ av diod eller stabrör/skyddsrör i så fall? Eller?
(Om det vore en säkring tycker man ju att den borde ha haft någon form av märkning för vad den tål.)
(Om det vore en säkring tycker man ju att den borde ha haft någon form av märkning för vad den tål.)
- Mizzarrogh
Skall kolla snart...
edit, ja gavlarna har olika form så jag antar att de skall sitta i en bestämd riktning.
edit, ja gavlarna har olika form så jag antar att de skall sitta i en bestämd riktning.
Här står om kvicksilver-likriktare. Men dina mystiska rör är kanske något annat?
https://de.wikipedia.org/wiki/Quecksilb ... ichrichter
https://de.wikipedia.org/wiki/Quecksilb ... ichrichter
- Mizzarrogh
Jag vet inte om de egentligen hörde till NTI kitet eller om de bara låg med, men lampor för att belysa mätare och skalor kan den ju mycket väl ha haft. 
- Mizzarrogh
Jo, jag har några kvicksilverlikriktare i min samlig men det är riktigt rejäla pjäser i sammanhanget och för saker som gamla rullsvetsmaskiner, eller RF utrustning.
Ser ju inte riktigt ut som "flyback" dioder heller, i allafall inga jag sett tidigare i så fall.
Ser ju inte riktigt ut som "flyback" dioder heller, i allafall inga jag sett tidigare i så fall.
Säkerligen en gasurladdningslampa.
Kolla med 100k motstånd i serie till 240V.
Hade en liknande lampa för att kolla tändinställning i bilen.
Ger nog för lite lyse för att duga till skalbelysning,
Förekom en del lustiga lampor både köptas och byggsater för att stroboskopa grammofontallriken så det är nog en sådan bygggsats.
Kan inte vara blixt-lampa för kamera men fanns snarlik miniatyr-blixt för kameror.
Till och med de första mobilerna med kamera med blixt hade högspännings urladdningsrör (tre anslutningar).
Har sådana någonstans i en djup låda.
Vad gäller rör-likriktare så ja de brukar vara stora och ha minst tre anslutningar men de kan vara mindre också.
Köpte nyligen en låda mini likriktar-rör från AliX:
https://www.aliexpress.com/item/1005008728945457.html
Dessa rör är enkla och kompakta för att skapa gamma-strålning som referens-nivå till en maskin jag byggt.
Det är bara att ösa på med högspänningen.
Värmer man dom lagom blir det snyggt blått sken.
Säkert kvicksilver och det lär bli joniserad strålning. Har inte läst några föreskrifter och säljs det på AliX måste det väl vara helt i sin ordning
Rören har lagom storlek för att bygga en snygg adventsstake. Strålande Jul

Kolla med 100k motstånd i serie till 240V.
Hade en liknande lampa för att kolla tändinställning i bilen.
Ger nog för lite lyse för att duga till skalbelysning,
Förekom en del lustiga lampor både köptas och byggsater för att stroboskopa grammofontallriken så det är nog en sådan bygggsats.
Kan inte vara blixt-lampa för kamera men fanns snarlik miniatyr-blixt för kameror.
Till och med de första mobilerna med kamera med blixt hade högspännings urladdningsrör (tre anslutningar).
Har sådana någonstans i en djup låda.
Vad gäller rör-likriktare så ja de brukar vara stora och ha minst tre anslutningar men de kan vara mindre också.
Köpte nyligen en låda mini likriktar-rör från AliX:
https://www.aliexpress.com/item/1005008728945457.html
Dessa rör är enkla och kompakta för att skapa gamma-strålning som referens-nivå till en maskin jag byggt.
Det är bara att ösa på med högspänningen.
Värmer man dom lagom blir det snyggt blått sken.
Säkert kvicksilver och det lär bli joniserad strålning. Har inte läst några föreskrifter och säljs det på AliX måste det väl vara helt i sin ordning
Rören har lagom storlek för att bygga en snygg adventsstake. Strålande Jul
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Kafeman> Dessa rör är enkla och kompakta för att skapa gamma-strålning som referens-nivå till en maskin jag byggt.
Gammastrålning? Det får du gärna utveckla för jag tror inte ett ögonblick på det. Mild Röntgen ja, men knappast gamma.
Gammastrålning? Det får du gärna utveckla för jag tror inte ett ögonblick på det. Mild Röntgen ja, men knappast gamma.
Ja det är i sammanhanget låga energier, röntgen-strålning. Det är fotoner som far in i en metallvägg.
Hoppas jag ska klara mej med ca 40kV för att bli väl synlig över bakgrundsnivåer i en provuppställning.
Hoppas jag ska klara mej med ca 40kV för att bli väl synlig över bakgrundsnivåer i en provuppställning.